در حال بارگذاری ...
جشنواره تئاتر فجر به روایت حواشی‌الدوله (2)

شمع‌هایی برای ادای احترام

ایران تئاتر - حسین سینجلی : تجمع خودجوش جمعی از هنرمندان تئاتر برای گرامیداشت شهدای آتش‌نشان در محوطه بیرونی تئاترشهر، مهم‌ترین اتفاقی بود که در حاشیه دومین روز جشنواره تئاتر فجر رقم خورد.

امروز صبح اول وقت هنوز چشم هایم را باز نکرده بودم که چشمم به جمال miss call  های حواشی‌الدوله‌ی همه جا حاضر که معمولا در ایام برگزاری جشنواره‌ها سر و کله‌اش پیدا می‌شود روشن شد. داشتم برای خودم برنامه‌ریزی می‌کردم که بعد از صبحانه با او تماس بگیرم اما مثل همیشه پیش‌دستی کرد و زودتر با من تماس گرفت. هنوز سلام و علیک تمام نشده گفت که این روزها در دسترس باشم چراکه ممکن است هر آن با من تماس بگیرد. من هم گفتم سمعا و طاعتا ، اینقدر نفوذ کلام داره که در مقابل دستوراتش نمیشه مقاومت کرد !

حواشی‌الدوله گفت و من نوشتم:

1) خیلی خوشحالم که تئاتری‌ها بازهم نشان دادند می‌‌توان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده‌های خوب و مفیدی هم کرد. اینکه تنها ظرف یک روز و در اقدامی خودجوش حجت علیخانی و رامونا شاه با راه‌اندازی گروه تلگرامی «ادای احترام» توانستند برنامه‌ای برای گرامیداشت شهدای آتش‌نشان در محوطه بیرونی تئاترشهر را به شکلی برنامه‌ریزی و هماهنگ کنند که تقریبا همه آنهایی‌که فرصت داشتند خودشان را برای حضور در این برنامه به تئاترشهر برسانند، دست مریزاد دارد. ضمن اینکه شیوه برگزاری مراسم هم درخور و در شان تئاتری‌ها بود. تئاتری‌ها باز هم ثابت کردند که از جمله دغدغه‌مندترین اقشار جامعه هستند. به نظر من کار دیشب تئاتری‌ها یک جور پرفورمنس بود. پرفورمنسی از جنس عشق و انسانیت. و چه خوب که افرادی همچون مهدی شفیعی، سعید اسدی، رضا کیانیان، هرمز هدایت، اصغر همت، محمد ساربان، رضا حداد، نادر برهانی‌مرند، ایرج راد، مریم معترف، فرهاد شریفی، پیمان شریعتی و خیلی‌های دیگر هم بودند و با حضورشان از این حرکت حمایت کردند.

2) دیروز برای تماشای نمایش «سلفه» از کشور عراق به تالار هنر رفته بودم اما به دلیل بروز اشکال در سیستم ترجمه، دیالوگ‌های نمایش با حدود ۳۰ دقیقه تاخیر به اجرا درآمد. تازه بعد از نیم ساعت تاخیر از نیمه نمایش همچنان فونت نوشته‌ها آنقدر بزرگ بود که از پرده نمایش مخصوص ترجمه خارج می‌شد و همین مسئله هم بازیگران و هم تماشاگران را دچار دردسر کرده بود.

3) دیروز در تماشاخانه ایرانشهر کاتالوگ جامع دو زبانه راهنمای اجراهای سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر را که توسط ستاد جشنواره تهیه و ظاهرا به همت شرکت ملی نفت ایران چاپ شده را گرفتم. البته در تالار هنر هم این کاتالوگ‌ها به همراه ویژه‌نامه روزنامه صبا توزیع می‌شد.این فرصت که جشنواره تئاتر توانسته حتی در حد کاتالوگ هم که شده با شرکت نفت همکاری کند خیلی مغتنم است. هر چند که در صفحه نخست کاتالوگ فراخوان چهامین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی صنعت نفت به چشم می‌خورد.

4) به دست‌اندرکاران جشنواره بگو تئاتر ما هر چی دارد از صدقه سر پیشکسوتانی است که حال خیلی از آن ها بسامان نیست و یک به یک دارند سوی آسمان پر می‌کشند. جشنواره بهترین فرصت برای برگزاری  بزرگداشتی برای اساتیدی چون  رکن‌الدین خسروی است که چند روز قبل از جشنواره در غربت چشم از جهان فروبست. خیلی از هنرمندان مطرح امروز تئاتر ما از شاگردان او بودند گرچه زمان برای این کاراندک بود ولی کاش می شد.

5) بعد از کناره‌گیری خود خواسته و در سکوت  میلاد اکبرنژاد از جشنواره ، شنیدم حسین کیانی هم که نمایش «تئاتر سعدی؛ تابستان 32» را در جشنواره اجرا کرده نسبت به خارج کردن این نمایش از بخش مسابقه گلایه کرده و علت این کار را نمی‌دانسته. کاش تا آخر جشنواره دیگر خبری از گلایه‌های اینچنینی نباشد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران