در حال بارگذاری ...
گفت وگو باحمیدرضا نعیمی بازیگر نمایش کابوس حضرت اشرف

جادوی بازیگری من را مفتون خودش می کند

ایران تئاتر:حمیدرضا نعیمی بدون شک از بزرگان تئاتری ما است که در اغلب حوزه های تئاتر اعم از آموزش، نویسندگی و کارگردانی و بازیگری حضور جدی دارد و صاحب ایده و نظر درحوزه های مختلف تئاتری است نعیمی امسال به لحاظ بازیگری سال موفقی را تجربه کره است و در نمایش هایی نظیر تریو بدون هارمونی به بازی پرداخته است.

نعیمی در نمایش کابوس حضرت اشرف در نقش قوام السلطنه از چهره های سیاسی اثر گذار تاریخ معاصر ایران بازی متفاوت و درستی ارائه می کند . نعیمی دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر و معماری،  کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی، هنر ومعماری است. "خانه‌ کاغذی"، "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، "شهر آدم ، شهر حیوان"، "آژاکس"، ”خانه‌ کاغذی“، ”گمسار“، "داستان‌های کارور"، "مکبث"، "قضیه‌ی تراخیس"، "چه گوارا"، "ددالوس و ایکاروس"، "کالون و قیام کاستلیون،"روزنه"، "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، "دختری با شنل ارغوانی" و "داستان‌های کارور" و نویسندگی نمایش‌های ”گمسار"، "روزنه"، از جمله کارها ماندگار و مهم نعیمی در حوزه بازی ، کارگردانی و نویسندگی است. از تاثیر گذاری نعیمی در تئاتر می توان به اجرای موفق چهارساله نمایش سقراط در تالار وحدت در فواصل مختلف زمانی اشاره کرد .حمیدرضا نعیمی در این دو دهه تابه حال جوایز متعددی ازجمله جایزه ویژه‌ی فیلمنامه‌نویسی برای فیلمنامه بلند داستانی"مخمصه" از یازدهمین جشنواره بین‌المللی روستا، جایزه اول نمایشنامه نویسی از دوازدهمین جشنواره سراسری دانشجویان برای نمایشنامه "وعده‌گاه نهنگ‌ها"، لوح تقدیر به عنوان نمایشنامه‌نویس فعال در"روز جهانی تئاتر"،جایزه‌‌ی اول نمایشنامه‌ی اقتباسی برای نمایش"مکبث" از بیست و سومین جشنواره‌ی بین ‌المللی فجر وجایزه‌ی نمایشنامه‌نویسی برتر از سومین جشنواره تئاتر ماه برای"امشب دیگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند" را دریافت کرده است .در نمایش کابوس حضرت اشرف نویسنده و کارگردان: حسین پاکدل، درآماتوژ: ایمان افشاریان، دستیار کارگردان و برنامه ریز: ایمان یزدی، موسیقی: ابراهیم اثباتی، طراح گریم: ماریا حاجی‌ها، طراح صحنه: ایمان افشاریان/ مهدی پاکدل، طراح لباس: سوده شرحی، مجری طرح: نورالدین حیدری ماهر، مشاور رسانه‌ای: مریم نراقی و بازیگران: حمیدرضا نعیمی، عاطفه رضوی، مهدی پاکدل، کورش تهامی، محمدصادق ملک، آرش فلاحت پیشه، نیکی مظفری، مهرداد مسیحا حضور دارند. با حمید رضا نعیمی درباره بازیش در بازی درنمایش و ویژگی های نقش قوام گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در سال های اخیر به عنوان کارگردان  نویسنده حضور اثر گذاری در تئاتر دارد.بازیگری را بر اساس چه معیارهایی قبول می کنید؟

 بازیگری برای من در حکم جادویی است که من را مفتون خودش می کند و سوای اینکه نویسندگی و کارگردانی یک مقوله خدایگونه است که درآن آفرینش اتفاق می افتد. اما همه راز و رمزهای جادوگری که در نویسندگی و کارگردانی وجود دارد در قالب بازیگری در معرض دید مخاطب قرار می گیرد. برای من درگیر شدن بازیگر در یک پروسه چند ماهه درنقشش همیشه جالب بوده است. اثری که می تواند تا مدتها هم ادامه دار باشد. درکلیت بازیگری حداقل در کشور ما کار دشواری است زیرا در کشورمان تمرینات پیوسته بدن و بیان وجود ندارند و به سایر ملزومات بازیگری مثل اسب سواری، آواز و غیره چندان توجهی انجام نمی شود. این ماحصل ناقص بودن سیستم آموزشی ما درحوزه بازیگری در عرصه های خصوصی و دولتی است.با توجه به تمام سختی هایی که در نویسندگی ، کارگردانی و بازیگری وجود دارد را تجربه کرده ام ، رفتن به سراغ هرکدامشان را کار دشواری می دانم و موقعی که به سراغشان می روم کارم را به نحو احسنت انجام می دهم.

 

ایفای نقش شخصیت های تاریخی که در باره نحو عملکردشان مثل قوام نظرات متناقضی وجود دارد چه ویژگی دارد؟

برای انتخاب و بازی در یک نمایش ، متن ، جنس شخصیت ، نام کارگردان و حال احوال خودم مهم و تعیین کننده است. تا موقعی که کارگردان ایفای نقش قوام را به من پیشنهاد داد .چهار پیشنهاد بازیگری را رد کرده بودم  و ترجیح دادم منتظر پیشنهاد یک نقش چالش برانگیز بودم تا قبولش کنم. نکته قابل اشاره این است که من گزینه اول برای ایفای نقش قوام از سوی حسین پاکدل نبودم. گزینه اصلی ایشان مهدی سلطانی بود و سلطانی به علت درگیر بودن در سریال شهرزاد نتوانست در این نمایش بازی کند. نفر دومی هم آمد که او هم نتوانست به کارش ادامه بدهد و انصراف داد. در این مرحله نقش به من پیشنهاد داد و ازآنجائیکه که قبلا با پاکدل در نمایش حضرت والا همکاری کرده بودم  و نقش سردار اسعد بختیاری را که بازیش کرده بودم دوستش می داشتم.پیشنهاد را پذیرفتم. در ابتدای راه نمی دانستم دست به چه کار پر مخاطره ای زده ام.

 

به چه دلیل بازی در نقش قوام را پر مخاطره می دید؟

زیرا متن ، متن سختی بود. دیالوگ نویسی پاکدل برای من محبوبیت زیادی دارد و درکنارش نگاه او به تاریخ را دوست دارم. برای پاکدل تاریخ معاصر یک دغدغه مهم است ودرباره آن مطالعات زیادی دارد.

 

آیا نگاه حسین پاکدل در باره وقایع تاریخی زمان قوام و خود او نگاهی وفادارانه است؟

به طور حتم وفاداری به تاریخ در تئاتر یک کار خیانت آمیز است. مخاطب قراراست یک اثر نمایشی ببیند. اگر قرار باشد شاهد یک روایت وفادارانه تاریخی باشیم . در سینما و تلویزیون کارهای این نوعی زیادی وجود دارد و می توانیم برویم و آنها را ببینیم . نکته مهم در تئاتر دیدن تاویل و استباط کارگردان و نویسنده از یک شخصیت و یا رخداد تاریخی است. بعد از قطی شدن بازیم در نمایش تمام کارهای روتین زندگیم را تا مدتی قطع کردم و روزی بیست ساعت درگیر کار شدم.

 

آیا متن نمایش نامه برای نزدیک شدن درست شما به نقش قابل قبول بود؟

متن درست و کامل نوشته شده بود و مدتها با شخصیت قوام در نمایش نامه زندگی کردم تا بتوانم به ریتم زبانی ،دیالوگی ،حرکتی و فیزیکی مورد نظر کارگردان نزدیک بشوم. احمد قوام بدون شک از بزرگترین شخصیت های معاصر تاریخ ایران است. زیرا در دورانی پرفراز و نشیب که خطر تجزیه شدن ایران می رفت قدرت را در دست گرفت و با درایت از تکه پاره شدن ایران جلوگیری کرد. نظیر قوام چند شخصیت دیگر معاصرش مثل محمد علی فروغی علی رغم گرایش هایشان به قدرت های بزرگ بیگانه وجود داشت که به کشورشان عشق می ورزیدند و با خردشان ایران را از تجزیه شدن نجات دادند.احمد قوام تجربه زیست با شش پادشاه در ایران را داشته است. گاهی وقت ها مورد سوءظن وگاهی مواقع مورد تحسین قرار می گرفت.

 

آیا بازیگر برای ایفای درست نقش یک شخصیت تاریخی باید نسبت به آن حس سمپاتی داشته باشد؟

وجود چنین نگاهی به نظرم می تواند تاثیرات مثبتی درایفای نقش های تاریخی داشته باشد.در این نمایش نگاه کارگردان فاقد جانبداری به شخصیت اصلی کارش ( احمد قوام) است.اما من بازیگر نمی توانستم درباره شخصیتی که بازیش می کنم داوری نداشته باشم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نظرات کاربران