در حال بارگذاری ...
در گام پنجم جشنواره سی و پنجم:

از سه نمایش خارجی رونمایی می شود

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پنجمین روز برگزاری خود، میزبان ۱۱ اثر نمایشی در بخش صحنه‌ای است.

به گزارش ایران تئاتر، اسامی نمایش‌هایی که روز پنجم بهمن ماه اجرا می‌شوند، به شرح زیر است:

تالار وحدت در این روز میزبان نمایش «یتیم خانه فونیکس» به نویسندگی آرش خیرآبادی وکارگردانی محمد نیازی است. این نمایش که از مشهد در جشنواره شرکت دارد، راس ساعت 19 در این تالار به صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: خیانت ملوان ولبی به پرنس فیلیپ، شاهزاده انگلستان، موجب نفرین لندن توسط همسر فیلیپ شده و شهر در خاموشی و سرما در حال نابودیست. اینک سرنوشت رهایی از نفرین در دستان پسرکی است بنام فونیکس، تا به کمک آنجلا شهر را نجات دهد. محمدرضا صولتی، مسعود عقلی، ندا محمدی، وحید عباسی، محبوبه سلطانی، مجتبی شفیعی، فائزه علی‌آبادی، سمیرا معین، میلاد قنبری، میترا عسگری، فرشاد قاسمی، آرش یزدانی، سروش بیکیان، بهنوش اجتهادی، دریا تاجی‌رودی، سارا نداف، آرتا بندیانی، مایسا میلانی‌زاده، احسان دبیر، آیدا خلیلی، نسیم انصاری، پرنیا روشنایی، انوشیروان کهرم، علیرضا صمدی، بهزاد اکبرپور، سمانه ابراهیم‌زاده، زهرا نیکبخت بازیگرانی هستند که در این نمایش 105 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: مسعود حکم‌آبادی (تهیه کننده)، مصطفی بزرگی (مدیر تولید)، امین رضایی، یاسر عودی (مشاوران کارگردان)، کارن سعیدیان (دستیار کارگردان)، داوود مُرگان (طراح صحنه)، سیامک دورانی (طراح لباس)، مبین عطاری (طراح نور)، سمیه ارقبایی (طراح گریم)، رعنا پرتویی‌نیا (طراح پوستر و بروشور )، علی فلاحت (مدیر صحنه و مجری دکور)، پویا غازی (مدیر تبلیغات و روابط عمومی)، الهام دری، انسیه ارقبایی (مجریان گریم)، میلاد قنبری(آهنگساز) و مهران قهرمانی (عکاس) اشاره کرد.

 

نمایش«شاخص» به نویسندگی وکارگردانی فوآدکوچی و مایکل آدوبریتو از فرانسه دیگر نمایشی است که در پنجمین روز جشنواره اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 17و20 در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: در سالنی که یک کتابخانه بزرگ در آن قرار گرفته است، 5 قهرمان این نمایش، درباره نقش کتاب در زندگی خود صحبت می‌کنند. فواد کوچی، میخائیل اودوبرتو، جمال فروچه، فرید عفیفی بازیگرانی هستند که در این نمایش 55 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: رودی تورس (مسئول صدا)، ماتئو پلتیر (مسئول نور) و ویویان بونیر (مدیر گروه) اشاره کرد.

 

تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر نیز میزبان نمایش «یادگارگاده ر» به نویسندگی وکارگردانی قطب‌الدین صادقی است که در دونوبت 18:30و20:30 اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: مضمون روایی نمایش، شرح جنگ، غارت و ویرانی تمدنی کهن، یا نشان دادن باورهای باستانی برای درخواست باران به عنوان نیاز اصلی و حیاتی جامعه یکجانشین در دوره انقلاب کشاورزی نیست بلکه ... . محمد آقا‌علی‌اکبری، مهدی للهی، حمیدرضا غلام‌حسینی، علیرضا اصلانی، امیررضا بهرامی، محسن محمدی‌رومی، مهیار موجودی، مختار بهرامی، سعید دلیری، حسین کوکائیان، تریفه کریمیان، نگین مدنی، الهه قاسمی، سارا میری، نسرین یاسین، ندا سیالی، سپیده غلامی، سپیده تگریان بازیگرانی هستند که در این نمایش 60 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: پرستو علیزاده، پیمان محمدی‌می‌آبادی (دستیاران کارگردان)، مهران انامی (مدیر صحنه)، مقدیه شامیریان (طراح لباس)، آرش مبرز (موسیقی)، کیوان اسماعیلی، کوروش برزی (عکاسان) و نوژان مقدس (فیلم بردار) اشاره کرد.

 

نمایش «تو ماهی نیستی» به نویسندگی وکارگردانی میهران توماسیان از کشور از ترکیه دیگر نمایش خارجی است که روز سه شنبه 5 بهمن ماه به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا دارد. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «تو ماهی نیستی» داستان کسانی است که سفر آب را سفر خود ساخته¬اند و در امتداد آب‌ها سرگردانند. چمدانی باز است و اشیا از آن بیرون می‌آیند. میهران توماسیان تنها بازیگری است که در این نمایش 40 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازد.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: سم ییلمازر (طراح صحنه و نور)، ازگی کاپلان (طراح پوستر و بروشور)، اکتای ریفات (شعر)، نوا هیکاز غازل، محموت سلالتین، بزدیگ ناواگ، روبن هاخوردیان (موسیقی)، برکانت کیلیچکاپ (مسئول فنی صدا)، یاسین گولتپه (مسئول فنی نور)، دویگو گونگور (پشتیبانی فنی) و نورایر چاهینیان (عکاس) اشاره کرد.

 

نمایش «اسکوسیزی» به نویسندگی ، کارگردانی و طراحی رسول کاهانی در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17:30و  19:30اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: یک گروه آماتوری فیلم کوتاه مشغول تمرینات نهایی فیلمی کوتاه با فرمت پلان سکانس، در یک سالن تیاتر هستند. خاطره حاتمی، عطا عمرانی، کوروش شاهونه، داوود ونداده، علی نورانی، پژمان فرمانی بازیگرانی هستند که در این نمایش 60 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: لیلا رضوانی (تهیه کننده)، مهدی دوایی (طراح پوستر و بروشور )، بهزاد اسحاقی (دستیار کارگردان) و فاطمه رضوانی (عکاس) اشاره کرد.

 

تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش «آبگوشت زهرماری» به نویسندگی آرش آبسالان وکارگردانی قاسم لطفی خواجه پاشا است که دردو نوبت 17و20روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: مظفرالدین شاه مدتی است که لب به غذا نزده است و اهالی آشپزخانه قصر تصمیم دارند تا غذای تازه‌ای برای شاه آماده کنند. آنها که احتمال می‌دهند این کار منجر به مشکلاتی شود، وقایع احتمالی پس از غذای تازه را بازی می‌کنند. مرتضی نورپور، محمد کاظمی، ایمان رمضانی، جواد ابوطالبی، عطا مددی، سعید پارسا، بابک لطفی بازیگرانی هستند که در این نمایش 80 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: آیسا اکرم (دستیارکارگردان)، علیرضا هارویان (طراح و مجری نور)، مجید درویش‌نژاد (طراح لباس)، بهمن رضایی (طراح پوستر و بروشور)، نسیم کمالی (منشی صحنه)، رویا اکبرزاده (مدیرصحنه)، نگین خلیلی (گریم)، سعید ملک‌پور، حسام ملکی، آرمین حسن‌زاده (ساخت و اجرای موسیقی) و علی سیفی (تدارکات) اشاره کرد.

 

نمایش «گرگ ومیش» نیز به نویسندگی وکارگردانی کریستینا گالبیاتی وایلیالوگینبوهل ازکشور سوئیس درتئاتر مولوی اجرا دارد که درسه نوبت 18و20و22روی صحنه می‌رود و آخرین اجرای آن ویژه خبرنگاران تئاتر است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: گرگ و میش مرز بین روز و شب است، هنگامی که سایه‌ها طولانی می‌شوند و تاریکی حکمفرما است. ما از نور به سمت تاریکی میرویم، زیبایی از بین می‌رود، ما با ناپایداری آن مواجه می‌شویم. تصاویری از شوک الکتریکی، از خاموش و روشن شدن نور، از تغییر سایه‌ها، از طغیان شدید آب  سقوط و فرو رفتن. کریستینا گالبیاتی، ایلیا لوگینبوهل بازیگران و ایده پردازان این نمایش 50 دقیقه ای هستند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: سیمونا گونلا (دراماتورژ)، پائولو سولسیا (طراح نور)، لوییس فرناندز دیاز (افکت و صدا)، ژوک لارینز، وینت مانشوون (همکاران ایده‌پردازی) و استودیو سی سی آر زد (گرافیک و عکس) اشاره کرد.

 

نمایش «خوب، بد، زشت» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علیخانی وکارگردانی شقایق فتحی در تالار حافظ اجرا دارد. این نمایش در سه نوبت 18و20 و 22 روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: دو بومی اهل مناطق جنوب کشور وانتی را از پمپ بنزینی می‌دزدند که عملکردشان را تحت‌الشعاع قرار داده و مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهد. سعید دولتی، ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی بازیگران این نمایش 60 دقیقه ای هستند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی (طراح لباس)، شقایق فتحی (طراح صحنه)، سجاد نجفی (طراح پوستر و بروشور)، حسین کریمی (مدیر فنی)، ایمان روح‌الامین (عکاس)، حسین اکبری (تصویر بردار) و مطهره کشاورز (مدیر روابط عمومی) اشاره کرد.

 

نمایش«ماتریوشکا» به نویسندگی وکارگردانی پارسا پیروزفر در تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارد که دردو نوبت 17 و 20 به صحنه می‌رود. پارسا پیروزفر در این اثر نمایشى هشت اپیزودى که بر اساس هشت داستان کوتاه از آنتون چخوف نوشته است، به تنهایى ایفاگر نقش تمام شخصیت هاى این نمایش 110 دقیقه ای است.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: پارسا پیروزفر (طراح صحنه و لباس)، نورالدین حیدرىماهر (مجرى طرح)، محمد گودرزیانى (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، محمدصادق زرجویان (گرافیست و عکاس)، آرش صفایى (مدیر صحنه) و شیما مرادى (منشی صحنه) اشاره کرد.

 

نمایش«دیابولیک: رومئووژولیت» نیز به نویسندگی محمدچرم شیر، کارگردانی و طراحی آتیلا پسیانی در این دوره از جشنواره حضور دارد. این نمایش روز سه شنبه 5 بهمن ماه درتالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر در دو نوبت18:30 و دو 20:45 به صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: دو خانواده مونتاگو و کاپولت بر سر به دست آوردن قدرت پخش مواد مخدر در منطقه‌شان در جنگ هستند. درگیری‌های بی‌پایان این دو خانواده کشته‌هایی بر جا گذاشته است اما ... . بهرام افشاری، ستاره پسیانی، خسرو پسیانی، اصغر پیران، نوید جهان‌زاده، علیرضا حبیبی، روح‌الله حق‌گوی‌لسان، ناز شادمان، مهدی صدر، دایانا فتحی، نوید محمد‌زاده، فاطمه نقوی بازیگران این نمایش 80 دقیقه ای هستند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: امیرحسین دوانی (دستیار کارگردان و مدیر تولید)، سیما خوشنویس (دستیار کارگردان و تمرینات)، امین یزدانی‌نژاد (مدیر اجرا)، بامداد افشار (آهنگساز و طراح صدا)، پدرام تنعمی (طراح پوستر و بروشور)، مهرداد متجلی (عکس و تیزر)، کاوه ستاری، محمدجعفر سعیدی، وحید خوشحال (نوازندگان)، صمد طالقانی (مجری طرح) و پوپک کم‌گویان (تهیه کننده) اشاره کرد.

 

نمایش«آری یا نه»به نویسندگی حسین جمالی، کارگردانی و طراحی مجید رحمتی از اراک دیگر نمایشی است که در پنجمین روز جشنواره به صحنه می‌رود. انی نمایش در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان در دو نوبت 16و18 اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: بیماری واگیرداری شهری را فرا گرفته است، پسربچه‌ای که مادرش دچار همین بیماری است به اتفاق معلم و گروهی برای یافتن دارو راهی ‌شده و در بین راه دچار حادثه‌ای می‌شوند که بر سر مرگ و زندگی کودک باید تصمیم بگیرند. سیدعرفان احمدزاده، علیرضا کی‌منش، مسیح کاظمی، امیرحسین رضایی، سهراب حیدری، فیروز غلام‌حضرتی بازیگران این نمایش 50 دقیقه ای هستند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: مرتضی برزگرزادگان (دستیارکارگردان و برنامه‌ریز)، میثم غفاری‌نیا، مجید فراهانی‌دلبند (دستیار دوم کارگردان)، رابعه نیک‌طلب (منشی صحنه)، رویا مرادی (مدیر صحنه)، صنم پاشا (آهنگساز)، مونا صدر، کوروش مرشدسلوک (عکاسان)، امیر پوستی، مهدی پارسی (ساخت تیزر) و مهرنوش قهرمانی (مدیر روابط عمومی) اشاره کرد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران