در حال بارگذاری ...
برگزیدگان بخش عکس، پوستر، هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی با حضور توان خواهان معرفی شدند

سعید اسدی: جشنواره فجر بر اساس مسئولیت اجتماعی هنرهای نمایشی برگزار می شود

اختتامیه بخش عکس، پوستر، هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی جمعه ۸ بهمن‌ماه در سالن استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر،سالن دکتر ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهرعصر دیروز میزبان اختتامیه 5 بخش جشنواره تئاتر فجر سی و پنجم بود. این مراسم که ویژه بخش‌های جنبی این جشنواره یعنی معرفی برگزیدگان عکس، پوستر، هویت بصری، پژوهش و نمایشنامه‌نویسی سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بود با حضور مدیران هنری و هنرمندان برگزار شد.

این مراسم  با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، مهدی افضلی مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ،سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر،مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، غلامرضا منتظری رئیس  بسیج هنرمندان ،رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، حسین پارسایی، عطاالله کوپال، محمد حاتمی، سیاوش طهمورث، مسعود فروتن ،رضا معطریان، روزبه حسینی، جواد عاطفه ،فریدون خلیلی مدیر کانون ناشنوایان، و ... برگزار شد.

 

وظیفه تئاتر، ایجاد گفت‌وگو بین انسان‌هاست

در این برنامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از ستاد جشنواره تئاتر فجر و اظهار امیدواری برای ادامه حرکات مستدام در این حوزه بیان کرد: آنچه به همه‌گیر شدن تئاتر در کشور کمک می‌کند همت و حمیت افراد حاضر در این هنر است که اگر نباشد، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به تلاش رضا کیانیان هنرمند تئاتر و سینما در ارتباط با مسئولیت اجتماعی هنر و نیز پیشنهاد او مبنی بر حمایت جشنواره تئاتر فجر از پویش ملی « من صدای آب هستم» افزود: مسئله‌ای که سال‌هاست رضا کیانیان با عشق و اشتیاق دنبال می‌کند، مسئولیت اجتماعی است که هرکدام از ما هم نباید نسبت به این امر سکوت کنیم و کاری در این راستا انجام دهیم.

مرادخانی درباره کارهای انجام‌شده با رویکرد مسئولیت اجتماعی مطرح کرد: در این دوره ما از افرادی دعوت کرده‌ایم که در اجتماع کمتر دیده می‌شوند چراکه وظیفه اصلی تئاتر برخلاف حوزه‌های دیگر هنری، ایجاد گفتگو بین انسان‌ها در جامعه است.

وی با اشاره به توجه این دوره از جشنواره تئاتر فجر به متون ایرانی اضافه کرد: خوشحالم که در این دوره از جشنواره به  متون داخلی توجه بسیاری شده است چراکه ما در ایران باید جست‌وجوگر هویت خودمان باشیم و نمایشنامه‌های خوب ایرانی را روی صحنه ببریم.

مرادخانی درباره گروه‌های شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: با توجه به آماری که همکاران داده‌اند، در گروه‌های این دوره از جشنواره شاهد شرکت افراد زیر 35 سال بوده‌ایم. درواقع این اتفاق یعنی جوانان ما به‌جایی رسیده‌اند که می‌توانند کار مشخصی را ارائه بدهند.

وی افزود: حضور سه نسل در کنار هم به‌طور حتم باعث اختلاف نظراتی می‌شود که بسیار طبیعی است اما چقدر خوب شد که در این دوره هنرمندان سه نسل به مشترکاتی رسیده‌اند و رسالت تئاتر را به‌جا

آورده‌اند.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به دیگر اتفاقات مثبت جشنواره مطرح کرد: امسال  توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف جشنواره شاهد آثار خوبی از هنرمندان شرکت‌کننده باشیم که خود یکی از اتفاقات خوب این دوره محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین شاهد حضور هنرمندان خانمی بودیم که در بخش خیابانی به اجرای نمایش می‌پرداختند که این امر مسئولیت‌پذیری خانم‌ها را در این بخش بیشتر نشان می‌دهد.

مرادخانی در پایان گفت: از همه هنرمندان شرکت‌کننده و تمام کسانی که در برگزاری این جشنواره دستی داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم این همت و پیوستگی همیشه وجود داشته باشد.

 

اختتامیه فجر یک رویداد اجتماعی و فرهنگی است

سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر با خوشامدگویی به حاضران گفت: این مراسم تنها به‌قصد اهدای جوایز برگزار نشده است بلکه پایان این مراسم می‌بایست به یک رویداد اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود.

وی افزود: پس از رخداد غم‌انگیز ساختمان «پلاسکو» ، جشنواره را با یاد قهرمانان میهن و شهدای آتش‌نشانی آغاز کردیم تا به کسانی که برای حفظ جان مردم تلاش می‌کنند،علاقه خود را نشان دهیم.

اسدی با اشاره به موضوعاتی که در این دوره از جشنواره حائز اهمیت است،اضافه کرد: برگزاری جشنواره فجر بر اساس مفهوم مسئولیت اجتماعی هنرهای نمایشی اهمیت دارد . ما در این دوره میزبان عزیزانی از انجمن‌های نابینایان و ناشنوایانی هستیم  که در این جمع حضور دارند و در ادامه  هم به خاطر رسیدن به همین مفهوم اجتماعی برنامه‌هایی خواهیم داشت.

وی درباره تأثیرات نشست‌هایی که همزمان با جشنواره درزمینه دیگر حوزه‌های هنری برپاشده است، ادامه داد: با برگزاری نشست‌هایی در حوزه‌های هنری دیگر چون گرافیک، پوستر و هویت بصری به انتخاب هنرمندانی رسیدیم که امروز مفتخریم تا آثار برگزیدگان را در نمایشگاه و چاپ کتاب داشته باشیم.

اسدی با اشاره به ایجاد بخش نمایشنامه‌نویسی در جشنواره تئاتر فجر افزود: برای جشنواره تولیدات نمایشنامه‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است که آثار برگزیده از 10 اثر انتخاب‌شده اعلام می شوند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر همچنین به برگزاری همایش «شهر و شهروندی و مسئولیت اجتماعی تئاتر به عنوان یکی دیگر از رویکردهای مهم این دوره از جشنواره اشاره کرد و در پایان سخنانش افزود: از حضور هنرمندانی که با شرکت آثار خود رونقی به جشنواره می دهند و داوران که با نکته سنجی این آثار را انتخاب می‌کنند و همچنین از انجمن هنرهای نمایشی و ستاد خبری تشکر می‌کنم .

 

مسابقه عکس

در ادامه، رضا کیانیان، مسعود فروتن، رضا معطریان مدیر مسابقه و نمایش عکس و محمد خوشرو مشاور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اهدای جوایز بخش مسابقه عکس به روی صحنه آمدند.

در این بخش هیأت داوران ضمن تقدیر از:

«حامد ملک پور» برای عکاسی از نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» از تهران، «حسین اسماعیلی» برای عکاسی از نمایش «بی لالا (رقص مرگ)» از تهران، «مونا تهرانی موید» برای عکاسی از نمایش «بی لالا (رقص مرگ)» از تهران و «فرناز مطلوبی» برای عکاسی از نمایش «پریگرینوس...» از تبریز

برگزیدگان خود را به شرح ذیل اعلام کرد:

رتبه ی سوم: «سیدضیاالدین صفویان» برای عکاسی از نمایش «مرد بالشی» از تهران

رتبه ی دوم: «پرنا بهارعلی» برای عکاسی از نمایش «سوء تفاهم» از تهران

رتبه ی اول: «فرهاد جاوید» برای عکاسی از نمایش « می سی سی پی نشسته می میرد » از تهران.

هیأت داوران این بخش:

رضا کیانیان، سیف اله صمدیان و عباس کوثری بودند.

 

 

تقدیر از پنج گروه نمایشی توان خواهان

در ادامه برنامه مهدی شفیعی ، سعید اسدی، سیاوش طهمورث، عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران، غلامرضا منتظری مدیرعامل سازمان بسیج هنرمندان، برای تقدیر از 5 گروه نمایشی توان خواهان مرتبط با مضامین مسوولیت اجتماعی روی صحنه آمدند.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در راستای اهداف اصلی این رویداد هنری، از آثار نمایشی تولید شده بر اساس مضامین مورد تأکید در فراخوان جشنواره و رویکرد این رویداد هنری در توجه ویژه به مشارکت و مسئولیت اجتماعی تقدیر به عمل می آورد:

گروه نمایش «با هم» برای اجرای نمایش «اتوبوس در دست تعمیر است» از یزد – اجرا توسط هنرمندان نابینا- به کارگردانی جعفر دل دل

گروه نمایش «آری یا نه» از تهران- با حضور هنرمندان نوجوان کودکان کار و هنرمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی به کارگردانی مجید رحمتی

گروه نمایش «پزشک نازنین» اجرا شده توسط هنرمندان سندروم داون به کارگردانی حسین رحیمی

گروه نمایش «داون» به خاطر اجرای نمایش¬های «افسانه دشت بی باران» و «ننه ماهی، چترهای سفید» توسط هنرمندان سندرم داون به کارگردانی رسول حق شناس

گروه نمایش «حواست کجا بود» اجرا شده توسط هنرمندان جانباز اعصاب و روان به کارگردانی علیرضا دهقانی

گروه تئاتر باران برای اجرای نمایش «فصل بهار نارنج» با حضور هنرمندان نابینا به کارگردانی غلامرضا عربی

گروه نمایش «گاوی که می خواست شیر باشد» با حضور توان خواهان جسمی و حرکتی به کارگردانی محسن میرزایی و ایمان تاج سلیمان

حسین رحیمی به عنوان یکی از برگزیدگان این بخش پس از دریافت لوح تقدیرش که برای اجرای نمایش‌های «افسانه دشت بی باران» و «ننه ماهی، چترهای سفید»، به او تعلق گرفت گفت: خوشحالم که بالاخره در کشور خودم دیده شدم و جایزه گرفتم. من 15 سال است که با کودکان معلول ذهنی و مبتلا به سندرم داون کار می کنم و در فستیوال‌های خارجی حضور دارم و حتی جوایزی را برای این آثار از این فستیوال‌ها دریافت کردم، خوشحالم که این اتفاق امسال در کشورم برایم رخ داد.

وی افزود: این جایزه برای من ارزشمندتر از تمام آن جایزه و تقدیرهاست. آدم دوست دارد در خانه خودش دیده شود. از دبیر جشنواره تشکر می‌کنم که به کار ما اهمیت داد. وقتی ما می‌گوییم تقدیر، لزوما به معنی جوایز نقدی نیست.

رحیمی یک تی‌شرت قرمز را به ستاد برگزاری جشنواره تقدیم کرد و ادامه داد: تمام افراد گروه نمایشی «پاپیون» در جشنواره لهستان با این تی‌شرت وارد شدیم که روی آن «ایران سرزمین من است» و« ایران؛ این سرزمین مهر و دوستی» حک شده است.

 

مسابقه پوستر و هویت بصری

در ادامه برنامه جوایز برگزیدگان بخش آثار هویت بصری توسط ابراهیم حقیقی، علیرضا مصطفی‌زاده، مازیار تهرانی، ابراهیم حسینی و مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و مهندس طباطبایی اهدا شد.

هیأت داوران در این بخش با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از طراحان زیر تقدیر کرد:

«سعید خالقی» برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر استو ویداتو»، «سعید رضوانی» و «مریم فرهادی» برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر تجربی مهتاب»، «کارنگ طیاری» و «پونه صادق زاده» برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر تماشا»

هیأت داوران برگزیدگان خود را به شرح ذیل اعلام نمود:

رتبه سوم:

لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می شود به «سهند بادلی» برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر سکوت»

رتبه دوم:

لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می شود به «ایمان ارضی» برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر سیماچه»

رتبه اول:

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم می شود به «الهام همت» برای طراحی هویت بصری «گروه تئاتر شایا»

هیأت داوران این بخش : ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی آردکپان، علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی بودند.

 

آرا مسابقه پوستر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

هیات داوران با تقدیر از 

«ساقی انتظامی راد» برای طراحی پوستر نمایش «اجراگر»، «مهدی دوایی» برای طراحی پوستر نمایش «اسکورسیزی»، «زهرا انصاری» برای طراحی پوستر نمایش «اشک های خدا شور نیست»

برگزیدگان خود را به شرح ذیل اعلام نمود:

رتبه سوم:«میثم نادری» برای طراحی پوستر مجموع آثار

رتبه دوم: «امیر مصباحی» برای طراحی پوستر نمایش «چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد»

رتبه اول: «مهدی فاتحی» برای طراحی پوستر مجموع آثار

هیأت داوران این بخش : قباد شیوا- مازیار تهرانی- مجید کاشانی بودند.

 

ابراهیم حقیقی، گرافیست طی سخنانی درباره آثار هویت بصری برای حضار توضیح داد: هویت بصری به معنای هویت یکپارچه و صریح آثار هنری است که سال‌ها در ایران رواج پیدا کرده است. تمام آثاری که به بخش طراحی و گرافیک یک اثر هنری مربوط می‌شود، مثل پوستر، کاتالوگ و تبلیغات محیطی و ... باید گونه‌ای طراحی شود که بین آن‌ها یکپارچگی و انسجام حفظ شود.

همچنین تقدیر از سازمان‌های همکار با حضور علی مرادخانی، مهدی شفیعی ، مجید رجبی معمار و رضا کیانیان در این مراسم انجام گرفت. لوح سپاس از مشارکت، سازمان زیباسازی شهر تهران به عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، معاونت امور مطبوعاتی به حسین انتظامی، لوح سپاس به پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، محمد احمدیان بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران وحومه، نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11 اهداشد.

در بخشی از مراسم قطعه نمایش نیایش به احترام نابینایان اجرا شد.

 

مسابقه پژوهش شهر، شهروندی و تئاتر

عطاالله کوپال، محمد حاتمی ، عباس حسینی نماینده انجمن نابینایان برای اهدای جوایز بخش پژوهش روی  صحنه آمدند.

هیأت داوران از برگزیدگان این بخش به شرح ذیل تقدیر می‌کند:

«علی رویین» برای نگارش مقاله «تأثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیت-های نمایشی»

«رامتین شهبازی» برای نگارش مقاله «دلالت اسطوره¬ای (شهر) در نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم اثر علیرضا نادری»

«شبنم شیرزادی» و «بهروز محمودی بختیاری» برای نگارش مقاله «بررسی تطبیقی هویت شهر در دو نمونه سینمایی و نمایشی؛ فیلم«داگ ویل» و نمایشنامه شهر کوچک ما»

هیأت داوران بخش : عطاءاله کوپال، شیرین بزرگمهر و سعید اسدی بودند.

 

تقدیر از دبیران فجر استانی

در بخشی از مراسم از دبیران فجر استانی تقدیر شد که حسین پارسایی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران برای این منظور به روی سن دعوت شدند.

بابک نهرین دبیر جشنواره فجر استانی آذربایجان شرقی، جهانشیر یار احمدی دبیر جشنواره فجر استان بوشهر، سید جواد اشکذری دبیر جشنواره فجر استان خراسان رضوی، محمد یاقوت پور دبیر جشنواره فجر استان خوزستان، محمود دهقان هراتی دبیر جشنواره فجر استان یزد، امیر صادقی دبیر جشنواره فجر استان فارس، سحر مشرفی دبیر جشنواره فجر استان مازندران تقدیر شد.

 

مسابقه نمایش نامه نویسی

پس از اجرای قطعه نمایشی ایران، فریدون خلیلی مدیر کانون ناشنوایان ایران، جواد عاطفه، روزبه حسینی جوایز بخش نمایشنامه‌نویسی را اهدا کردند.

آرا هیات داوران «مسابقه نمایش نامه نویسی» سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

هیأت داوران برگزیدگان خود را به شرح ذیل اعلام می¬دارد:

رتبه سوم:

«مریم منصوری» برای نگارش نمایشنامه «برف زمین را گرم می کند»

رتبه دوم:

«تهمینه محمدی» برای نگارش نمایشنامه «موزه خصوصی»

رتبه اول:

«پیام لاریان» برای نگارش نمایشنامه «پروانه الجزایری»

هیأت داوران این بخش :

حسین پاکدل، جواد عاطفه و روزبه حسینی بودند.

 

 

 




نظرات کاربران