در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسن عابدی کارگردان نمایش«اسب‌ها ایستاده می‌میرند»

جشنواره تئاتر فجر از عالی‌ترین جشنواره‌های ایران است

نمایش «اسب‌ها ایستاده می‌میرند» آخرین اثر حسن عابدی از شهر بجنورد در بخش مسابقه بین‌الملل و مرور تئاتر ایران در سی و پنجمین جشنواره فجر حضور دارد و ۱۰ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

حسن عابدی درباره این اثر و بازخوردهایی که در اجرای عموم در بجنورد از آن شد، گفت: «ما 15 شب در بجنورد اجرا رفتیم و خوشبختانه استقبال خوبی از نمایش شد و اکثر مخاطبان و منتقدان نظر مثبتی داشتند».

او گفت:‌ «برای حضور در جشنواره فجر تغییری در کلیت اثر ایجاد نکردیم فقط برخی میزانسن ها و طراحی صحنه دچار تغییرات جزئی شد».

عابدی که پیش‌ازاین تجربه‌های مدیریتی و اجرایی در برگزاری جشنواره‌های تئاتری مثل جشنواره ملی تئاتر رضوی را داشته است، درباره سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: «فکر می‌کنم دو اتفاق مثبت در جریان برنامه‌ریزی جشنواره وجود دارد. اول اینکه در جشنواره به‌خصوص امسال نگاه علمی به‌صورت محسوس وجود دارد. دومین نکته اینکه تداوم فعالیت‌های جشنواره در طول سال تأثیر خوبی داشته. امسال نزدیک به 6 ماه قبل درواقع کار جشنواره آغازشده و این رویکردها به فضای تئاتر ایران کمک می‌کند».

او افزود: «تشکیلات سازمان‌یافته دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد. امیدوارم این شرایط به‌سادگی تغییر نکند و با رفتن دبیر فعلی همه برنامه‌ها منحل نشود. اصولاً این‌طور بوده است که وقتی مدیری تغییر کرده همه برنامه‌ریزی‌هایش حتی اگر برنامه‌های خوبی هم باشد متوقف می‌شود و این اتفاق اثرات منفی زیادی دارد».

عابدی گفت:‌«جشنواره تئاتر فجر از عالی‌ترین جشنواره‌های ایران است و سعید اسدی هم خیلی خوب برای این دور از جشنواره برنامه‌ریزی کرده. من زمانی که درگیر برگزاری جشنواره رضوی شدم، فهمیدم یکی از دلایلی که باعث شده جشنواره رضوی خیلی گسترده نشود و هنرمندان حرفه‌ای استقبال چندانی نداشته باشند، این است که دبیرهایش هرسال تغییر می‌کند. به این دلیل که سیاست‌ها ثابت نیست، جشنواره نمی‌تواند رشد کند. امیدوارم علی مرادخانی در مورد جشنواره فجر این اجازه را بدهد که دبیری مثل سعید اسدی بتواند سال‌ها مسئولیت برگزاری را بر عهده داشته باشد».

او درباره موضوع نمایش «اسب‌ها ایستاده می‌میرند» و همسویی این سوژه با شرایط اجتماعی امروز، توضیح داد: «من معتقدم تاریخ داستان‌های غنی زیادی دارد که می‌توانیم از آن برای پرداخت نمایشی استفاده کنیم. من همیشه دوست داشتم به فرهنگ خودمان نگاه کنم و اتفاقاتی که برای مردم کشور در طول تاریخ افتاده است را در نظر داشته باشم. یاغی‌ها 100 سال پیش به خراسان حمله کردند. امروز در عراق داعشی ها به کرمانج ها حمله کرده‌اند و دختران آن‌ها را به اسارت می‌برند».

حسن عابدی در ادامه گفت: «با الهام از مقام موسیقایی لیاره و یک داستان قدیمی خراسانی در مورد ماجرا خون بس و دختران ایل‌های مختلف و... داستانی را طراحی کردیم که برآمده از وقایع تاریخی است. لیاره داستان چوپانی است که نامزدش گلنار را به اسارت می‌برند و او بالای کوهی به یاد او نی می‌زند و لیاره می‌خواند و...».

او در آخر گفت: «من برای دلم تئاتر کار می‌کنم نه برای پول. به همین دلیل هم از مدیران و مسئولان تئاتری توقع عجیبی ندارم. در اجرای «اسب‌ها ایستاده می‌میرند» هم کمک مالی خیلی زیادی نداشتیم و جشنواره هم در حد متعارف حمایت‌هایی کرد، اما به‌هرحال آن چیزی که باعث ادامه دادن راه می‌شود، برای من عشق و علاقه به تئاتر است».




نظرات کاربران