در حال بارگذاری ...
نگاهی به حضور تاثیرگذار بازیگران تئاتر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سال درخشش تئاتری ها در سینما

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های فراوانی که داشت بالاخره به پایان رسید. این دوره از جشنواره یکی از معدود سال هایی بود که تئاتری ها در موفقیت آن سهم بسزایی داشتند.

به گزارش ایران تئاتر، امسال یکی از مهم‌ترین سال‌های جشنواره فیلم فجر بود که تئاتری‌ها در آن نقش مهم و بسزایی داشتند. اگر از حضور نوید محمد زاده که امسال هم مثل سال گذشته موفق به کسب سیمرغ شد بگذریم، بقیه بازیگران تئاتر هم چند گام فراتر از بازیگران سینما ظاهر شدند. امسال سال درخشش تئاتری ها در سینما بود و این امر نشان دهنده کم شدن فاصله بین سینما و تئاتر و از بین رفتن مرزبندی انتقادی برای حضور هر کدام از این دو عرصه‌ در آثار عرصه دیگر است.در این گزارش به بازیگران مهم وپرکار یا نقش پر اهمیتی که در آثار  وجود داشته است پرداخته ایم.در صورتی که حضور تئاتری ها درآخرین دوره جشنواره فیلم فجر خیلی وسیع تر وچشمگیرتر از سال های گذشته بوده است.

 

نوید محمدزاده

استراتژی به سبک ستاره نو ظهور سینمای ایران

او یکی از استعدادهای سینمای ایران است که بازیگری را از طریق فراگیری مکتب تئاتر آموخته و اصالت و تعصب خاص تئاتری دارد. شاید برای همین هم هست که هر بار که در فیلمی بازی می‌کند، بازی‌اش مورد توجه منتقدان و داوران جشنواره فیلم فجر قرار می‌گیرد. او امسال برای دومین سال پیاپی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و با بازی‌ متفاوت خود در این فیلم همه را غافلگیر کرد.

محمدزاده با همان اولین نقشش در سینما (عصبانی نیستم)، بازی‌اش مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت. او «بعد از عصبانی نیستم»، در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. بازی نوید محمدزاده در این فیلم از نگاه برخی از منتقدان، کلاس بازیگری برای علاقه‌مندان تازه از راه رسیده این عرصه عنوان می‌شود.

محمد زاده امسال با دو فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی و «بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. بازی او در این دو فیلم در دو قطب کاملا متفاوت قرار داشت. او در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نقش پدر شکست خورده‌ای را بازی می‌کند که فرزندش را از دست داده و در صدد انتقام از قاتل پسرش است. در عین حال که او در این فیلم بازیکاملا برونگرایانه ای را از خود ارائه می‌دهد، اما در فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی، با بازی در نقش مسعود سازگار به جای بازی برونگرایانه، در نقش مردی آرام و درون گرا ظاهر شده که پتانسیل و ظرفیت‌های نهفته خود را در بازیگری به مخاطب ارائه می‌دهد.  

 

امیر آقایی

با استعداد و بی‌حاشیه

او پس از نمایش «سه سال و یک دوم» که نویسنده و کارگردان آن خودش بود، به ابراهیم حاتمی کیا در سریال «خاک سرخ» معرفی شد و همکاری اش را با این کارگردان در «ارتفاع پست»  ادامه داد. آقایی که با این فیلم زمینه فعالیتش در سینما فراهم شده بود، حدود ۵ سال کار تصویری انجام نداد و دوباره به تئاتر برگشت.

او اما از سال ۸۲ به بعد دیگر در تئاتر بازی نکرد و فقط تعدادی نمایشنامه نوشت. آقایی یکی از بی‌حاشیه‌ترین بازیگران سینمای ایران است. او از وقتی فعالیت جدی و حرفه‌ای خود را با فیلم‌هایی همچون «سعادت آباد»، «مرگ کسب و کار من است»، «بادیگارد» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» آغاز کرد با انتخاب‌های مناسبش توانست جایگاه قابل توجهی در میان بازیگران سینمای ایران پیدا کند. آقایی امسال با دو فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» و «فصل نرگس» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نامزد نقش اول مرد شد. آقایی در این فیلم نقش دکتر کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی را بازی می کند که در محل کارش با جسدی مواجه می شود که او را پیش از این می‌شناخته است.

 

شبنم مقدمی

محک زدن خود با نقش‌های مختلف

شبنم مقدمی در سال 77 کار بازیگری در سینما را با فیلم «زخمی» کامران قدکچیان آغاز نمود. او با گروه تئاتر شایا فعالیت حرفه ای خود را در تئاتر تهران آغاز کرد و بعد از آن  به دوره های آموزشی بازیگری سینما، در مدرسه بازیگری امین تارخ پیوست. شبنم مقدمی همسر علیرضا آرا است و تاکنون هر بار در سینما بازی کرده، بازی‌هایش مورد توجه قرار گرفته است. او در چهار دوره از جشنواره فیلم فجر برای نقش‌های متفاوتش در فیلم‌های «به نام پدر»، «امروز»، «زاپاس» و «نفس»(در یک دوره) و «آباجان» نامزد دریافت سیمرغ شده است و برای بازی در فیلم‌های «امروز» و «زاپاس» و «نفس»، دو بار از جشنواره موفق به کسب سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. مقدمی امسال با فیلم «آباجان» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور داشت و دوباره با این فیلم نامزد نقش مکمل زن شد.

 

 

حسین پاکدل

مجری پرکار دیروز، بازیگر گزیده کار امروز

حسین پاکدل همان مجری دقیق، خوش بیان، مسلط و خوش تیپ دهه 60 تلویزیون است که در تئاتر علاوه بر اجراهای درخشانش، زنده کننده خاطرات دوران طلایی مدیریتش در تئاتر شهر است. حسین پاکدل معمولا در سینما کم کار و گزیده کار است و نقش‌های مکمل و خاص را بازی می‌کند. او طی سال‌های حضورش در سینما، با بازی در فیلم‌های «مسافر ری»، «برف روی کاج‌ها»، «لانتوری»و...، سعی داشته در نقش های متفاوتی ظاهر شود. او امسال با فیلم «خوب، بد، جلف» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد.

 

حمیدرضا آذرنگ

مقتول اهلی

حمیدرضا آذرنگ نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر است که چند سالی است به بازی در آثار سینمایی روی آورده است. او تاکنون به دلیل بازی در فیلم «ملکه» و «آسمان زرد کم عمق» بازی‌اش مورد توجه بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان قرار گرفته است. آذرنگ برای بازی در فیلم «ملکه» جایزه بازیگری جشن خانه سینما را به دست آورده و 3 بار از جشنواره فیلم فجر به دلیل بازی در فیلم «ملکه»، «آسمان زرد کم عمق» و «عادت نمی‌کنیم» نامزد دریافت سیمرغ شده است. او امسال با 6 فیلم «قاتل اهلی»، «رگ خواب»، «بیست و یک روز بعد»، «آذر»، «دعوتنامه» و «آباجان» در جشنواره فجر حضور داشت و جزو پرکارترین بازیگران جشنواره امسال به حساب می‌آمد. بازی او در فیلم «قاتل اهلی» یکی از متفاوت‌ترین کارهای آذرنگ در سینما بود که البته از نگاه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد.

 

امیر جعفری

مردی با قامت بلند و صدای خراشیده

امیر جعفری بازیگر شناخته شده و موفق تئاتر است که تاکنون پنج بار از جشنواره تئاتر فجر برنده جایزه شده است. او بازی در سینما را از سال 80  و با بازی در فیلم «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» شروع کرد.

امیر جعفری بازیگری متعصب و حرفه ای که کسی بازی ضعیفی از او به یاد ندارد. او تاکنون با فیلم‌های «نان، عشق و موتور 1000»، «پستچی سه با در نمی‌زند»، «زاپاس»، «قاعده تصادف»، «کیفر»، «نفوذی»، «سیزده» و... در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر حضور داشته است. جعفری امسال با فیلم «سوفی و دیوانه» در بخش سودای سیمرغ و «آزاد به قید شرط» در بخش خارج از مسابقه حضور پیدا کرد. او در «سوفی و دیوانه» با  گریمی متفاوت،قامت بلند، سر تراشید و صورت درشت ظاهر شده است.

 

سیامک صفری

پشت دیوار سکوت

سیامک صفری نزدیک به 20 سال است که در تئاتر به فعالیت و تدریس بازیگری می‌پردازد. صفری امسال در جشنواره فیلم فجر با 5 فیلم حضور داشت «سوفی و دیوانه»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «انزوا»، «فراری» و «پشت دیوار سکوت»حضور پیدا داشت که در هریک از این فیلم‌ها نقش‌های متفاوتی را تجربه می‌کرد. جالب اینجاست که همه این آثار در بخش سودای سیمرغ حضور داشتند و صفری به همراه حمید رضا آذرنگ جز رکورد دارترین بازیگر این دوره از جشنواره شناخته شد. یکی از فیلم‌های او که مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت، «فراری» ساخته علیرضا داوود نژاد بود که صفری در آن نقش یک جانباز از کار افتاده را بازی کرد. او سال گذشته برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» نامزد نقش مکمل مرد شد.

 

مهدی پاکدل

فرار از کلیشه‌های مرسوم

مهدی پاکدل کار بازیگری را از سال 76 و با بازی در نمایش «جنبش انفیه در کلکته» آغاز کرد و در سال 78 با فیلم سینمایی «آبی» وارد عرصه سینما شد. پاکدل در سال ۸۳ با بازی در فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» به کارگردانی علی رفیعی اولین حضور جدی خود در سینما را تجربه کرد و پس از آن در فیلم‌های «مخمصه»، «تمشک»،«محمد (ص)» و... به ایفای نقش پرداخت. او در جشنواره سی و پنجم با دو فیلم «بن بست وثوق» و «ماجرای نیمروز» ظاهر شد. پاکدل در «ماجرای نیمروز» برای اولین بار از قالب نقش‌های کلیشه‌ای و همیشگی‌اش بیرون آمده و در نقشی کاملا مرموز و حساسیت برانگیز ظاهر شده است. او در این فیلم نقش مسعود کشمیری عامل نفوذی و عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در شهریور 1360 را بازی کرده است.

 

احمد مهران فر

خداحافظی با ارسطو عامل

احمد مهرانفر از سال 78 اجرای حرفه‌ای تئاتر را در کنار بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، پانته‌آبهرام، امیر جعفری، مهتاب نصیرپور و حبیب رضایی تجربه کرد. این بازیگر برای اولین بار با فیلم «نان، عشق و موتور 1000»  در سینمای ایران حضور پیدا کرد و پس از آن در فیلم‌های «اقلیما»، «حقیقت گمشده»، «درباره الی»«کلبه»و«آتش بس» به ایفای نقش پرداخت. مهرانفر که بعد از بازی در فیلم «درباره الی» در این چند ساله به بازی در سریال «پایتخت» و آثار کمدی سینمای ایران روی آورد، امسال در فیلم «ماجرای نیمروز» در قالب یک نقش کاملا جدی ظاهر شد و بازی قابل قبولی را از خود ارائه داد. او امسال فیلم «بوف کور» به کارگردانی محمدرضا معتمدی را هم برای شرکت در جشنواره داشت که هیئت انتخاب صلاحیت حضور این فیلم را تایید نکردند. او درباره حضور در این فیلم و تجربه نقشی متفاوت در کارنامه بازیکری خود توضیحاتی ارائه داده و گفته: «فیلم «ماجرای نیمروز» ترس زیادی را برایم به همراه داشت و نمی‌دانستم که آیا تماشاچی من را در نقش جدی می پذیرد یا نه؟ همه ما دوست داشتیم واقعیت را نشان بدهیم. من هم دوست داشتم که به عنوان بازیگر یک کاراکتر و زندگی را تجربه کنم؛ این برای بازیگر جذاب است که وارد جهانی بشود که در دنیای واقعی آن را زندگی نمی‌کند.» او البته درباره نقشی که در فیلم «بوف کور» بازی کرده هم اظهار داشته: «شاید نصف فیلم هایی که در جشنواره وجود دارند، از هر نظر پایین‌تر از «بوف کور» باشند! کاش تماشاچی فیلم «بوف کور» را هم می‌دید و نقش متفاوت من را نظاره‌گر می‌شد.»

 

 آزاده صمدی

کوتاه و متفاوت

 آزاده صمدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که در سال‌های اخیر فعالیتش را در سینما گسترده‌تر کرده و تلاش می‌کند بازی در نقش‌های جدید و متفاوتی را تجربه کند. او دانش آموخته رشته تئاتر در مقطع کارشناسی است و مدتی در موسسه کارنامه پرویز پرستویی به فراگیری دانش بازیگری پرداخت.

صمدی سال گذشته پس از بازی در نمایش «زبان اصلی» رسول کاهانی بازی‌اش مورد توجه بسیاری از کارگردانان سینما قرارگرفت تا جایی که توانست فعالیت بیشتری در این عرصه داشته باشد. «پنجاه کیلو آلبالو»، «خوب، بد، جلف»، «ساعت پنج عصر» و «لابی» از جمله فیلم‌هایی بودند که او بعد از دیده شدن بازی‌اش در نمایش «زبان اصلی» در این فیلم‌ها بازی کرد. او امسال با فیلم «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم خانی در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در این فیلم، با نقش کوتاه و بسیار متفاوتی  نسبت به دیگر نقش‌هایش ظاهر شد. 

 

جواد عزتی

یکی از آن چند نفر

او کارش را با اجرای تئاتر های خیابانی شروع کرد و از سال 75 به شکل حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شد. جواد عزتی کار تصویری‌اش را با بازی در سریال تلویزیونی «قصه‌های شبانه» سعید آقاخانی شروع کرد. عزتی با ایفای نقش بابا اتی در سریال «قهوه تلخ» مهران مدیری به محبوبیت دست یافت و پس از آن به عنوان بازیگر طنز سریال ها و فیلم های کمدی شناخته شد. این بازیگر در فیلم‌های سینمایی چون «آفریقا» و «طلا و مس» هم به خوبی از پس اجرای نقش‌های جدی‌تر بر آمد. جواد عزتی امسال با بازی در فیلم «ماجرای نیمروز» نامزد نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد. او در این فیلم یکی از 5 شخصیت اصلی فیلم را بازی می‌کرد و بازی کاملا متفاوت و زیر پوستی را از خود ارائه داده بود.

 

کوروش تهامی

تولد دوباره

دانش‌آموخته رشته تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی است و تاکنون تئاترهای مختلفی بازی کرده است. نخستین حضور او در سینما در سن ۲۵ سالگی با بازی در فیلم «سینما سینماست» سید ضیا الدین دری در سال 75 رقم خورد. تهامی که بعد از بازی در این فیلم، در «شراره» سیامک شایقی و «این زن حرف نمی زند» احمد امینی بازی کرد و تقریبا شانس تبدیل شدن به یکی از ستاره‌های جوان سینما را در دهه ۸۰ داشت، اما با فعالیت‌های متعددش در تلویزیون بیشتر به یک چهره تلویزیونی تبدیل شد تا سینمایی. او در دورانی که در تلویزیون حضور داشت در فیلم‌های «به رنگ ارغوان»، «برف روی شیروانی داغ» و «گناهکاران» بازی کرد که البته ویژگی‌های نقش‌هایش در این فیلم‌ها تفاوت آنچنانی با کاراکترهای تلویزیونی‌اش نداشت. تهامی امسال بعد از سال‌ها دوری از سینما، با فیلم «رگ خواب» حمید نعمت الله در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد. حضور او در این فیلم به گونه‌ای بود که بسیاری از مخاطبان و منتقدانی که بازی تهامی را در این فیلم دیده بودند او را شایسته نامزد شدن در این دوره می‌دانستند. این بازیگر درباره نقش خود در فیلم «رگ خواب» گفته: «من آنقدر برای اجرای درست این نقش هیجان داشتم و می‌خواستم نقشم خوب دربیاید که تا چند وقت احساس می‌کردم اولین فیلمی است که کار می کنم. شور و هیجان زیادی در وجودم بود و به اتفاقاتی که قرار است بیفتد فکر می کردم؛ به اکتم، لحنم، رفتارم، خنده هایم، نگاه هایم و حتی راه رفتن هایم و همه چیز توجه می کردم، طوری که شاید در کمتر کاری این وسواس را داشتم.»

 

نادر فلاح

آرام و پیوسته

نادر فلاح با فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» اولین حضور جدی‌اش در سینما رقم خورد و با فیلم «چند متر مکعب عشق» بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با بازی قابل توجه خودش توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانه سینما را دریافت کند. او به شکل آهسته و پیوسته جایگاه خود را به عنوان بازیگر مکمل در سینما تثبیت کرد. فلاح امسال با دو فیلم «سد معبر» و «انزوا» در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برای بازی در هر دو فیلم نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او در فیلم «سد معبر» نقش یک دستفروش را بازی می‌کند که با مأموران سد معبر درگیر و پولی در این میان گم می شود و این فرد تا پایان قصه درگیر این جریان می‌شود.

 

محسن کیایی

از «ضد گلوله» و «بارکد» تا «سد معبر» و «یک روز بخصوص»

محسن کیایی که تحصیلاتش کارشناسی نمایش است، بازیگری را با تئاتر آغاز کرده و در چند نمایشنامه، علاوه بر بازیگری، به کارگردانی نیز پرداخته است. او که چند سالی است به بازیگری در عرصه سینما و تلویزیون روی آورده و اغلب بازی در نقش‌های کمدی را تجربه می‌کند، با فیلم‌های «ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» به سینمای ایران معرفی شد. کیایی امسال با سه فیلم «سد معبر»، «یک روز بخصوص» و «ایستگاه اتمسفر» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. او در «سد معبر» نقش کارگر شهرداری بازی می‌کرد که پارتنر مقابلش حامد بهداد بود. کیایی در این فیلم به خاطر جنس بازی متفاوتش، شایسته کاندیدا شدن در بخش بازیگری مکمل مرد را نیز داشت.

 

سارا بهرامی

تجربه حس‌های متفاوت

سارا بهرامی به شکل آکادمیک تئاتر خوانده و فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است. او از ۹ سالگی به فراگیری دانش تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و مدت‌ها با نمایش‌های مختلف بازیگری را در عرصه  تئاتر تجربه کرده است. بازیگر سریال‌های «فرات» و «مثل یک کابوس» که با «آینه‌های روبرو» به سینما نیز ورود کرده است، سال گذشته با فیلم‌های «گیتا» و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به جشنواره فیلم فجر آمد و بیشتر از قبل دیده شد. او امسال در فیلم «ایتالیا ایتالیا» بازی کرد و برای ایفای نقش در آن نامزد سیمرغ نقش اول زن شد. سارا بهرامی در این فیلم سطح بالاتری از توانایی‌های خود را در بازیگری نشان داد و مثل همیشه بازی کاملا حسی را از خود ارائه داده است.

 

لوون هفتوان

من دکتر کوپال، بازیگر تئاتر هستم

لوون هفتوان اگر چه بازیگر فیلم‌های سال‌های اخیر سینماست اما بازیگری را از سال 69 با بازی در فیلم«کوچه‌های عشق» به کارگردانی خسرو سینایی آغاز کرد. او فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران است و فوق لیسانس خود را در رشته کارگردانی تئاتر از آکادمی هنرهای نمایشی روسیه دریافت کرد. هفتوان که به مدت 19 سال به کانادا مهاجرت کرده بود، سال 89 به ایران بازگشت و به فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری ادامه داد. او در ایران نیز به عنوان کارشناس تئاتر، همکاری‌ با جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در زمینه داوری و انتخاب نمایشنامه‌های ایرانی و غیر ایرانی را آغاز کرد.

«کوپال» تنها فیلمی بود که هفتوان به واسطه آن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. او در این فیلم نقش دکتر کوپال، یک شکارچی و تاکسیدرمیست را بازی می‌کند که بسیاری معتقدند یکی از علت‌های موفقیت فیلم، حضور لوون هفتوان در نقش اصلی است که یکی از بهترین بازی‌های او را رقم زده است.

 

بهرام افشاری

مرد قد بلند سینمای ایران

بهرام افشاری یکی از هنرمندان با سابقه عرصه تئاتر است که اغلب سینمایی‌ها او را با ظاهر و قد بلندش می‌شناسند. او حضور خود در سینما را با فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی و «لانتوری» رضا درمیشیان آغاز کرد. افشاری پیش از بازی در این فیلم در سریال «پایتخت» سیروس مقدم بازی کرد و امسال هم با این کارگردان در سریال «علی البدل» همکاری داشت. او امسال با فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» منوچهر هادی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کرد.

 




نظرات کاربران