در حال بارگذاری ...
 فریدون جیرانی در حاشیه تماشای یک نمایش کمدی مطرح کرد

«کمدی استشمامات» یک کار جدی است

فریدون جیرانی، کارگردان مطرح سینما که امسال با فیلم «خفه گی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به تماشای نمایش «کمدی استشمامات» به کارگردانی میثم عبدی و نویسندگی امید طاهری در تماشاخانه پایتخت نشست.

به گزارش ایران تئاتر، جیرانی پس از تماشای«کمدی استشمامات» در رابطه با این نمایش گفت: متن، بسیار متفاوت بود. این اثر دارای نوشته ای است که ما را وارد شکل جدیدی از اجرا می نماید. من از نوشته کار بسیار خوشم آمد. موضوعی سیاسی با زبان و بیانی که طنز خاص خود را دارد،؛ گاهی وارد مضحکه ای می شود و گاهی به شوخی های اسلپ استیک نزدیک می شود، اما در نهایت ما را از مفهوم کار دور نمی کند و یک پایان نسبتا هوشمندانه دارد و ما در پایان متوجه شویم در واقع با یک کار جدی و نه کمدی مواجه هستیم. اجرا نیز در خدمت متنی بود که هم می خواست بخندیم و هم می خواست گاهی غمگین شویم و بازیگران همه در راستای این متن و اثر حرکت می کنند. «کمدی استشمامات» دارای لحظات خوبی بود؛ در جاهایی شوخی هایی دارد که تنه به شوخی های بازاری می زند، اما در واقع از این شوخی ها سریع رد می شود و به فضای قابل قبول و خوبی می رسیم.

کارگردان آثاری چون: «قرمز»، «شام آخر»، «آب و آتش» و... در مورد تجربه حضورش در تماشاخانه «پایتخت» و همچنین وضعیت کنونی تئاتر نیز بیان کرد: من اولین بار است که به این تماشاخانه می آیم و خوشحالم از اینکه می بینم تماشاخانه های بخش خصوصی رشد کرده اند. خصوصی شدن تئاتر در ایران در سال های اخیر اتفاق مهمی است. من از وقتی که یادم می آید، تئاتر ما دولتی بوده است، اما از وقتی که سرمایه گزاری در این زمینه صورت گرفته، تئاتر خصوصی جان گرفته است. من در حال حاضر در همین سالن دو اجرا را می بینم که تعداد زیادی از تماشاچیان، بیرون در سالن منتظرند تا سانس بعدی اجرا را ببینند و این نشانه این است که یک طبقه با سواد از قشر متوسط نیز با استقبال به دیدن تئاتر می آیند.

 جیرانی همچنین افزود: خوشبختانه تئاتر دارد همپای سینما جلو می آید و رونق خوبی دارد و درآمد زا است. من شنیده ام که ما تئاتر هایی داریم که تا سقف یک میلیارد هم فروخته اند و این مبلغ بسیار بالایی برای یک اجرا است. من خیلی خوشحالم که در تماشاخانه ای هستم که در چنین منطقه ای وجود دارد. منطقه ای که زمانی بافت بالای فرهنگی و سینمایی داشته است. در همین نزدیکی، سالن سینمایی وجود داشته که نمایش دهنده فیلم های فرنگی بوده است. تماشاخانه «پایتخت» فضای این محدوده را تغییر داده است و همان حس خوب، دوباره به من دست داد؛ چنانکه اطراف اینجا کافه هایی را دیدم که درگیر بحث سینما و تئاتر هستند.

نمایش «کمدی استشمامات» که تا کنون میزبان هنرمندان مختلفی چون: لوریس چکناواریان، داریوش اسد زاده، رویا افشار، رضا بهبودی، بهروز رضوی، فریدون جیرانی و ... بوده است، به روز های پایانی اجرا های خود نزدیک می شود. این اجرا، به کارگردانی میثم عبدی و امید طاهری، هر شب در تماشاخانه «پایتخت» ساعت 19 به روی صحنه می رود. علاقمندان برای تهیه بلیط می توانند به سایت تیک 8 مراجعه فرمایند.

گفتنی است این اثر در روز شنبه 23 بهمن ماه یک اجرا ویژه در ساعت 21 نیز دارد.




نظرات کاربران