در حال بارگذاری ...
در نشست خبری دوازدهمین جشنواره تئاتر سراسری بسیج مطرح شد:

افتتاحیه به یاد شهدای خلیج فارس

نشست خبری دوازدهمین جشنواره تئاتر سراسری بسیج، با حضور امیر نصیربیگی، مدیر انجمن‌های سازمان بسیج هنرمندان و کوروش زارعی، دبیر جشنواره، صبح امروز در هتل هرمز بندرعباس برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، نصیربیگی با اشاره به یازده دوره گذشته این جشنواره گفت: «در یازده دوره پیشین تلاش بر این بوده جشنواره محفلی برای گروه‌های هنرمند بسیجی باشد تا فضایی سالم و به دور از حواشی کاذب هنری ایجاد کند».

او درباره نگرش جشنواره نسبت به گروه‌ها ابراز داشت: «از دید ستاد تمام گروه‌های راه یافته به بخش نهایی با ارزش هستند».

او افزود:‌‌ «جشنواره با رویکرد تولید محور برگزار می‌شود و هیچ‌گاه برپایی جشنواره به شکل مرسوم برای سازمان هدف نبوده است».

نصیربیگی اظهار داشت: «سیاست سازمان تمرکززدایی است و از دید ما همه ایران تهران نیست. برهمین اساس طبق رایزنی جشنواره و دبیر پتانسیل‌های خوب استان هرمزگان دیده شده و به عنوان میزبان جشنواره انتخاب شد».

او در بخشی از نشست با اشاره به مشکلات مالی در برگزاری رویدادهای فرهنگی گفت: «ما سعی کرده‌ایم مشکلات اقتصادی موجود را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا فشار آن روی گروهها نباشد».

کوروش زارعی با اشاره به سال‌های همکاریش با سازمان بسیج گفت: «پیش از انتخاب دبیر در شورا به یک جمع‌بندی رسیدیم که جشنواره متفاوت باشد و شبیه رویه جشنواره‌های مرسوم نباشد. تصمیم گرفته شد به جای نمایشنامه طرح و ایده و داستان را بپذیریم. در این ساختار جدید نویسنده یک استاد راهنما در کنار خود داشت. استان‌ها به ده منطقه تقسیم شد که هر منطقه به یکی از اساتید شاخص نمایشنامه‌نویسی سپرده شد. همچنین کارگاه حضوری تشکیل شده تا متون چکش بخورد. تصمیم بر این بود که پیش از جشنواره آثار اجرای عمومی داشته باشند و گروه‌ها را موظف به اجرا در هفت تا 10 شب در استان‌های خود کردیم. شورای انتخاب آثار را براساس فیلم‌های همان اجراها برگزید».

او درباره محاسن این گونه اجرایی گفت: «در این شیوه اجرایی معایب و نواقص اجرا شناخته می شود و گروه اجرای جنرال خود را به جشنواره نمی‌آورند. همچنین گروه‌ها در کارگردانی نیز استاد راهنما داشته‌اند».

زارعی با اشاره به اینکه هیچ گروهی از تهران حضور ندارد و جشنواره کاملاً توسط گروه‌های شهرستانی پی گرفته می‌شود، علت آن را بهتر بودن چون کارهای شهرستانی نسبت به آثار تهرانی برشمرد و گفت: «این نقطه عطفی برای تئاتر کشور است».

او افزود: «در جشنواره دوازدهم شاهد اجرای محصول عجله نخواهیم بود؛ چون گروه مشکلات خود را در بازه زمانی مناسب حل و فصل کرده اند».

زارعی از تولید 72 اثر خبر داد که در سراسر کشور اجرا شده اند و این آثار از میان 1000 طرح انتخاب شده اند.

او افزود: «20 استان با 30 اثر حضور دارند. اجراها به شکل همایشی برگزار می‌شود، این بخش در حال آزمون و خطاست و ما به آنان فرصت می دهیم».

او با اشاره به ظرفیت تئاتری و سبقه ضداستعماری استان، انتخاب هرمزگان، این جشنوراه را به عنوان اولین رویداد تئاتری سراسری برشمرد.

زارعی همچنین درباره تنوع آثار گفت: «علاوه بر آثار دفاع مقدس، آثار اجتماعی و حتی موضوعاتی چون حقوقهای نجومی نیز داریم. موضوعاتی چون مدافعان حرم، آیینی و عاشورایی داریم. نمایش «به خاطر مروارید» با موضوع حجاب در مدارس دخترانه بندرعباس اجرا می‌شود».

زارعی درباره بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره گفت: «براساس نگاه آموزشی - تولیدی میان آثار ارسالی مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزار می شود که داوری آن بر عهده چیستا یثربی، نصرالله قادری و جمشید خانیان است».

او از وعده انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای حمایت ازآثار برگزیده و اجرا در تماشاخانه سرو به مدت 10 شب خبر داد و گفت: «اگر داوران اعلام کند اجرایی قابلیت تله‌تئاتر دارد، تولید می‌شود».

به گفته دبیر جشنواره در دوره دوازدهم 14 اثر صحنه‌ای و 11 اثر خیابانی حضور دارند. همچنین طبق نظر شورای سیاست‌گذاری بخش بچه‌های مسجد با حضور پنج گروه به جدول جشنواره افزوده‌شده است که این بخش به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود.

او تأکید کرد: «برای آنکه جشنواره در بندرعباس متمرکز نشود در رودان و میناب و بندرلنگه و حاجی‌آباد نیز آثاری اجرا می‌شود».

زارعی درباره مراسم افتتاحیه گفت: «افتتاحیه در آب‌های خلیج‌فارس بر دو شناور و در محل سانحه تروریستی پرواز شماره 655 ایران ایر با اجرای یک نمایش خیابانی با یاد  شهید دارا و رییسی از شهدای هشت سال برگزار می‌شود. جشنواره دوازدهم از بعدازظهر فردا رسماً  با اجرا نمایش در پلاتو آفتاب آغاز می‌شود.

داوران بخش صحنه‌ای بر عهده محمود پاک‌نیت، فرهاد قائمیان، سعید اسدی، حسین مسافر آستانه و قاسم زارع است. کارگاه آموزشی نیز برای برگزیدگان نمایشنامه‌نویسی در بشاگرد یا جزیره هرمز برگزار می‌شود».

شرح برنامه این جشنواره به صورت فایل به این خبر پیوست شده است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران