در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر با آغاز بخش ملل جشنواره مرور می کند :

مهمان های خارجی فجر 35 از کدام کشورها آمده اند

ایران تئاتر-احمد عظیمی: بخش تئاتر ملل یا بین‌الملل از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره تئاتر فجر است. درمتن پیش رو به معرفی آثار حاضر در جشنواره سی و پنجم که در بخش ملل این دوره حضور دارند می‌پردازیم.

بخش ملل جشنواره تئاتر فجر در طی سالیانی که به این رویداد تئاتری اضافه‌شده است نام‌های متفاوتی همچون بین‌الملل و یا بخش خارجی را داشته است. این بخش به دلیل اینکه کارهایش کیفیت و جنسی متفاوت از تئاتر جهان را ارائه می‌دهد همواره جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. در دوره‌های مختلف این جشنواره گروه‌های متعددی از کشورهای مختلف جهان به ایران آمده‌اند. این بازه شامل آثار مطرح‌ترین کارگردانان دنیا تا آثار کشورهای همسایه را دربرمی گیرد. گاه این آثار چنان بی‌نظیر بوده‌اند که لذت تماشایشان تا سال‌ها بعد نیز زبانزد تماشاگرانش بوده است و گاه نیز چنان نازل بوده‌اند که با خود گفته‌ایم که قطعاً هزینه‌هایی که برای آوردن بعضی اجراها شده است قطعاً به هدررفته است. بعضی از سال‌ها از آن‌سوی آب‌ها مهمانانی از امریکای جنوبی و شمالی داشته‌ایم و گاه نیز آثاری از کشورهایی به ایران آمده‌اند که حتی نمی‌دانستیم ممکن است تئاتر داشته باشند. به‌هرتقدیر، بخش تئاتر ملل یا بین‌الملل یا خارجی و یا هر چه نام داشته باشد از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره تئاتر فجر است. در این گزارش به معرفی آثار حاضر در جشنواره سی و پنجم که در بخش ملل این دوره حضور دارند می‌پردازیم. این تقسیم‌بندی بر اساس کشورها و نمایندگانشان انجام‌شده و اگر بخواهید نگاهی گذرا به 16 اثر بخش ملل داشته باشید برایتان خالی از لطف نیست.

 

گرجستان

جمهوری گرجستان با دو نمایش «روان‌پریشی ۴.۴۸ » و «در اعماق» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

نمایش «روان‌پریشی 4.48» کاری از مرکز نمایش و موسیقی تفلیس به کارگردانی و طراحی «ماکا ناتسولیشویلی» است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در این نمایش، نظاره‌گر چالش درونی میان دو وجه از شخصیت اصلی هستیم و دو بازیگر زنی  که نقش این دو وجه را بازی می‌کنند، در مقابل یکدیگر  قرار می‌گیرند.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

کارگردان:  ماکا ناتسولیشویلی، نویسنده: سارا کین ، طراح حرکات: کنستانتین پورتسلاتزی. تهیه‌کننده: مورمان کارتوزیا، بازیگران: روسودان ماکاشویلی، ماریان کیتیان، مسئول آکسسوار و پخش زیرنویس: نینو چاوچاوادزه، طراح نور: لا نادیراشویلی، مسئول فنی صحنه: لوان کاپیشویلی، مدیر صحنه: گوچا کاکوریدزه ، ویدئو پروژکتور: رمی سیسوردیا، صدابردار: امزار بگیاشویلی، طراح لباس: آنا موسیدزه مدیر گروه: تیناتین شرازاداشویلی.

«ماکا ناتسولیشویلی» کارگردان و بازیگر، متولد سال 1986، تفلیس، گرجستان. دانش‌آموخته کارشناسی بازیگری از دانشکده تئاتر و فیلم شوتا روستاولی دانشگاه ایالتی گرجستان و کارشناسی ارشد کارگردانی هنرهای دراماتیک. کارگردان نمایش‌های: «چگونه آن مرد به شوهرش دروغ گفت»، «مده‌آ ریبوت»، «زنی از گذشته» و ... نویسنده نمایشنامه‌های: «تئاتر و زندگی»، «لیبرالی»، «24 ساعت» و ...

مدت زمان نمایش 90 دقیقه است و در آخرین روز جشنواره یعنی 11بهمن ماه در تالار مولوی، ساعت 17 و 19 به روی صحنه می رود.

همچنین نمایش «در اعماق» کاری از گروه نمایش مرکز نمایش و موسیقی تفلیس، دیگر نمایشی است که از گرجستان در بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که متن آن از آثار مشهور ماکسیم گورکی است، آمده: در یک روز فوق‌العاده شما خود را در قصری پر زرق‌وبرق خواهید یافت که در میان انبوهی از زباله‌ها قرار دارد و شما در میان زباله‌ها در جستجوی صلح هستید. در این عصر دل‌انگیز، لطفاً با ما باشید و داستان مردی را ببینید که در اعماق غرق می‌شود.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: کارگردان: دیوید دووایشویلی، نویسنده: ماکسیم گورکی

طراح حرکات: کنستانتین پورتسلاتزی، تهیه‌کننده: مورمان کارتوزیا ، بازیگران: نانا بوتخوزی، نانا کالاتوزیاشویلی، اِکاترین دمت‌رادزه، لوبا گوگوریشویلی، آنا تسترلی، کاخابر کینتسوراشویلی، تورنیک گوگریچیانی، الکساندر بگالیشویلی، شالوا میریاشویلی، دیوید بشیتایشویلی، آرچیل سولوقاشویلی، آوتاندیل چاخوناشویلی، گیورگی باخوتاشویلی، زال چیکوباوا، یورگی گولسیانی، گیوی کارسلادزه، مسئول آکسسوار و پخش زیرنویس: نینو چاوچاوادزه، طراح نور: لا نادیراشویلی، مسئول فنی صحنه: لوان کاپیشویلی ، مدیر صحنه: گوچا کاکوریدزه ، ویدئو پروژکشن: رمی سیسوردیا ، صدابردار: امزار بگیاشویلی ، طراح لباس: آنا موسیدزه ، مدیر گروه: تیناتین شرازاداشویلی ، مدت نمایش:170 دقیقه

«دیوید دوواشویلی» مدرس و کارگردان. متولد سال 1971، تفلیس، گرجستان. دانش‌آموخته کارگردانی تئاتر از دانشکده تئاتر و فیلم شوتا روستاولی دانشگاه ایالتی گرجستان. مدرس بازیگری در دانشکده تئاتر و فیلم شوتا روستاولی دانشگاه ایالتی گرجستان. مدیر ارشد مرکز تئاتر مارجانیشویلی. کارگردان نمایش‌های: «شاه لیر»، «سالومه»، «سه‌خواهر»، «بوته آزمایش»، «ابله» و ... .

این اثر شنبه و یکشنبه(9 و 10 بهمن) در تالار وحدت، ساعت 19به مدت 170 دقیقه به روی صحنه می رود.

 

ژاپن

نمایش«سفید» به کارگردانی کوکوونا کاری از گروه تئاتر «سیرو- اِی» است که مبتنی بر حرکت است.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر است:

کارگردان: کوکوونا ، کارگردان بصری: ریوسوکه ساتو، بازیگران: توشیا آرای، دایکی، کنتارو هما، تاکاهیرو، یوهِی ، مدیر کمپانی: یوشیکو مائدا ، مدیر عامل: هیرویوکی آراکی ، مدت نمایش:  60 دقیقه

گروه تئاتر «سیرو- اِی» در سال2002 در توکیو تأسیس شده است و ازجمله فعالیت‌های آن می‌توان به اجرای نمایش‌های«سفید»»، «خط‌خطی»، «او-پی»، «آواتار»، «جعبه»، «توپ سایه»، «نمونه‌برداری» را در کارنامه خود دارد.

سفید یکشنبه و دوشنبه 3 بهمن به مدت 60 دقیقه در دو سئانس 17 و 20 در تالار وحدت به روی صحنه می رود.

 

فرانسه

دو نمایش«جهش» و«شاخص» آثاری هستند که از کشور فرانسه در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تئاتر فجر شرکت دارند.

«جهش» کاری از گروه تئاتر«تاک اُ تاک» به نویسندگی و کارگردانی بریس بوتان است و سرگذشت سه کاوشگر روسی را روایت می‌کند که می‌خواهند اولین انسان‌هایی باشند که به کره ماه پا می‌گذارند. این نمایش یک کار خیابانی و سرگرم‌کننده است که با استفاده از فن ساده و جدید و با استفاده از پاهای هیدرولیکی اجرا می‌شود.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

نویسنده و کارگردان: بریس بوتان، بازیگران: کریم رانده، بریس دوراند، مهدی رانده، مدت نمایش: 25 دقیقه

بریس بوتان فرانسوی کارگردان، طراح حرکات، نویسنده، طراح صحنه و آکروبات‌باز است. او همچنین نویسنده و کارگردان نمایش‌های «جهش» و «اژدها» و مدیر و مدرس کارگاه آموزشی بین‌المللی کار با چوب‌پا و مدرس اولین کارگاه آموزشی کار با چوب‌پا در کمپانی شوالیه اژدهای آمریکا و مؤسس اپرای هلیدرا در یونان است.

این نمایش روز شنبه دوم بهمن در محوطه تئاتر شهر، ساعت 18.30به مدت 25 دقیقه اجرا خواهد شد.

همچنین نمایش«شاخص» دیگر نمایشی است که از کشور فرانسه و گروه نمایش «پیرامید» به‌عنوان کار گروهی از کشور فرانسه به صحنه می‌رود.

این نمایش متکی بر زبان بدن است و قوت توانایی کار معطوف به تصاویری است که از سوی گروه اجراکنندگان پدید آمده است. این اثر نمایشی بدون دیالوگ اجرا می‌شود و به سمت تئاتر فیزیکال میل بیشتری پیداکرده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در سالنی که یک کتابخانه بزرگ در داخل آن قرار گرفته است، 5 قهرمان این نمایش، درباره نقش کتاب در زندگی خود صحبت می‌کنند.

گروه نمایش پیرامید سال 1999 تأسیس شده و اجرای نمایش‌های «سلول‌ها» (2001)، برنده جایزه مکاشفه در جشنواره لا ویت، «ما کلیشه نیستیم»، (2008) «ساختمان»(2009، برنده جایزه مردمی و جایزه سوم هیات داوران جشنواره سینودال، «مونیما»،«کافه باله» و ... را  در کارنامه خود دارد.

شاخص سه شنبه و چهارشنبه 5و 6 بهمن در تالار اصلی ساعت 17 و 20 به مدت55 دقیقه اجرا خواهد شد

 

یونان

«اودیسه خوانی» یک خوانش اجرایی است و قرار است شخصیت‌های مختلف از هر قشری در این اجرا شرکت کنند.

میان پرده‌های موسیقایی و آهنگ‌ها توسط گروه‌های محلی و بین‌المللی به موازات برنامه خوانش، اجرا خواهند شد و در میان آنها، آلات موسیقی باستانی یونان که مورد بازسازی قرار گرفته‌اند، نیز نواخته خواهند شد.

در چهارچوب سی و پنجمین جشنوارۀ تئاتر فجر، در یک فضای چند ملیتی، 200 نفر شرکت کننده از گروه‌های سنی متفاوت و با زمینه‌های مختلف، شامل ورزشکاران، سران سیاسی و مملکتی، خبرنگاران، دانشجویان، دانش آموزان و کودکان جمع خواهند شد تا حماسه باشکوه «اودیسه» هومر را یکی پس از دیگری، به گویش‌های مختلف ایران و نیز زبان‌های بین‌المللی بخوانند. برای هر یک از ثبت نام کنندگان در بخش منظومه‌خوانی، چند روز پیش از مراسم، با توجه به زمان‌بندی انتخابی در سایت رزرو بلیت، بخش خاصی از متن ارسال می‌شود تا تمرین کنند. همچنین برای تماشاگران نیز فضایی در نظر گرفته شده است. در این برنامه، شرکت‌کنندگان می‌توانند زبان یا گویش مورد نظرشان برای خواندن را در سایت رزرو بلیت انتخاب کنند. همچنین می‌توانند بخش مشخص شده را با خلاقیت و سلیقه خود، به هر شیوه‌ای که تمایل دارند مانند خواندن، اجرا کردن، خواندن به صورت شعر، بازی کردن نقش و ... اجرا کنند.

مدیر پروژه: کاترینا بالاموتی، مشاوران ادبی و آکادمیک: دکتر سوفیا کوتلاکی، زهره هدایتی، تدوین متون: یوسف فخری مقدم، مریم فرقانی، هانیه محمدی، کاترینا بالاموتی.

این رویداد توسط سفارت یونان در ایران و گروه تلماهوس برنامه‌ریزی شده، و با پشتیبانی سازمان‌های غیر دولتی «خوانندگان هومر» و «تئاتر الینیکو» که تاکنون این برنامه را در کشورهای مختلف دنیا ترتیب داده‌اند، برگزار می‌شود.

ادیسه خوانی 7 بهمن ماه از ساعت 12 تا 20 در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا خواهد شد و در این مدت در هر نوبت اجرایش تنها میزبان 120 مشارکت کننده خواهد بود.

 

نروژ

«آنجا» به عنوان تنها نماینده نروژ در  بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره حضور دارد.

در خلاصه داستان این نمایش که کاری از کمپانی جو استرومگرن است، است:

چهار مخالف سیاسی از اتحاد جماهیر شوروی سابق، در منطقه‌ای میان شرق و غرب گرفتار آمده‌اند. نوستالژی، اختلالات روانی و نیازهای مبرم اجتماعی ، فضای ناهماهنگی را ایجاد کرده است . در این وضعیت پرسش اساسی این است: آیا آنها باید راه خود را به سمت ناشناخته‌ها ادامه دهند یا به مکانی که می‌شناسند برگردند؟

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

کارگردان هنری: جو استرومگرن، بازیگران: توربورن هار، کر تکسناس، اسپن ریبولی برک، یان ایوار لوند ،مهندس صدا: هانس اسکوگن، مهندس نور: نورا هاگن، مدیر پروژه: تین لوند، عکاس: نات بری، مدت نمایش: 60 دقیقه، «جو استرومگرن» متولد سال1970در نروژ،کارگردان، طراح حرکت، مؤسس کمپانی جو استرومگرن در سال 1998، کارگردان بیش از 10 نمایشنامه‌ از هنریک ایبسن، طراح حرکات باله ملی نروژ، عضو انجمن صنفی نویسندگان نروژ، کارگردان مستند« مقصد مسکو».

«آنجا» 9و10بهمن در سالن اصلی در دو سئانس 17 و 19 به مدت 60 دقیقه اجرا می رود.

 

ترکیه

کشور ترکیه با ۲ نمایش «سار» و « تو ماهی نیستی» که هر دو محصول یک گروه نمایشی هستند در این دوره جشنواره حضور دارد.

بر این اساس، کمپانی «کیپلار آیاکلار» ترکیه به سرپرستی میهران توماسیان با دو نمایش «سار» و «تو ماهی نیستی» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.

در خلاصه داستان نمایش «سار» چنین آمده است: «سار» داستان دو دوست است که از بچگی همسایه بوده‌اند و با هم در استانبول بزرگ شده‌اند. هم اکنون در دهه سوم زندگی خود، خاطرات و مشاهدات خود را با هم مرور می‌کنند. آنها از موسیقی، حرکت و کاغذ برای کاویدن رویاهای خود استفاده می‌کنند و در مورد آینده‌‌شان سوال می‌کنند.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

ایده پردازان و بازیگران: میهران توماسیان، سارو اوستا  ، طراح نور: سم ایلمازر ، تکنسین نور: سرحت اوکتو اینان ، تکنیسین صدا: برکانت کیلیچکاپ، پشتیبانی فنی: ایرم آوسی، یاسین گولتپ، دویگو گونگر ، طراح پوستر: آلیکان تِزِر ، عکاس: انگین ایریز.

گفتنی است در این نمایش یک بازیگر حضور دارد که با استفاده از یک کاغذ بزرگ و با بهره گیری از

یک شیوه ‌اجرایی ساده و سرگرم‌کننده، این نمایش را اجرا می‌کند. ضمن اینکه موسیقی و ساخت فضا از اولویت‌های اجرایی این نمایش به حساب می‌آید.

نمایش سار اثری است به مدت 40 دقیقه که روز 4 بهمن در تالار سایه وساعت 17 و 19 اجرا خواهد شد.

اما دومین نمایش این گروه «تو ماهی نیستی» است که در خلاصه داستان این گونه نوشته شده است: این نمایش داستان کسانی است که در امتداد آب‌ها سرگردانند. چمدانی باز است و اشیا از آن بیرون می‌آیند.

عوامل اجرایی این اثر نمایشی نیز عبارتند از:

طراح، کارگردان و بازیگر: میهران توماسیان ، طراح صحنه و نور: سم ییلمازر ، شعر: اکتای ریفات ، موسیقی: نوا هیکاز غازل، محموت سلالتین، بزدیگ ناواگ، روبن هاخوردیان ، مسئول فنی صدا: برکانت کیلیچکاپ ، مسئول فنی نور:  یاسین گولتپه ، پشتیبانی فنی: دویگو گونگور ،طراح پوستر و بروشور: ازگی کاپلان.

گفتنی است نمایش«تو ماهی نیستی» متکی بر اجرای بازیگر و ویدئوپروجکشن است و نمایش با تمهیدی بسیار ساده در استفاده از  پروجکشن، ماجرای خود را پیش می‌برد.

میهران توماسیان متولد سال1980 استانبول و دانش‌آموخته دپارتمان حرکات موزون معاصر از دانشگاه هنرهای زیبای میمار سیناناست . همچنین وی مؤسس کمپانی حرکات موزون «کیپلار آیاکلار» است و در بیش از 30 اجرا در جشنواره‌های مختلف جهانی روی صحنه رفته است.

این نمایش نیز روز 5 بهمن در تالار سایه به مدت45 دقیقه و در دوسئانس 17 و 19 اجرا می رود

 

اسپانیا

شور اسپانیا با دو نمایش «رویا۱» و« پرنده » در تئاتر فجر حضور دارد.

نمایش «رویا 1» کاری از کمپانی «روبرتو وایت» به کارگردانی و طراحی روبرتو وایت است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «رویا 1» براساس شیوه‌های تئاتر فیزیکال طراحی شده  است. دلقک این نمایش با دستکاری اشیا، داستان قطعات کوچکی را روایت می‌کند که در یک خانه بسیار ویژه قرار دارند.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

طراح، کارگردان و بازیگر: روبرتو وایت، دستیاران کارگردان: پابلو تندلا، رائول بروسچینی، طراح آکسسوار: روبرتو وایت، کارمل کروز، سگوندو کروز، آرانا برادرز، آلدو ویلاگرا، طراح لباس: کریستینا هایالا، تدوین موسیقی:  کلودیو لُ گیودیس، طراح نور: الکس آریزتی مونو، مدیر فنی: خیلیان رامیرو گرائو

روبرتووایت متولد 1975آرژانتین، کارگردان تئاتر، عروسک گردان و دانش‌آموخته مدرسه دلقک و بداهه‌پردازی پاتاکلان در شهر لیمایپرو است.

او عضو مؤسس کمپانی لاسانتارو دیلا و کمپانی تئاتر موندوس است.

این نمایش به مدت 50 دقیقه، در آخرین روز جشنواره (11 بهمن) در تالار قشقایی و دو سئانس17.30 و 19.30 اجرا خواهد شد.

همچنین نمایش اثر دیگری «پرنده»  است که از اسپانیا در این دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا  می‌شود.

این نمایش کاری از گروه «سنور سرانو» است و در خلاصه داستان آمده است:

دو تصویر از دنیای امروز. از یک طرف، جنگ، خشکسالی، جنگل‌های نابودشده، سواحل آلوده، استثمار نیروی کار، بی‌ثباتی سیاسی، شرایط نامناسب بهداشتی، آزار و اذیت، اخراج، سوء استفاده از منابع و سفره‌های آب طبیعی و کمبود مواد غذایی. در طرف دیگر، سوپر مارکت‌های انباشته از اجناس، خیابان‌های امن، ثبات خانواده، خدمات بهداشتی مناسب، آزادی، کار با حقوق، احترام به حقوق بشر، رفاه، بازیافت و انرژی‌های تجدیدپذیر، تحرک طبقاتی و ...

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

کارگردان: الکساندر سرانو، نویسندگان: الکساندر سرانو، فران دوردال، پاو پالاسیوس

بازیگران: آلبرتو باربرا، الکساندر سرانو، پاو پالاسیوس، صدا: سیمون میلسداچر، مدیر پروژه: باربارا بلوین

طراح نور و ویدئو: آلبرتو باربرا ، طراح صدا: راجر کستا وندرل، تولید ویدئو: ویسنک ویاپلانا، ماکت: سارای لدسما، نوریا مانزانو

طراح لباس: نوریا مانزانو، دستیار تهیه: مارتا باران ، مشاور علمی: ایرن لاپونته، مشاور پروژه: ویکتور مولینا

مشاور حقوقی: کریستینا سولر، مدیرگروه: ایوا هوروات ،

الکساندر سرانو تارانگوکارگردان و بازیگر اسپانیایی، متولد 1974 در بارسلونا است.

 او دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد ارتباطات، طراحی صنعتی و ام بی ای و کارگردانی صحنه، مؤسس گروه تئاتر سِنور سِرانو در سال 2006 و کارگردان نمایش‌های: «خانه‌ای در آسیا»(جایزه منتقدان بارسلونا، 2014)، «بریکمن، براندو، جنبش حباب»(جایزه بهترین نمایش خلاق در نمایشگاه بین‌المللی تئاتر، 2013)، «فاجعه» (جایزه ویژه هیات داوران جشنواره PIHT لهستان و جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره بانیالوکا لهستان، 2012)، «یادداشت» (جایزه بهترین کارگردانی از موسسه تئاتر اسپانیا، 2010)، «تغییرناپذیر»(جایزه بهترین پروژه هنرهای نمایشی لیدا اسپانیا، 2007)، «در برابر طبیعت»، «اروپا»، «هزار ببر غمگین»(جایزه بهترین نمایش خلاق در نمایشگاه بین‌المللی تئاتر، 2007) است.

 

سوئیس

نمایش «گرگ و میش» از کشور سوئیس کاری از گروه  «گروه تریکستر- پی» به کارگردانی مشترک کریستینا گالبیاتی و ایلیا لوگینبوهل است.

در خلاصه داستان این نمایش چنین آمده است:

«گرگ و میش مرز بین روز و شب است، هنگامی که سایهها طولانی می‌شوند و تاریکی حکمفرماست. ما از نور به سمت تاریکی می‌رویم ، زیبایی از بین میرود، ما با ناپایداری آن مواجه میشویم. تصاویری از شوک الکتریکی، از خاموش و روشن شدن نور، از تغییر سایهها، از طغیان شدید آب،  سقوط و فرو رفتن.»

عوامل اجرایی این اثر نمایشی به شرح زیر هستند:

کارگردانان و ایده پردازان: کریستینا گالبیاتی، ایلیا لوگینبوهل ،دراماتورژ:  سیمونا گونلا ، طراح نور:  پائولو سولسیا ، صدا:  لوییس فرناندز دیاز ، همکاران ایده پردازی:  ژوک لارینز، وینت مانشوون ، گرافیک و عکس:  استودیو سی سی آر زد.

گرگ و میش از 5 تا 9 بهمن در سه سئانس 17،19 و 22 در تالار مولوی اجرا خواهد شد که مدت هر اجرای آن 50 دقیقه خواهد بود.

 

 

هلند

2 اثر نمایشی با نام‌های «بادکنک» و «یک» از کشور هلند و همچنین نمایش «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» به‌عنوان اثر مشترک ایران و هلند در این دوره از جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌روند.

نمایش «بادکنک» کاری از گروه نمایشی «شووگمن» به کارگردانی «بوکیه شووگمن» است که در روزهای برگزاری تئاتر فجر به صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی، یک تجربه ویژه در «ساخت فضای اجرایی و مشارکتی با حضور تماشاگر» در یک اتفاق است؛‌ اتفاقی بدون حضور بازیگر.

در خلاصه نمایش «بادکنک» چنین آمده است: در گوشه‌ای از سالن بزرگ، کپه‌ای از پارچه‌های سفید قرار دارد .یکی از پارچه‌ها کم‌کم جان می‌گیرد. نمایش« بادکنک»، سفری است برای درنوردیدن مرزها و فضا. بادکنک، یک سفر جادویی به بیرون و درون، روشنایی و تاریکی است. این اثر نمایشی در حقیقت تاکید بر ساخت فضای اجرایی را دارد که هیچ دیالوگ و بازیگری در آن حضور ندارد . درواقع به نوعی مشارکت تماشاگر در ساخت فضای اجرایی است.

دیگر عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از: بازیگران: بوکیه شووگمن، کوکی اک، ایبلیس گاردیا فراگوتی ، طراح: کوکی اک ، موسیقی: یوشم فن تول ،مدیر عامل: راشل فچوانگ ، هماهنگی فنی: یور فن دیگل و مدیر تولید: یونی ورمیر اشاره کرد. بوکیه شووگمن بازیگر و کارگردان تئاتری کشور هلند متولد سال 1974 و دانش‌آموخته دانشگاه هنرهای زیبای آن کشور است.

بادکنک 7 تا 9 بهمن به مدت 80دقیقه در تالار سمندریان اجرا خواهد شد.

همچنین نمایش «یک» محصولی از کمپانی تئاتر« بُگ » به کارگردانی جودیت دی جود دیگر اثری است که از هلند به صحنه می رود . این اثر نمایشی با بهره‌گیری از قوت‌ها و توانایی‌های تأثیر گذاری صوت در تئاتر است: یک بازیگر؛ صوت؛ ویدئو پروجکشن. نمایش «یک » یک اتفاق اجرای صوتی با یک بازیگر است که به کارگیری صوت توسط بازیگر و نیز نشان دادن توانایی و قابلیت‌های صوتی در اجرا عرضه می‌شود. این نمایش هیچ دیالوگی ندارد.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: ایده‌پرداز، آهنگساز و بازیگر: لیزا وربلن ، دراماتورژ: روس ایو ، تهیه‌کننده: آن بالتوس ،تهیه‌کننده فنی: اِمیل رییِتوِلت ، طراحی فنی صحنه ژاپ بونتِکو، مِرین وِرسنِل ، تکنیسن: لوکاس کرامِر.در خلاصه نمایش « یک » آمده است: این نمایش درباره همه چیزاست؛ زمان، مکان، نور، اصوات، موجودات زنده، اشیاء، مردم، احساسات و افکار.

نمایش یک، 9 بهمن در تالار قشقایی در دو سانس 17.30 و 19.30 اجرا خواهد شد.

 

نمایش سوم با نام «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» نام دارد که محصول مشترک ایران و هلند است. این اثر به کارگردانی آروند دشت‌آرای دیگر نمایشی است که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود.

نمایش درباره‌ تصویرت از من تجدید نظر کن، تجربه ای است در خلق توهم نمایشی؛ ‌حرکت در مرز واقعیت و خیال برای قضاوت کردن. این نمایش قضاوت تماشاگر را به چالش می‌کشد و مشارکت او را در یک بازی نمایشی مطالبه می کند. این نمایش پیشتر در تلار چهارسوی تئاترشهر به روی صحنه رفته است.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند : نویسنده: نغمه ثمینی ، دراماتورژ: سیسیل برومر ، مشاور هنری: مارین ون هولک ، بازیگران: آروند دشت‌آرای، مارین ون هولک، مالت شولز، آروشا بیگی، استورات دنیسن، آزاده میرزایی، دیبا خاتمی، مایکل بلوس ،تهیه‌کننده: السک ون هولک ،کننده پروژه: امین یزدانی ،دستیار دوم کارگردان: رومینا دواچی، مدیر صحنه: کیوان جدیری،گرافیک: استودیو تهران ،کارگردان هنری: فرهاد فزونی ،گروه گرافیک: فرهاد فزونی، مهدی قاسمی، سمانه نیکفرد ، طراحی حرکت: سامان ارشدی ، مدیر فنی: مهتاب علیزاده ، عکاس: کیارش مصیبی.

در خلاصه نمایش چنین آمده است : این نمایش اجرایی بینافرهنگی است، پژوهشی که تصویری که ما از دیگران داریم را زیر سوال می‌برد و وضعیت فعلی و تأثیر تئاتر و هنر را در جامعه جهانی ما به چالش می‌کشد.

اثر دشت آرای 6بهمن، به مدت 120 دقیقه در تالار چهارسو و سئانس 18.30 و21 اجرا خواهد شد.

 

لهستان

 نمایش «همسرایی یتیمان» و « کوری» آثاری هستند که از لهستان در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌روند. این 2 نمایش آثاری بدون دیالوگ هستند که در جشنواره فجر روی صحنه می روند.

«همسرایی یتیمان» کاری از گروه تئاتر «کی تی او» به نویسندگی و کارگردانی جرزی زون است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ما صدایی را می شنویم که واژگان قدیمی را زمزمه میکند: فقدان، نبود و درد ناشی از غیبت کسی، واژگانی درباره از دست دادن شخصی برای همیشه زمزمه می‌شود و درباره ناپدید شدنی است که کاری از دست ما ساخته نیست و باید بپذیریم و با این مساله کنار بیاییم همان گونه که با تنهایی خود کنار آمده­ایم ...

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

کارگردان و نویسنده: جرزی زون، بازیگران: کارولینا بوندارونک، کاتارزینا گوکات، پائولینا لاسیک، مارتینا مالچارک، گرازینا سربرینی رزا، جاستینا وودسیک، مارتا زون، اسلاوک بندیکوسکی، بارتک سیانیاوا، پاول مونسیل، میکال اورزیلوزکی. طراح صحنه و لباس: جوانا جاسکو روکا. ساخت صحنه: کارگاه آهن‌آلات رابرت کالیکوسکی. طراح حرکات: اریک ماکوهون. مربی حرکات ریتمیک بازیگران: گرزگورز بوئر. موسیقی: سمفونی شماره 3 هنریک میکولای گورکی. دستیار کارگردان: مونیکا کوزلوسکا. انتخاب موسیقی: جرزی زون

همسرایی یتیمان 7و8 بهمن در تالار حافظ در هر روز یک اجرا به مدت55دقیقه خواهد داشت. در روز اول ساعت 20.30 و روز دوم ساعت 18 خواهد بود.

 

همچنین نمایش خیابانی «کوری» دیگر نمایشی است که از همین گروه اجرا می شود. تئاتر لهستان که از دیرباز مورد توجه بوده، کشوری است پر از جریان‌های مهم و تاثیرگذار تئاتری با جشنواره‌های متفاوت. نمایش خیابانی کوری در نوع خود یکی از بهترین نمونه‌های بهره‌گیری از تصویرسازی و بهره‌گیری از عوامل جانبی در تئاتر است؛ عواملی که به کمک بازیگر می‌آیند تا موارد محتوایی و زیبایی شناسانه انتقال یابند. این موضوع در نمایش دوم لهستان به گونه‌ای دیگر و در قالب نمایش صحنه‌ای رخ می‌دهد. صحنه و استفاده از آن، مجدد به کمک بازیگر می‌آید تا شیوه‌ای نوین برای ارایه خلق شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مردم بینایی خود را در اثر شرایط ناشناخته از دست می‌دهند. این اپیدمی با چنان سرعتی پیش می‌رود که همه را ناتوان می‌کند و جهان را در آشفتگی فرو می برد و تنها یک فرد است که می‌داند همه کور نشده‌اند.

عوامل اجرایی این نمایش به این شرح هستند:

نویسنده و کارگردان: جرزی زون، براساس رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو، طراح صحنه: جوانا جاسکو روکا، لباس: سوفیا دی اینس، جوانا جاسکو روکا، طراح حرکات: اریک ماکوهون، بازیگران: کارولینا بوندارونک، دومینیکا فیگلویچ، آنا جاورسکا، دانوتا کولچ-روزیکا، پائولینا لاسیک، جاستینا اورزشوسکا، گرازینا سربرینی روزا، اورزولا اسوالتک، مارتا زون، اسلاومیر بندیکوسکی، بارتوز سینیاوا، الکساندر کوپانسکی، میکال اوزیلوسکی، ماتئوس کمیسیک، پاول مونسیل، آدام پلوینسکی

جرزی زون سیکرزینی لهستان کارگردان و بازیگر تئاتر.متولد -1953- دانش‌آموخته ادبیات از دانشگاه جاگیلونیان کراکو لهستان و نویسنده و کارگردان هنری و نظری گروه تئاتر« کی تی او» است. او مؤسس و مدیر فستیوال بین‌المللی تئاتر خیابانی ULICA کراکو است که در کارنامه هنری خود اجرای نمایش‌هایی همچون «رژه غم‌انگیز»، «برج بابل»، «عطر زمان»، «سرود»، «مازپا»، «رژه آب»، «خیالاتی»، «نابینا»، «بهشت»، «آینه»، «عمارت»، «نمایش وداع»، «برعکس»، «چطور یک قاشق را از نزدیک بشناسیم»، «ردپای ناخدا»، «خانه‌ای را که در آن نمی‌توان زندگی کرد، خواهم فروخت»، «ساعت‌ آخر»، «همسرایی یتیمان» را دارد.

نمایش کوری 10 و 11 بهمن در محوطه پارکینگ تالار وحدت و ساعت 19 اجرا خواهد شد.

 

بلغارستان

نمایش «من سیزیف» کاری از گروه کارگاه عروسک به کارگردانی و طراحی وسلکا کونچوآ است که در خلاصه داستان آن آمده است: این نمایش بازگشت ابدی انسان به خود را نشان می‌دهد. زندگی انسان تکرار یک عمل مشابه است؛ مارپیچی و قابل حدس و این عمل همیشگی باعث می‌شود ما نه به معنا بلکه به بی‌معنایی زندگی بشر فکر کنیم. این نمایش یک ساعتی در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر در 2 سانس 17:30 و 19:30 در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

عوامل اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

کارگردان، نویسنده، دراماتورژ و طراح صدا: وسلکا کونچوآ، طراح حرکات: ماریا دیمیتروا، بازیگر: استویاندویچوو، طراح و تکنسین صحنه: ماریتا گولومِهُوا ، طراح نور: وسلین هریستوو، موسیقی: هریستو ناملیو .

وسلکا کونچوآ، متولد سال 1976در پلون، نویسنده و کارگردان، دانش‌آموخته خوانندگی اپرا از دانشگاه جدید بلغارستان، کارشناس تبلیغات و مد نمایش از آکادمی ملی تئاتر و سینمای کراستیو سارافوو، بلغارستان و کارشناسی ارشد نمایش عروسکی از آکادمی ملی تئاتر و سینمای کراستیو سارافوو، بلغارستان. نویسنده و کارگردان نمایش‌های: «حبس ابد»، «نفس»، «در امتداد افق» و ... . کارگردان نمایش‌های: «همیشه برای تو»، «در تاریکی»، « بزرگ رویایی جنگل» و ...

«من، سیزیف» به مدت 60 دقیقه، 3 بهمن در تالار قشقایی، دو سانس 17.30 و 19.30 اجرا خواهد شد.

 

عراق

کشور عراق با یک نمایش در این دوره از جشنواره فجر حضور پیداکرده است. این کشور برای اولین بار در سال پایانی جنگ در جشنواره حضور پیدا کرد در این دوره با نمایش «سلفه» در بخش ملل حضور دارد.

عامر ابولهیل کارگردانی این اثر را بر عهده  دارد و متن را نیز با همکاری احمد سعدون نوشته است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سلفه » بیانگر کشمکش‌های درونی و آشفتگی‌هایی است که تحت تأثیر جنگ در انسان‌ها به وجود می‌آید. جنگ اهداف و افکار انسان‌ها را نابود می‌کند. در نمایش «سلفه» انسان‌ها را در چهار حالت شادی، غم، ملالت و ترس به تماشا خواهید نشست. عامر ابو الهیل، احمد سعدون بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به : عقیل المفرچی، کرم جاسم (طراحان نور)، احمد نسیم بسام(مدیر صحنه)، کرم جاسم (موسیقی) و مِویس هِلا (مدیر تولید) اشاره کرد.

«سلفه» 2 بهمن ماه در تالار هنر به مدت 45 دقیقه و سانس‌های 19 و 17 اجرا خواهد شد

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران