در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری ایران تئاتر بر نمایش های بخش «به علاوه»

نمایش 55اثر در بخش به علاوه جشنواره فجر

بخش «به علاوه فجر» از برنامه های نوظهور جشنواره فجر است و از دستاوردهای دوره سی و چهارم محسوب می شود.

اتفاقی که علاوه بر نزدیک کردن جشنواره فجر به استاندارد مطلوب یک فستیوال بزرگ و بین المللی، فرصتی برای مشارکت بیشتر تماشاخانه ها و گروه های با هویت و برنامه و سامان دهی شده را زیر عنوان بزرگترین رویداد تئاتری ایران فراهم  ساخته و به تقویت فصل جدیدی از فعالیت های تئاتری در بخش دولتی و خصوصی که امروزه شاهد آنیم یاری می رساند.

سی و پنجمین جشنواره فجر در بخش به علاوه، با مشارکت 10 تماشاخانه ارغنون، باران، دا، سه نقطه، استاد مشایخی، موج نو، تئاتر آفتاب، همای سعادت، فانوس و استاد انتظامی و در 11 سالن (تماشاخانه سه نقطه دو سالن نمایش دارد) برگزار شد.

- در این بخش که55 نمایش در 12 روز به روی صحنه آمدند، علاوه بر تهران، آثاری از هنرمندان 5 شهرستان بوشهر، اصفهان، کرمانشاه، شهرکرد و مشهد نیز حضور داشتند. ضمن آنکه 2نمایش فراتر از کلمات (محصول ایران- فرانسه) و کروماکی (هلند) توسط کارگردانان غیر ایرانی آماده اجرا شده اند.

- بیشترین اجرای نمایش در بخش به علاوه مربوط به تماشاخانه همای سعادت است که همه روز یک نمایش جدید به روی صحنه می آورد و 9نمایش در طول جشنواره در این تماشاخانه به روی صحنه می رود.

- همچنین بیشترین اجرای صحنه ای مربوط به 2 نمایش آیس لند به کارگردانی آیدا کیخایی و تنها راه ممکن به کارگردانی محمد یعقوبی است که هر کدام 8 اجرا در تماشاخانه باران دارند.

- براساس آمار به دست آمده، 54 نویسندگان حاضر در بخش «به علاوه» جشنواره، 5حاضر هستند و 41 نویسنده مرد و 13 نویسنده زن مسئولیت نگارش این آثار را برعهده دارند که از این تعداد، 10 نمایشنامه نویس غیر ایرانی هستند و یک نمایشنامه بیش از یک نویسنده داشت.

- همچنین آمارها حکایت از حضور 57کارگردان (43 کارگردان مرد و 14 کارگردان زن) در این جشنواره می دهد. ضمن اینکه 2 اثر نیز بیش از یک کارگردان داشتند.

- گفتنی است از55 اثر راه یافته به بخش به علاوه جشنواره، در21 اثر نویسنده و کارگردان یکی است.

 

گزارش: علی رحیمی




نظرات کاربران