در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش«علی کوچیکه»به کارگردانی حسین فرخی حاضر در فجر 35

مرد و زن پیکره ی هستی اند

کارگروه نقدجشنواره تئاتر فجر - رضا آشفته : علی کوچیکه هم برگرفته از یکی از زیباترین شعرهای فروغ فرخزاد است که در دهه ۴۰ به دلیل تصادف فوت کرد.

 تک گویی نمایشی روالی افشاگرانه دارد و نوعی خودگویی و خودزنی را آشکار می سازد و در جوامعی که کمتر می شود گفتگو کرد و حتی در روزگار اخیر که تنهایی و یاس و انزوا و افسردگی بشر را به خلوت کشانده است، تک گویی کارآمدی بیشتری دارد. به همین دلیل در آمریکا در بیست، سی سال اخیر، مونولوگ یا تک گویی یکی از شاخص ترین فرم های اجرایی شده است.

در ایران ما نیز در ده سال اخیر جریان مونولوگ یا تک گویی نمایشی فراز و نشیب بسیاری یافته است و حضور چندین جشنواره تک گویی و فعال شدن گروهها در سالن های نمایشی به انگیزه اجرای عمومی و مانند اینها دلالت بر این گفته دارند.

علی کوچیکه هم برگرفته  از یکی از زیباترین شعرهای فروغ فرخزاد است که در دهه 40 به دلیل تصادف فوت کرد و در زمان خودش هم بسیار مدرن و به نوعی آوانگارد به نظر می رسید. به هر روی او در مقام یک زن در این شعر دارد یک زن مثل خودش را مرور می کند که می خواهد روی پای خودش بایستد و مستقل باشد. این استقلال زن در جامعه مرد سالار و سنتی از پذیرندگی پایینی برخوردار است و در آن دهه ها که بسیار سخت از امروز بود و چنین حال و هوایی هنوز هم در شهرهای سنتی تر و پایین شهرها یک روال عادی و روزمره است.

علی کوچیکه ساختار مونودرام دارد که در آن وضعیت پریشان گونه یک زن به تصویر کشیده می شود. زنی که تنهاست و شوهرش به دلایلی ترکش کرده است و او باید که مستقل بماند و از پسرش علی نگهداری کند اما حضور و نوع برخورد و بازتاب روابط است که همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد و بیشتر از مراحمت این مزاحمت است که دامن­گیر این زن بدون شوهر خواهد شد.

همین جا باید اضافه کرد که سارا تقوی در متن اقتباسی بسیار پیشدستی کرده است که داده های امروزی تر و قابل پذیرش تری را به صحنه بیاورد و در صحنه نیز چه بازیگری او و چه نگاه حسین فرخی در مقام کارگردان به دنبال همین داده پردازی های است. چنانچه مونودرام در اینجا به کمک انیمیشن و فیلم مستند از روزگاران چند دهه پیش پیامدی نوین تر را یادآوری می کند. شاید با آن بخش های مستند بدون اشاره به روزگار ما که باید چنین تصاویری نیز به آن افزوده شود، بشود مخالفت کرد. به هر تقدیر این زن امروزی و در دهه نود است و دیگر زن دهه سی یا چهل نیست و باید بدانیم که این مساله دقیقا از همان روزها شروع شده و امروز دیگر در بیشتر جاها پذیرفته شده است. پا ننهادن به روزگار ما یعنی دهه نود در میان آن تصاویر یک کسری بارز است. اما انیمیشن شکل تزیینی به خود می گیرد و درواقع دارد به رویاهای آن زن شکل زیبایی می دهد و این تخیلات اوست که می تواند بیانگر امر خلاقه حتی در جریان زندگی باشد. مبنا اگر حضور تک نفره است که باز هم این دلالتی بر همان استقلال و هویت یافتن زنانه است چون با اقتدار انجام شده است در این فرآیند دلالت بر مطلوب بودن همان دیدگاه خواهد کرد و از سوی دیگر کارگردانی یک مرد نیز نوعی همسویی و هماهنگی را در ساختار طبیعت نکته پردازی می کند که درواقع این هم یادآور همان سنتهای اصیل و حذف نشدنی است که مرد و زن پیکرۀ هستی اند و باید که در جوار هم پیش برندۀ زندگی باشند.

در این اجرا بازی سارا تقوی نیز به ابعاد زیبایی شناسانه کار می افزاید. او بازیگری است که حسی به سراغ شعر و زندگی فروغ رفته است اما به دنبال این است که از این دریچه زن را نمایان سازد. برای همین سازوکارش را هم در بازی رعایت می کند. می داند در آن وسط یک زن با تمام مصائب و مشکلاتش باید نمایان شود و نباید کم بگذارد. این همان تعهدی است که روند بازی را  گره می زند به جریان زندگی و اثر را با قابلیت ها نمایشی و باورپذیری در اختیار مخاطب قرار می دهد. حسین فرخی هم در مقام کارگردان ماحصل این کوشش را سمت و سوی فکری داده و حالت تقویت شده ای به این ماجراجویی های زنانه بخشیده است. شاید هم تلنگری بوده که در چالش با جامعه به دنبال ابراز واقعیت های حیاتی هم باشند.

 




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

نظرات کاربران