در حال بارگذاری ...
جشنواره تئاتر فجر به روایت حواشی‌الدوله (7)

جناب وزیر؛ از تو به یک اشاره از من به سر دویدن

ایران تئاتر- حسین سینجلی: جشنواره در حالی به نهمین ایستگاه خود رسیده که بی‌تردید گردهمایی نابینایان و ناشنوایان در تئاترشهر، خبر افزایش ۱۰میلیاردی بودجه تئاتر و تشییع پیکر زنده‌یاد خسروی را می‌توان مهم‌ترین اتفاق‌های روزهای گذشته عنوان کرد.

در تمام این سال‌ها ندیدم و نشنیدم که حواشی الدوله در کارش از احدی کمک بخواهد. هر چند کار کردن با او خیلی هم کار راحتی نیست، ولی ظاهرا متوجه شده که دیگر به تنهایی قادر نیست از پسِ رصدِ اتفاق‌های دوران معاصر که با سرعت نور از پی هم می‌آیند و می‌روند، برآید. به همین خاطر در آخرین مکالمه تلفنی که با او داشتم به من گفت که می‌خواهد یکی دو کارآموز برای خودش پیدا کند و از من خواست تا چنانچه کسی را می‌شناسم که در زمنیه کاری او سابقه‌ای دارد و به این کار علاقه‌مند است به او معرفی کنم. راستش من که نمی‌توانم باور کنم کسی بتواند برای مدت زیادی با او همکاری کند اما از این جهت که فکر می‌کنم که در آینده به کسانی‌که در زمنیه کاری حواشی‌الدوله تخصص و تجربه داشته باشند نیاز پیدا خواهیم کرد قول دادم که در این زمنیه با او همکاری کنم. البته به نظرم گستردگی، تعدد و تنوع برنامه‌های جشنواره امسال یکی از اصلی‌ترین دلائلی بوده که باعث شده او به این نتیجه برسد که نیاز دارد برای پوشش تمام برنامه‌ها از افراد دیگری بهره بگیرد. به هر روی در آخرین ایمیلی که از حواشی‌الدوله به دستم رسید چنین آمده بود:

1) باز هم تالار وحدت و باز هم وداع با یکی دیگر از پیشکسوتان تئاتر. وداع در روزی بارانی. روزی که همه آمده بودند؛ از مسئولان و مدیران گرفته تا نسل‌های مختلفی از هنرمندان و دوستداران تئاتر. علی مرادخانی، مهدی شفیعی، سعید اسدی، محمود دعایی، ایرج راد، اکبر زنجانپور، فرزانه نشاط‌خواه، صدیق تعریف، کاظم جمشیدی، بهزاد فراهانی، شکرخدا گودرزی، علی رفیعی، گوهر خیراندیش، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، فرخ نعمتی، سهراب سلیمی، عطالله کوپال، حمیدرضا نعیمی، حمید پورآذری، اصغر همت، مهرانه مهین‌ترابی، مسعود دلخواه، خسرو احمدی، بهروز بقایی، اتابک نادری و نصرالله رادش، الهام پاوه‌نژاد، کاظم هژیرآزاد، مریم کاظمی، مهدی میامی، مسعود رایگان، فرهاد توحیدی، سیاوش چراغی‌پور، حسن پورشیرازی و... ب علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد و چند تن از هنرمندان برای حاضران  سخن گفتند و پس از آن الهام پاوه‌نژاد به نمایندگی از آخرین شاگردان زنده‌یاد خسروی در مرکز آموزش هنر نیاوران نامه‌ای را خطاب به این استاد فقید قرائت کرد. صدیق تعریف به دعوت اکبر زنجانپور شعر «بگذار تا بگریم»  را به صورت آواز بر سر پیکر استاد خواند و پس از خوانده شدن نماز میت توسط محمود دعایی، پیکر زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی بر دوش شاگردان وفادارش به سمت خانه ابدی‌‌اش تشییع شد.  

2) در سال‌های اخیر افراد مختلفی با سلائق متفاوت و از طیف‌های مختلف سیاسی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زدند. طبیعی است که هر یک از این وزرا کم و زیاد تلاش کردند به وظایف‌شان تا جایی که می‌توانند عمل کنند. و البته در این بین، وزیری نبوده که وقتی نوبت به تئاتر می‌رسد بر اهمیت آن تاکید نکند و کلی وعده‌ های امیدوار کننده ندهد. اما صرفه‌نظر از اینکه کدامیک بیش از دیگری توانستند حرف‌هایشان در حوزه تئاتر عملی کنند و صرفه‌نظر از اینکه کدامیک از نگاه اهالی تئاتر عملکرد قابل قبول‌تری داشتند، انصافا سیدرضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد، نگاه به روزتری در زمنیه تئاتر بیان کرده که به نظر من هم قابل تامل است و هم جای شکر دارد. ضمن اینکه در روزی که جناب وزیر برای تماشای یکی دو نمایش از آثار اجرا شده در جشنواره، به تئاترشهر آمده بودند پس از تماشای نمایش«پستو» در سخنانی از افزایش 10 میلیاردی بودجه تئاتر در سال 96 خبر دادند و گفتند که بنا دارند در سال آینده مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنند چراکه تئاتر نیاز جامعه ایران است و در توسعه فرهنگی جامعه ایرانی نقش مهمی دارد. خیلی هم خوب. از طرف من به جناب وزیر بگویید که خدا بر عمر و عزت شما بیفزاید لطفا اگر کاری هست که بتوانم در راستای عملی شدن این قول‌ها انجام بدهم، از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن. راستش چون پیش از شما هم بودند دوستانی که چنین وعده‌هایی دادند و متاسفانه عملی نشده کمی دلمان شور می‌زند. همین، وگرنه کسی در نیت خیر شما تردید ندارد.

3) اجرای نمایش «حواست کجا بود؟» کاری از میکائیل شهرستانی که توسط تعدادی از جانبازان اعصاب و روان و تماشاخانه استاد مشایخی اجرا شد از اجراهایی بود که نه تنها من بلکه تمام انهایی که به تماشای این نمایش نشسته بودند را تحت تاثیر قرار داد. خاطره‌هایی که در پایان نمایش این هنرمندان جانباز و ایثارگر برای حاضران تعریف کردند شاید از خود نمایش جالب‌تر بود.

4) یکی از اتفاق‌های خوب جشنواره امسال به نظر من گردهمایی نابینایان و ناشنوایان حاضر در جشنواره بود. به ویژه آنکه با توجه به تاکیدی که امسال به مسئله مشارکت اجتماعی شده بود این اتفاق بار دیگر ثابت کرد که تئاتر و تئاتری‌ها بیش از دیگران اهل عمل هستند و باور دارند که جامعه نابینایان و ناشنوایان به عنوان شهروندان معمولی جامعه، جایگاه اجتماعی متعارفی دارند و می‌توانند همچون دیگر افراد در عرصه تئاتر فعال باشند. ضمن اینکه در این دوره دو نمایش با حضور بازیگران نابینا و ناشنوا نیز اجرا شد.

5) همانطور که قابل پیش‌بینی بود اجرای نمایش «همسرایی یتیمان» از کشور لهستان که در تالار حافظ اجرا شد با استقبال چشمگیر و بسیار خوب دوستداران تئاتر مواجه شد. اجرای اول با ارامش برگزار شد ولی در ادامه استقبال از این کار به حدی بود که هم تماشاگران برای ورود به سالن متحمل سختی‌های بسیاری شدند و هم پیکر تالار حافظ خراشیده شد. داشته باشید که به خاطر فشار مخاطبان در ورودی سالن از جا کنده شد و بعد از آن هم یک ردیف از پروژکتورهایی که برای نور صحنه با فاصله‌ای از صندلی‌ها چیده شده بود به خاطر هجوم دوستداران تئاتر و عبورشان از وسط صحنه از جای خود جدا شد. نهایتا اینکه ورود تماشاگران برای این اجرا خودش تبدیل به یک نمایش کامل شد و بالاخره هم طبق معمول این نمایش با حدود 30 دقیقه تاخیر آغاز شد. در این بین اما توزیع بروشورهای دو زبانه نمایش «همسرایی یتیمان» نیز خیلی مورد توجه قرار گرفت و بسیاری می‌گفتند که ای کاش برای تمام نمایش‌های خارجی همانند این نمایش چنین بروشورهایی تهیه و توزیع می‌شد. ضمن اینکه بعد از اتمام اجرای این نمایش و برای خروج راحت‌تر تماشاگران مسئولان سالن در بزرگ کارگاه دکور را باز کردند تا جمعیت بدون دردسر تالار حافظ را ترک کنند.

6) اجرای نمایش  «کابوس شب نیمه تابستان» در سالن انتظامی خانه هنرمندان هم به خاطر حضور گروهی از میهمانان خارجی جشنواره که برای تماشای این اثر به خانه هنرمندان رفته بودند دردسرهایی را برای کسانی‌که از قبل بلیط  تهیه کرده بودند ایجاد کرد. ضمن اینکه به خاطر نبودن هیچ نوع زیرنویس یا بالانویسی به زبان انگلیسی در این اجرا عملا بعید است که مخاطبان خارجی از این نمایش چیزی فهمیده باشند. البته ظاهرا مشکل ترجمه تنها در این سالن نبوده و بالانویس نمایش «بیستون می‌تازد» در بخش مسابقه بین‌المل هم که در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد نیز برای داوران خارجی حاضر در سالن دردسرهایی ایجاد کرد.

7) راستی تا یادم نرفته این را هم اضافه کنم که نمایش «گاهی» در تالار چهارسو با 15 دقیقه تاخیر، نمایش «کارنامه بندار بیدخش» در تماشاخانه ارغنون با ۴۰ دقیقه تاخیر و نمایش «دا» در تالار سایه نیز با 10 دقیقه تاخیر اجرا شدند.

8) آخرین نکته هم اینکه برای نمایش «پرتره مرد ریخته» به تماشاخانه سنگلج رفته بودم که متوجه شدم دکتر صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم به همراه معاون هنری‌شان در سالن هستند. هر چند خیلی بیشتر از اینها باید دوستان شهرداری را در جشنواره ببینیم اما باز همین حضورشان را هم به فال نیک باید گرفت ، البته اگر در قواره کلان شهر تهران و در اهمیت کارکردهای اجتماعی هنرنمایش به تئاتر ایران توجه کنند. 




مطالب مرتبط

توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است
توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری موفق جشنواره تئاتر فجر چهل‌ودوم در صفحه شخصی فضای مجازی خود نوشت تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

نظرات کاربران