در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی غلامرضا عربی کارگردان نمایش «فصل بهارنارنج» با ایران تئاتر

اثبات توانمندی روشندلان در «فصل بهارنارنج»

ایران تئاتر:نمایش فصل «بهارنارنج» در بخش میهمان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت و اجرای ویژه ای با حضور نمایندگان مجلس در تالار انتظامی خانه هنرمندان داشت.

این نمایش که با حضور 8 بازیگر نابینا اجرا می‌شود، پیش‌ازاین در تئاتر شهر و اداره تئاتر روی صحنه رفته بود و برای اجرای آن نزدیک به دو سال زمان صرف شده است. غلامرضا عربی درباره اجرای این اثر به ایران تئاتر گفت: «به این دلیل که کار با بازیگران نابینا آسان نبود و وابستگی جدی به دکور و میزانسن های طراحی‌شده وجود داشت، باید همه جزئیات حفظ می‌شد».

او گفت: «دکور به صورتی طراحی‌شده است که بازیگر با لمس کف می‌تواند مسیرش را پیدا کند. اگر قرار باشد تغییراتی در اتفاقات نمایش رخ دهد، نمی‌تواند به‌سادگی و یک‌باره این کار را انجام دهیم به این دلیل که باعث سردرگمی بازیگران می‌شود. در حال حاضر بازیگرها با این دکور عجین شده‌اند و می‌دانند که باید چه برخوردی داشته باشند. حجم دکور ما بالابود و در اجرای عموم در تئاتر شهر و اداره تئاتر هم با همین شرایط اجرا رفتیم. اجرا در تالار انتظامی برای جشنواره فجر فضا را برای ما کوچک می‌کند، اما می‌توانیم همه‌چیز را هماهنگ کنیم».

او ادامه درباره همکاری با بازیگران نابینا توضیح داد: «من می‌خواهم بدانم چرا نباید با این افراد کارکرد؟! وقتی این بازیگران آن‌قدر توانا هستند که می‌توانند اجرای باکیفیتی داشته باشند، دلیلی برای عدم همکاری نمی‌بینم. متأسفانه به این دلیل که شرایط و فضای کار برای جامعه معلولان فراهم نیست، چنین نمایش‌هایی می‌تواند همه را شگفت‌زده کند».

عربی گفت: «من با بازیگران بینا کار می‌کردم، اما احساس کردم حال عاشقانه‌ای که مدنظر دارم و شعفی که می‌خواهم در نمایش باشد، با بازیگران عادی به دست نمی‌آید. نابینایان به عارضه‌ای که دچارش هستند، حس عمیق‌تری دارند. با همکاری کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن در سال 93 و بعد از 14 ماه تمرین توانستیم 30 شب در اداره تئاتر و بعدازآن با وقفه‌ای 6 ماهه 12 شب اجرا برویم».

او ادامه داد: «ما از ابتدا تصمیم گرفتیم کار حرفه‌ای انجام دهیم و اعضای گروه به این دلیل که انگیزه داشتند، تلاش می‌کردند و به موقعیت خوبی رسیدند. نمایشنامه‌ای که انتخاب کردیم فضای روان‌شناسانه‌ای دارد. قشر نابینا نیاز به روان‌درمانی دارند. البته همه انسان‌ها به دلیل انسان بودن و داشتن احساس و روان نیاز دارند در دوره‌های از زندگی به روانشناس مراجعه کنند. اگر احساسات مدیریت نشود انسان دچار اختلال می‌شود. همه تیم ما از افراد حرفه‌ای بودند».

عربی در ادامه با تأکید به بازخورد تماشاگران نمایش «فصل بهارنارنج» گفت: «بازیگران روی دیوارهای 40 سانتی راه می‌روند و این کار را خیلی حرفه‌ای و بی‌نقص انجام می‌دهند. این اتفاق مخاطب را شگفت‌زده می‌کند و باورش می‌شود که این افراد چه قابلیت‌هایی دارند. تأثیرگذاری در نمایش «فصل بهارنارنج» متقابل است».

این کارگردان درباره تأثیراتی که کار با نابینایان بر او گذاشته گفت:‌«من سعی کردم از ابتدای کار هیچ تفاوتی در رفتار حین کار با نابینایان یا بازیگران معمولی نباشد و خودم یقین داشته باشم که این افراد توانمند هستند؛ بنابراین با علم به اینکه لازم است طراحی خاصی داشته باشم کارم را آغاز کردم. همه اعضای گروه در دوران تمرین هر بار از توانایی این افراد سرشار از شور و شعف می‌شدند و هر اجرا فکر می‌کنم کار تازه‌ای روی صحنه می‌بریم. اجرای چنین نمایش‌هایی به دلیل زمان‌بر بودن نیازمند حمایت ویژه‌تری است و امیدوارم راه سختی که آغاز کردیم توسط سایر همکاران ادامه یابد».

گفتنی است محمدرضا عارف در کنار علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، حجه الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و تعدادی دیگر از اعضای فراکسیون امید و هنرمندان در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان عصر دیروز به تماشای نمایش «فصل بهارنارنج»  نشستند. رییس فراکسیون امید مجلس و نماینده مردم تهران با تماشای نمایش «فصل بهار نارنج»  از حضور موفق هنرمندان روشندل و پیام ارزشمند آنها در این اثر تجلیل کرد و از پیگیری مطالبات آن ها در مجلس خبر داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران