در حال بارگذاری ...
نگاهی به حضور چهره های مطرح سینما و تئاتر در مهم ترین رویداد تئاتری کشور

فجر سی و پنج در تسخیر ستاره‌ها

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امسال میزبان نمایش‌های مختلفی با حضور چهره‌های شناخته شده سینما و تئاتر است.

به گزارش ایران تئاتر، صحنه‌های نمایش این روزها میزبان حضور چهره‌های شناخته‌شده و مطرح تئاتر  هستند. در نمایش‌هایی که در سی و پنجمین روی صحنه آمده‌اند، می‌توان نام‌هایی را مشاهده کرد که هر کدام مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارند. هانیه توسلی، طناز طباطبایی، شهرام حقیقت‌دوست، نوید محمدزاده، باران کوثری و... از بازیگران مهم این دوره هستند که  هر یک به ترتیب در نمایش‌های«نامه های عاشقانه از خاورمیانه»، «تئاتر سعدی، تابستان سی و دو»، «دیابولیک؛ رومئو و ژولیت» و «963+»  حضور یافته‌اند.

 

نوید محمد زاده
رومئو به روایت آتیلا 

نوید محمدزاده از بازیگران جوان و با استعداد تئاتر است که بر تئاتری بودنش تعصب خاصی دارد. او اگر چه این روزها بیشتر به فعالیت در زمینه سینما می‌پردازد، اما این موضوع باعث عقب افتادن او از عرصه تئاتر نشد و همچنان سعی کرد سالی یکی دو بار بر صحنه تئاتر ظاهر شود.
محمدزاده دانش آموخته مکتب تئاتر است و بازیگری را از سال 82 زیر نظر هنرمندانی همچون محمد یعقوبی، مهتاب نصیر پور، علی سلیمانی و امیر قنبری آموزش دیده است.
نمایش‌ها: ماه در آب» ساخته محمد کوروش‌نیا، «فاصله تاریک ستاره‌ها» ساخته ایثار ابومحبوب، «یک دقیقه سکوت» ساخته آیدا کیخایی، «دهانی پر از پرنده» ساخته فارس باقری، «آخرین نامه» ساخته مهرداد کوروش‌نیا، «بالاخره این زندگی مال کیه» ساخته اشکان خیل‌نژاد، «زمستان 66» ساخته محمد یعقوبی، «ورود آقایان ممنوع»ساخته کتایون فیض مرندی، «نورگیر» ساخته اشکان خیل‌نژاد، «ویران» ساخته یوسف باپیری، «عشق و عالیجناب» ساخته حسین پاکدل، «روایت ناتمام یک فصل معلق» ساخته هومن سیدی، «ایستاده‌ها سر سوراخ سوپ‌خوری» ساخته علی ثقفی و «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» ساخته اشکان خیل‌نژاد از فعالیت‌های مهم او در  زمینه تئاتر است.  
افتخارات: او سال 87 با بازی در نمایش «ماه در آب» نوشته فارس باقری و کار محمد کوروش‌نیا به تئاتر حرفه‌ای راه پیدا کرد و برای بازی در این نمایش، جایزه بازیگری مرد را در جشنواره استانی تهران دریافت کرد.
جشنواره 35: نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نوشته محمد چرمشیر با طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی نمایشی است که این روزها با بازی این بازیگر جوان در بخش میهمان و مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. او در این نمایش نقش رومئو معشوقه ژولیت را بازی ‌می‌کند که برای رسیدن به خواسته‌های سرکوب شده خود از هر نوع رفتار خشونت آمیز و ستیزه جویانه بهره می‌برد.


پارسا پیروزفر
مرد هزار چهره
پارسا پیروزفر در دهه 70 در دو نمایش «بینوایان» ساخته بهروز غریب پور و «بانو آئویی» به کارگردانی بهرام بیضایی روی صحنه رفت. او از جمله بازیگران تئاتر است که در این عرصه به فعالیت کارگردانی هم می‌پردازد.
یک دهه گذشت تا او کارگردانی در تئاتر را با نمایش‌های «هنر»، «گلن گری گلن راس»، «سنگ‌ها در جیب‌هایش»، «بر پهنه دریا» و «ماتریوشکا» تجربه کند. نکته قابل توجه در این بخش از کارنامه پیروزفر، این است که او در تئاتر به علایق و گرایش‌های هنری‌اش نزدیک‌تر است.
نمایش‌ها: «بینوایان» ساخته بهروز غریب پور، «بانو آئویی» ساخته بهرام بیضایی، «هنر»، «گلن گری گلن راس»، «سنگ‌ها در جیب هایش»، «برپهنه دریا» و «ماتریوشکا» پارسا پیروزفر

افتخارات: او تاکنون هیچ جایزه ای کسب نکرده است. 
جشنواره 35: «ماتریوشکا» که از سال گذشته تاکنون چند بار به روی صحنه رفته است، نمایشی است که پیروزفر در بخش مرور تئاتر ایران در سال 95 و مسابقه بین الملل حضور دارد. این نمایش بر اساس ۸ داستان کوتاه آنتون چخوف، توسط پیروزفر نوشته و کارگردانی شده است. این کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر به تنهایی ایفاگر نقش تمام شخصیت‌های این اثر نمایشی است که مشتمل بر ۸ اپیزود است.


هانیه توسلی
 بازگشت به خانه
هانیه توسلی از ۱۷ سالگی کار تئاتر را به صورت آماتور در همدان شروع کرد. او سال‌هاست تئاتر کار می‌کند، اما از وقتی بازیگر سینما شد، حضورش در تئاتر کمرنگ تر به نظر رسید.
نمایش‌ها: بازی در نمایش‌های«مرثیه‌ای برای کتابسوزی‌ها» ساخته علی اتحاد، «قرار» ساخته سیامک احصایی، «آمدیم نبودید رفتیم» ساخته رضا حداد، «پروفسور بوبوس» ساخته آتیلا پسیانی، «پدر» ساخته نصرالله قادری و... از جمله فعالیت‌های او در زمینه تئاتر است.  
افتخارات: توسلی برای بازی در نمایش «گل‌های شمعدانی» به کارگردانی محمد یعقوبی کاندیدای دریافت جایزه شد. همچنین نمایش «باله روی سطرهای بی‌معنی» به کارگردانی لیلی عاج با بازی بداهه او مورد توجه قرارگرفت.
جشنواره 35: توسلی که امسال با نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» کیومرث مرادی در بخش میهمان و مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، چند روز پیش در گفتگویی درباره انگیزه حضورش در این نمایش گفت: «مدت‌ها بود تئاتر کار نکرده بودم و دوست داشتم بعد از مدت‌ها روی صحنه بروم. امسال چند پیشنهاد کار تئاتر داشتم. متنِ دوتا از کارهایی که پیشنهاد شد را دوست داشتم، اما با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی کاری‌ام و با توجه به اینکه همیشه کارهای کیومرث مرادی را دوست داشتم، در نمایش او حضور یافتم. با اینکه سر فیلم‌برداری هم بودم، اما خوشبختانه توانستم هماهنگ کنم و در این تئاتر هم حضور داشته باشم. خوشحالم بعد از سه سال با این تئاتر روی صحنه‌ام، در کنار بازیگران خوبی مثل طناز طباطبایی و پانته‌آ پناهی‌ها. توسلی درر  این نمایش نقش زنی را بازی می کند که سالهاست منتظر بازگشت معشوقه اش از جنگ است.»

 

شهرام حقیقت دوست
حسن آقا در تابستان سی و دو
حقیقت دوست دانش‌آموخته کارشناسی رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است و به صورت آکادمیک تئاتر را آموخته است. هر چند او با سریال «خط قرمز» قاسم جعفری به مخاطب معرفی شد و برخی فکر کردند که این سریال اولین تجربه او در عرصه بازیگری است، اما حقیقت دوست سال‌ها قبل از بازی در این مجموعه در زمینه تئاتر به فعالیت می‌پرداخت.
نمایش‌ها: او بازیگری را از سال ۱۳۷۳ و با بازی در نمایش «پسر کارون» امیر دژاکام شروع کرد. او بیش از 30 اثر نمایشی در این سال ها بازی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «همسایه آقا» ساخته حسین کیانی، «مضحکه شبیه قتل» ساخته حسین کیانی، «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ، «دن کامیلو» ساخته کورش نریمانی و... اشاره کرد.
افتخارات: دریافت جایزه سوم بازیگری از جشنواره پانزدهم بین‌المللی تئاتر فجر برای بازی در نمایش خیابانی«ابتدا با عشق انتها از عشق»، دریافت جایزه بهترین بازیگر مراسم جشن بازیگر برای «تئاتر خاموشی دریا»، کاندیدای بهترین بازیگر مرد برای تئاتر «بیداری خانه نسوان»، کاندیدای بهترین بازیگر تئاتر «ابرهای پشت حنجره» در پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، کاندیدای بهترین بازیگر برای تئاتر «ابرهای پشت حنجره» در مراسم شب بازیگر از افتخارات مهم او در زمینه تئاتر است.
حقیقت دوست علاقه زیادی به نقش هملت دارد و حتی بازی در این نقش را یکی از بزرگترین آرزوهای خود می‌داند. او در این باره گفته: «من عاشق نقش هملت هستم. یکی از بزرگترین آرزوهایم است که یک هملت بسیار خوب بازی بکنم. نه یک هملت دم دستی که هر کسی دوست دارد کار کند، منظورم یک هملت خیلی خوب و به یادماندنی است. دو سه بار هم پیش آمده و تا نزدیک های اجرای کار رفتیم ولی هر بار به دلایلی این اتفاق شکل نگرفته است.»
جشنواره 35: حقیقت دوست امسال نمایش «تئاتر سعدی، تابستان سی و دو» را در بخش میهمان جشنواره تئاتر فجر دارد. او در این نمایش نقش حسن آقا، خدمتکار تئاتر سعدی را بر عهده دارد و با لهجه شمالی صحبت می‌کند.

 

طناز طباطبایی
به دنبال ابراز و اثبات هویت
طناز طباطبایی از سال ۱۳۸۰ وارد عرصه بازیگری شد. او از جمله بازیگرانی است که از سینما وارد تئاتر شد. طباطبایی پس از بازی در سریال «میوه ممنوعه» حسن فتحی به چهره جوان سریال‌های تلویزیونی و فیلم های سینمایی تبدیل شد.
نمایش‌ها: تجربه بازی در نمایش‌های «درس» داریوش مهرجویی، «تن تن و راز قصر مونداس» آروند دشت آرای، کمی بالاتر آروند دشت آرای، «باغبان مرگ» آروند دشت آرای از جمله فعالیت‌های او در عرصه نمایش است. یکی از نکات قابل توجه کارنامه او، بازی در نقش میلو در نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» است. او در این نمایش نقش سگی را بازی می‌کرد که علاوه بر حرف زدن و حدس زدن، درباره وقایع داستان نتیجه‌گیری می‌کرد.
افتخارات: طباطبایی به دلیل بازی در «باغبان مرگ»، کاندیدای دو نامزدی در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر شد. او در باره اهمیت و تاثیر تئاتر در حرفه ای شدن کار یک بازیگر گفته است: «فضای تئاتر نسبت به سینما به من اجازه تجربه بیشتری می دهد. به اضافه اینکه من آن تجربیاتی که برای ورود، شناخت و یادگیری بازیگری در مدیوم سینما و تلویزیون لازم داشتم را پیدا کردم.»
جشنواره35:طباطبایی این روزها  با  نمایش «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. او در این نمایش نقش دختر عربی را بازی می‌کند که به دنبال ابراز و اثبات هویت خود است.


باران کوثری
مونولوگ های یک دختر سوری در بحبوحه جنگ
اولین حضور کوثری بر صحنه تئاتر، بازی در تئاتر «آن سوی آیینه» به کارگردانی آزیتا حاجیان که در سال 76 به روی صحنه رفت. او بعد از بازی در این نمایش به فعالیت در زمینه سینما پرداخت و برای مدتی از تئاتر فاصله گرفت.
نمایش‌ها: «بر اساس دوشس ملفی» ساخته محمد رضایی راد، «شب آوازهایش را می‌خواند» ساخته رضا گوران، «هم هوایی» ساخته افسانه ماهیان، «روایت ناتمام یک فصل» ساخته هومن سیدی، «زن، رویا، کابوس» ساخته سروش میلانی زاده، «خشکسالی و دروغ» ساخته محمد یعقوبی، «زمستان 66» ساخته محمد یعقوبی، «منهای دو» ساخته داوود رشیدی، «موسیقی روایت-پروانه ها» ساخته محمد رحمانیان، «سگ سکوت» ساخته ساخته آروند دشت آرای، «کوارتت» ساخته امیر رضا کوهستانی، «در میان ابرها» ساخته امیر رضا کوهستانی، «آن سوی آینه» ساخته آزیتا حاجیان
جشنواره 35: «369+» به کارگردانی محسن قرایی جدیدترین نمایش باران کوثری است که چند هفته‌ای است اجراهای آن آغاز شده. این نمایش در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و باران کوثری تنها بازیگر آن است. او  نقش دختری سوری و اهل شهر حلب را در این نمایش بازی می‌کند که، با تلفن، نامزدش را راهنمایی می‌کند تا خانه‌شان را در این شهر مخروبه پیدا کند. 




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نظرات کاربران