در حال بارگذاری ...
چیستا یثربی با تماشای «دستت را به من بده» مطرح کرد:

خلق فضای ذهنی در ارتباط مستقیم با تماشاگر

در این نمایش و در فضایی بسته توانسته بودند تمام فضاهای ذهنی - تأکید می‌کنم ذهنی و نه بیرونی - یعنی کاملاً سابجکتیو را بر اساس ارتباط مستقیم بازی گر با تماشاگر عینیت ببخشند.

به گزارش ایران تئاتر چیستا یثربی شامگاه پنجشنبه 21 بهمن به تماشای نمایش «دستت را به من بده» به نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی نشست. او پس از تماشای این نمایش در تماشاخانه‌ی استاد مشایخی در ادامه سخنان فوق افزود: آریان رضایی را چند سال است که می‌شناسم وی در اجرای مونولوگ بسیار خوب عمل می‌کند پیش‌ازاین مونولوگی طنز هم از ایشان دیده بودم. در این نمایش و در فضایی بسته توانسته بودند تمام فضاهای ذهنی را بر اساس ارتباط مستقیم بازی گر با تماشاگر عینیت ببخشند. چنین اتفاقی توانایی زیادی می‌خواهد یعنی نه‌تنها احتیاج به خوب نوشتن و خوب بیان کردن دارد بلکه نیاز به حس برانگیزی دارد و رضایی به‌خوبی از عهده‌ی این کار برآمده بود.
این کارگردان گفت: عنصر اصلی در این نمایش غم بود البته در پایان کورسوی امید پیروز شد اما درنهایت غم بر همه‌چیز غالب بود و این نمایشی غمگنانه است. هیچ شکی نیست که وقتی آدمی عاشق یک نور یا یک منبع ابدی و یا یک انسان می‌شود و این عشق را یک‌طرفه فریاد می‌زند غم‌انگیز است؛ اما من هر بار صدای آوازِ زن را می‌شنیدم کورسوی امیدی احساس می‌کردم و این حس من درست بود چون نمایش با تولد مجدد تمام شد. انگار از نو به دنیا می‌آید و این بار هم باید مرگ‌های مجدد و عشق‌های مجدد را تجربه کند.

نویسنده‌ی رمان معروف پستچی در ادامه افزود: این نمایش را به سه دسته از مخاطبین پیش نهاد می‌کنم در وهله‌ی اول به دانشجویانی که به مونولوگ علاقه‌مند هستند و در وهله‌ی دوم نویسندگان جوان و کسانی که می‌خواهند تئاتر را تجربی بیاموزند باید ببینند که چه طور می‌توان از هیچ متولد شد و تئاتر خلق کرد در این اثر آریان رضایی تنها از درون یک جعبه و در فضایی بسته تئاتر خلق می‌کند و نشان می‌دهد برای خلق اثر نیازی به امکانات آن‌چنانی نیست. دستت را به من بده نمایشی است بر مبنای ارتباط بازی گر و تماشاگر؛ اما دسته‌ی سوم کسانی هستند که شیفته‌ی متون انتزاعی هستند این نمایش سرشار از دیالوگ‌های درخشان است متنی درباره‌ی مرگ، انسانیت و عشق.
نمایش دستت را به من بده به نویسندگی، کارگردانی و بازی آریان رضایی هرروز ساعت 19 در تماشاخانه مشایخی چهارراه ولی‌عصر به روی صحنه می‌رود.

 




نظرات کاربران