در حال بارگذاری ...
در گام هفتم جشنواره سی و پنجم و در سالن اصلی تئاتر شهر اتفاق می ا فتد:

بازخوانی حماسه باشکوه هومر در هشت ساعت

در هفتمین روز سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۱ اثر نمایشی در بخش صحنه‌ای به روی صحنه می روند.

به گزارش ایران تئاتر، اسامی نمایش‌هایی که روز هفتم بهمن ماه اجرا می‌شوند، به شرح زیر است:

نمایش «مهراوه عشق» به نویسندگی سید مهدی شجاعی وکارگردانی راشین امامی در تالار وحدت اجرا دارد که ساعت 19روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: نمایش در ٥ پرده به تولد تا شهادت حضرت زهرا می‌پردازد. و همچنین به بخشی از زندگی پدرشان، حضرت محمد (ص) و همسرشان حضرت علی (ع) و  مروری به زندگی امام حسین (ع) و واقعه فدک و در نهایت به نحوه شهادت ایشان و عروجشان به آسمان اشاره دارد. سروش کریمی‌نژاد، مهرداد آبجار، مژگان حسین‌زاده، مجید فاطمی، محسن لطیفی، مهشید نوروزی، جیران باریکانی، سیدکمال رضوی، الهام زارعی، محمدرضا ابراهیمی،‌ سیدمهدی‌ باقری، سعید نوعی، محمدمحسن شفیعی، هانیه مقدم، مارال قادری، مینا شجاعیان، محسن جلالی، مریم اعظمیان، طهورا زهدی، فتانه احمدپور، محمد نیازی، نیما خطیب‌زاده، گلنار راحتی‌نویر، فربد ولدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 70 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: سعید داخ (صدا پیشه)، سعید حسنلو (طراح صحنه)، پریدخت عابدین‌نژاد (طراح لباس)، مهرداد آبجار (طراح حرکت)، علی کوزه گر (طراح نور)، میلاد حاجی‌زاده (دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز)، محمد نیازی (دستیار دوم کارگردان)، سروش کریمی‌نژاد (انتخاب و تنظیم موسیقی)، نیکزاد عربشاهی (ساخت ویدئو)، آیدا فرهمند (طراحی و ساخت ماسک)، عباس صادق‌نژاد (طراح پوستر و بروشور)، جهان احمدی، ستاره بهرنگ (عکاسان)، سیمین انصاری، محمد علی‌دادی (مدیران صحنه)، مصطفی محمودی (مشاور ارتباطات و تبلیغات)، نساء نیکو، ندا الماسیان‌طهرانی، لاله محمودی (روابط عمومی، ارتباطات رسانه‌ای و فضای مجازی) و حامد برزگر (مدیرتولید) اشاره کرد.

 

نمایش«منظومه‌خوانی جمعی اودیسه» ازگروه تئاتر الینیکو از یونان در تالار اصلی تئاترشهر از ساعت12الی20روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: اودیسه به صورت مجموعه‌ای از سرودها گردآوری شده است و سرگذشت بازگشت اودیسیوس یکی از سرداران جنگ تروآ است. حماسه باشکوه اودیسه هومر به زبان‌ها و گویش‌های مختلف ایرانی و نیز زبان‌های بین‌المللی، توسط شرکت‌کنندگان خوانده می‌شود. متن انگلیسی و فارسی و تصاویر بر روی پرده نمایش داده خواهد شد و همراه با موسیقی، این متن توسط گروه‌های محلی و بین‌المللی با آلات موسیقی به اجرا درخواهد آمد. در اجرای متفاوت این نمایش 120 اجراگر ایرانی، موسسه مردم نهاد خوانندگان هومر و تئاتر الینیکو حضور دارند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: کاترینا بالاموتی (مدیر پروژه)، دکتر سوفیا کوتلاکی، زهره هدایتی (مشاوران ادبی و آکادمیک)، یوسف فخری‌مقدم، مریم فرقانی، هانیه محمدی، کاترینا بالاموتی (تدوین متون)، سام امیدی (همکار هنری)، آتنا فخری‌مقدم (گرافیک)، هانیه محمدی (روابط عمومی و هماهنگی) و نیکی امیدی (تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی) اشاره کرد.

 

همچنین نمایش «گاهی» به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی مشترک محمدرضا درند و سعید زندی از کرمانشاه دراین دوره ازجشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 18:30 و20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهراجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: شش نفر دوست دوران دانشگاه که حالا هر کدام ازدواج کرده‌اند، در شبی میهمان یکی از دوستان در ویلای پدرش هستند. یکی از آنها پیشنهاد می‌دهدکه دوربینی بردارند و قرار می‌گذارند برای آیندگان (فرزندان خود) هر کدام پیغامی جلوی دوربین بگویند. سعید زندی، سیدسروش پیمبری، محمدسعید فرازمند، زهرا طیوری، نسیم نامدار، ندا قاسمی بازیگرانی هستند که در این نمایش 60 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: ساسان مفتاحی (طراح صحنه)، گلنار اکبری (طراح لباس)، حسین نادری (طراح نور)، رامین رستمی (طراح پوستر و بروشور)، رضا شهبازی (آهنگساز)، روئیده برهمند، سمیه سهامی، مریم برادران (نوازندگان) و شهاب اژدرپور (تهیه کننده) اشاره کرد.

 

نمایش«شیشه» به زبان انگلیسی به نویسندگی و کارگردانی امیر دژاکام نیز در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر دردو نوبت17و19اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: دختری به دلیل مشکلات درسی و خانوادگی، قصد مهاجرت به استرالیا را دارد که ... . شیلا ماریل تنها بازیگری است که در این نمایش 55 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: غزاله جهان‌بین (دستیار کارگردان)، حسین شهبازی (منشی صحنه)، اصغر خلیلی (طراح صحنه)، مژگان عیوضی (طراح لباس)، وحید تقی‌زاده (طراح پوستر و بروشور)، ماهانا نریمانی (مدیر صحنه)، میرامیر میری (آهنگساز)، فرامرز نیوپور،امیرحسین مختاری (نوازندگان)، کاملیا غزالی (مدیر اجرا)، حسین صمیمی (ویدئو آرت) و آیدا دژاکام (مدیر تولید) اشاره کرد.

 

 

درادامه برنامه‌های اجرایی این جشنواره نمایش«پستو» به نویسندگی باقرسروش وکارگردانی مشترک سید حسین موسوی وکامران جباری از بیجار درتالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا دارد که در دو نوبت17:30و19:30روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: پدر خانواده فوت کرده است و پسرها برای برگزاری مراسم تدفین و ختم باز می‌گردند، مرگ پدر مشکوک است، مراسم طبق روال معمول پیش نمی‌رود، روابط اعضای خانواده بهم می‌ریزد و ... . کامران جباری، محمد وطن‌خواه، پیمان جباری، سیدحسین موسوی، شایسته فرمانی‌فرد، زهرا ابهری، قاسم کوشا بازیگرانی هستند که در این نمایش 60 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: کامران جباری (طراح صحنه)، مهدی سلطانی (طراح پوستر و بروشور)، سارینا هخامنش، سعید الله‌مرادی (منشیان صحنه)، علیرضا دولت‌پور (مجری نور)، پارسا فریدونی (مجری صدا) و نیما فریدونی (عکاس) اشاره کرد.

 

نمایش«مجلس مچاله خوانی» به نویسندگی وکارگردانی سجاد طهماسبی از تویسرکان نیز در این دوره حضور دارد که در دو نوبت17و20در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: زنی جوان در ایام بارداری دچار ذهنیت‌هایی می شود که او را به تردید در نگه‌داشتن فرزندش وا می‌دارد. همزمان با این ذهنیت‌ها از سوی جامعه‌اش مورد فشار قرار می‌گیرد و درگیر و دار این وقایع، در یک حادثه بچه‌اش سقط می‌شود و از دست می‌رود. مینا مقامی‌زاده، وحید قلخانباز، متین ظاهری، سجاد باقری، صادق قمری، علیرضا مهران، نرگس دارایی، صبا مالمیر، ملیکا گل‌میرزایی، فاطمه اسفندیاری، طاهر میررضی، پیمان نوری، امین الوندی، علی شیخ‌الاسلامی، زهرا نقی‌زاده بازیگرانی هستند که در این نمایش 45 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: سحر نوروزی (طراح صحنه)، وحید محمداصغری (طراح نور)، وحید نقیئی (طراح پوستر و بروشور)، حسین درویشی، فرزاد ظاهری (نوازندگان) و حسین هاشمی، سمیه احمدی (عکاسان) اشاره کرد.

 

نمیش«گرگ و میش» به نویسندگی وکارگردانی کریستینا گالبیاتی، ایلیالوگینبوهل ازسوئیس درتالار مولوی در چهار نوبت 15و 17و19و21روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: گرگ و میش مرز بین روز و شب است، هنگامی که سایه‌ها طولانی می‌شوند و تاریکی حکمفرما است. ما از نور به سمت تاریکی میرویم، زیبایی از بین می‌رود، ما با ناپایداری آن مواجه می‌شویم. تصاویری از شوک الکتریکی، از خاموش و روشن شدن نور، از تغییر سایه‌ها، از طغیان شدید آب  سقوط و فرو رفتن. کریستینا گالبیاتی، ایلیا لوگینبوهل بازیگران و ایده پردازان این نمایش 50 دقیقه ای هستند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: سیمونا گونلا (دراماتورژ)، پائولو سولسیا (طراح نور)، لوییس فرناندز دیاز (افکت و صدا)، ژوک لارینز، وینت مانشوون (همکاران ایده‌پردازی) و استودیو سی سی آر زد (گرافیک و عکس) اشاره کرد.

 

نمایش«همسرایی یتیمان» به نویسندگی وکارگردانی جرزی زون از لهستان درتالار حافظ در ساعت 20:30 به صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: ما صدایی را می‌شنویم که واژگان قدیمی را زمزمه می‌کند: فقدان، نبود و درد ناشی از غیبت کسی، واژگانی درباره از دست دادن کسی برای همیشه، درباره ناپدیدشدنی که کاری از دست ما ساخته نیست، و ما باید آن را بپذیریم، چرا که هیچ کار دیگری از ما بر نمی‌آید، و باید با آن کنار بیاییم همان گونه که با تنهایی خود کنار آمده‌ایم. کارولینا بوندارونک، کاتارزینا گوکات، پائولینا لاسیک، مارتینا مالچارک، گرازینا سربرینی رزا، جاستینا وودسیک، مارتا زون، اسلاوک بندیکوسکی، بارتک سیانیاوا، پاول مونسیل، میکال اورزیلوزکی بازیگرانی هستند که در این نمایش 55 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به: جوانا جاسکو روکا (طراح صحنه و لباس)، اریک ماکوهون (طراح حرکات)، گرزگورز بوئر (مربی حرکات ریتمیک بازیگران)، مونیکا کوزلوسکا (دستیار کارگردان) و جرزی زون (انتخاب موسیقی) اشاره کرد.

 

تالار دکتر ناظرزاده میزبان نمایش«بیستون می‌تازد» به نویسندگی وکارگردانی امین رضائی اردانی از مشهد حضورخواهد داشت که دردو نوبت17و  20 اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: این نمایش بر اساس داستان زندگی خسرو پرویز ساسانی است و نگاه تحلیلی بر شخصیت‌های منظومه خسرو و شیرین نظامی دارد. نمایش با تولد خسرو پرویز آغاز می‌شود. علی رضایی‌اصل، فهیمه نوروزی، وحید عباسی، محسن شهرکی، احسان نگهبان، پیمان جلالی، احسان دبیر، امیرحسین زورقی، مهتاب قجاوند، صدف متدین، شهریار برزگر، بهزاد اکبرپور، بنیامین عبدالله‌زاده‌مقدم، متین دادگر در این نمایش 80 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: محمد رضایی‌اردانی، مسعود حکم‌آبادی (تهیه کنندگان)، ساناز تقوی (دستیار کارگردان)، منصوره داوری‌نژاد (مشاور کارگردان)، شهاب افتخاری (طراح صحنه و نور)، محبوبه سلطانی (طراح لباس)، سمیه ارقبایی (طراح گریم)، مرتضی فتاحی (طراحی صدا و موسیقی)، مهسا غفوریان (طراح پوستر و بروشور)، ساناز تقوی (منشی صحنه)، حمیدرضا کوثر (عکاس) و فرید دیانت (مدیر تولید) اشاره کرد.

 

نمایش «بادکنک» به نویسندگی وکارگردانی بوکیه شووگمن از هلند دیگر نمایشی است که در هفتمین روز جشنواره اجراخواهد داشت. این نمایش در سه نوبت 15و 19 و 21:30 روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: در گوشه‌ای از سالن بزرگ، کپه ای از پارچه‌های سفید قرار دارد. یکی از پارچه‌ها کم‌کم جان می‌گیرد. نمایش بادکنک، سفری است برای درنوردیدن مرزها و فضا. بادکنک، یک سفر جادویی به بیرون و درون، روشنایی و تاریکی است. بوکیه شووگمن، کوکی اک، ایبلیس گاردیا فراگوتی بازیگرانی هستند که در این نمایش 80 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این اثر می توان به: کوکی اک (طراح)، یوشم فن تول (موسیقی)، راشل فچوانگ (مدیر عامل)، یور فن دیگل (هماهنگی فنی) و یونی ورمیر (مدیر تولید) اشاره کرد.

 

نمایش«کابوس شب نیمه تابستانی» به نویسندگی مهدی اسدزاده وکارگردانی شکوفه طاهری هم ساعت 16و18در تالار استاد انتضامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: گروهی نمایشی که از طرف دولت برای اجرای بخشی از نمایش ملی انتخاب شده‌اند، مشغول تمرین نمایش هستند. منتقدی از طرف دولت برای راهنمایی به جلسه تمرین آنها می‌رود و تغییراتی را در نمایش ایجاد می‌کند که باعث بروز اختلافاتی می‌شود. عرفان ابراهیمی، وحید نفر، میسا مولوی، ابراهیم عزیزی، پرهام یدالهی بازیگرانی هستند که در این نمایش 60 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران