در حال بارگذاری ...
جشنواره تئاتر فجر به روایت حواشی الدوله (8)

از حضور پُررنگ جناب معاون تا رکوردشکنی در جشنواره

ایران تئاتر- حسین سینجلی: حضور پررنگ معاون هنری و سردار نقدی در جشنواره، تاخیرهای ناتمام نمایش‌ها و رکوردشکنی طولانی‌ترین نمایشنامه‌خوانی جهان، از جمله اتفاقات قابل توجه جشنواره در روز گذشته بود.

سرمای هوا اگرچه تاثیر چندانی در استقبال مخاطبان تئاتر از جشنواره نداشته اما خیلی‌ها به خاطر آن دچار سرماخوردگی شدند. حواشی‌الدوله هم که همیشه گفته «من اگر می‌خواستم به این راحتی‌ها سرما بخورم دیگر حواشی‌الدوله نمی‌شدم» ظاهرا این‌بار رودست خورده و کمی زکام شده. اما او از این بیدها نیست که با یک زکام ساده دست از کار بکشد. به هر روی امروز در حالی‌که منتظر دریافت ایمیل رفیق‌مان بودم موبایلم زنگ خورد و حواشی‌الدوله که از دست پشتیبانی شرکتی که سرویس اینترنت‌اش را از آن گرفته شاکی بود، گفت بنویس.

1) کاش جناب معاون هنری این روندی را که در جشنواره آغاز کرده در طول سال ادامه بدهد. راستش امسال به خصوص در دو سه روز اخیر هر سالنی که می‌رویم چشم‌مان به جمال ایشان روشن می‌شود. البته من این حضور پُر رنگ را به فال نیک می‌گیرم چراکه حداقل سودی که این حضور برای تئاتر دارد این است که هنرمندان این عرصه امیدوار می‌شوند که مسئولان فرهنگی کشور واقعا دغدغه تئاتر دارند. البته حضور ایشان مزایای دیگری هم دارد. مثل اینکه این فرصت را پیدا می‌کنند تا چنانچه افراد دیگری از نهادها یا سازمان‌های مختلف برای تماشای نمایشی به جشنواره آمده‌اند را به تعامل بیشتر با مجموعه تئاتر تشویق کرده و احتمالا رایزنی‌هایی نیز با آنها انجام بدهند. همین دیروز آقای مرادخانی نشست صمیمانه‌ای را در مجموعه تئاترشهر با رضا معصومی‌راد رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داشت که امیدوارم از این نشست‌ها نتایج خوبی به نفع تئاتر حاصل شود. یا مثلا بعضی از هنرمندان که شاید در طول سال فرصت نداشته باشند که حرف‌هایشان را به ایشان بزنند در طول جشنواره این فرصت را پیدا می‌کنند. مثل هدایت هاشمی بازیگر و کارگردان «افسانه ببر» که روز گذشته در وسط اجرا حتی با جناب معاون شوخی هم کرد. البته علاوه بر معاون هنری امسال سردار نقدی هم قطعا مهم‌ترین چهره‌ نظامی فرهنگی حاضر در جشنواره بود که با حضور در سالن‌های مختلف به تماشای چندین نمایش نشست. می‌خواهم در روزهای پایانی جشنواره دعا کنم که خدای بزرگ زین پس پای مسئولان بلند پایه بیشتری را به سالن‌های تئاتر بکشاند. آمین.

2) خبر شکستن رکورد طولانی‌ترین نمایشنامه‌خوانی جهان در جشنواره تئاتر فجر با خوانش «سفرنامه ادیسه» که با شرکت کنندگانی از آلمان، یونان و ایران خوانده شد هم در جای خود قابل توجه است. بین مسئولان کتاب گینس آشنا کسی خواست من سراغ دارم.

3) برگزارکنندگان جشنواره امسال خیلی تلاش کردند که برنامه‌ها روندی منظم داشته باشد و تا حد زیادی هم موفق بودند اما درباره تاخیر در اجرای نمایش‌ها که بی‌شک به هم زدن این نظم تاثیر زیادی دارد نتوانستند به جایی برسند. داوران عزیز جشنواره هم که انگار نه انگار چشم‌های زیادی به آنها دوخته شده و به نوعی الگو هستند، تاخیرهایشان کماکان ادامه دارد. به عنوان نمونه نمایش‌های «چی دا» در تالار حافظ با 30 دقیقه تاخیر، «افسانه ببر» در تالار سایه با 35 دقیقه تاخیر، نمایش «نگاهمان می‌کنند» در تماشاخانه ایرانشهر با 15 دقیقه تاخیر، نمایش «یک» از هلند در تالار قشقایی با 4 دقیقه تاخیر و «آنجا» در سالن اصلی تئاترشهر با 10 دقیقه تاخیر جرا شدند.

4) نمایش «در اعماق» از گرجستان در تالار وحدت که میزبان هنرمندان بسیاری همچون جهانبخش سلطانی، بهزاد فراهانی، اصغر همت‌ و... بود به خاظر طولانی بودن مدت اجرا بسیاری اواسط ار سالن را ترک کردند.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران