در حال بارگذاری ...
یادداشت افسانه زمانی،کارگردان نمایش «ناسور» در جشنواره تئاتر فجر

سنت‌ها و آیین‌ها در باورهای ذاتی و غریزی جامعه

یکی از نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر در سال جاری، نمایش «ناسور» به کارگردانی افسانه زمانی بود که در بخش مرور تئاتر ایران و در تالار حافظ روی صحنه رفت. زمانی به همین مناسبت یادداشت کوتاهی در اختیار ما قرار داده است که می‌خوانید:

فشرده در خم یک غم ناسور میان رفت و آمدهای خورشید زندگانی‌ام

چشم دلم روشن نیست، آخر مرده‌اند عشق‌های جوانی‌ام

(اهورا حسین‌صباغی)

 

مطرب یعنی اهل طرب و طرب جایی ندارد جز دل آدمی، پس مطرب اهل دل است و حکایتش لاجرم بر دل نشیند. ناسور حکایت مطرب‌جماعتی است زخم‌خورده از بی‌مهری خودی و بی‌خودی. حکایت عشقی بی‌سرانجام که مثل آتشی بر زندگی‌شان می‌افتد و همه هستی‌شان را در خاکستر ندامت می‌پوشاند و تلاشی برای التیام این زخم ناسور با آنچه از طرب و تعزیت در چنته دارند. در این میان آنچه قربانی می‌شود عاشقی روشنگر است که در تاریخ این دیار حکایتی تکراری است. نمایش ایرانی و شیوه‌های بی‌بدیل آن در زمانه ما با گذر از مدرنیته، جانی تازه گرفته و با نگاهی نو امکان و فرصت‌هایی بی‌نظیر از شیوه‌های اجرایی در اختیار نمایشگران قرار می‌دهد.گرچه با آغاز مدرنیته در ایران، این شیوه‌ها با انگ کهنه‌گرایی به حاشیه رانده شدند اما گذر از این دوران ثابت کرد سنت‌ها و آیین‌ها جای در باورهای ذاتی و غریزی جوامع دارند و هرگز دستخوش فراموشی نخواهند شد. یافتن کارکردهای تازه و نگاه جدید به این شیوه‌های اصیل فرصتی مغتنم برای جامعه تئاتری ماست و معرف تئاتر ایران با ویژگی‌های منحصر به‌فرد در جهان خواهد بود.




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران