در حال بارگذاری ...
گفت وگو با پرستو گلستانی بازیگر نمایش باغ آلبالو

شرایط زیست شخصیت های آثار چخوف بسیار شبیه زیست خودمان است

ایران تئاتر:نمایشنامه باغ آلبالو یکی از آثار بحث‌انگیز آنتوان چخوف است، که برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۴ در مسکو بر روی صحنه رفت. برای اغلب تئاتری ها آنتوان چخوف یک منبع خوب برای رجوع و اجرای نمایش است و اغلب بزرگان تئاتری نظیر آتیلا پسیانی، محمدحسن معجونی متن های چخوف را به روی صحنه برده اند. اکبر زنچانپور بازیگر- کارگردان ارزنده تئاتر در جدید ترین کار نمایشی خودش در تالار وحدت نمایش باغ البالو را روی صحنه برده است

پرستو گلستانی چند سال قبل در نمایش سه خواهر نیز با اکبر زنجانپور سابقه همکاری داشته است و در نمایش باغ آلبالو در قالب شخصیت دونیا شا بازی موثر و درستی ارائه می کند .  وی دارای مدرک بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی است و دوره دو سال و نیم بازیگری را در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما گذراند. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۵ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجربه کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۹ با فیلم مجنون کاری از رسول ملاقلی پورآغاز کرد و در ادامه با فیلمسازانی مثل محمد حسین لطیفی در فیلم سرعت همکاری داشت و در سال های اخیر در مجموعه های موفقی مثل دردسرهای عظیم درخشش داشت. پرستو گلستانی چند ماه قبل در نمایش اگنیتاز به بازی پرداخت و نمایش هایی نظیر سفر رویایی کوتوله ها را در تالار هنر روی صحنه برده است. داستان نمایش باغ آلبالو در باره خانم رانوسکایا بازمانده یک خاندان اشرافی است و او مالک یک باغ بزرگ و قدیمی آلبالو است. او بدهی زیادی بالا آورده، و به همین دلیل قرار است باغ در یک حراج فروخته‌شود. لوپاخین تاجر که در گذشته پدر و اجدادش کارگر این خانواده بودند، راه‌حلی برای مشکل ارباب سابقش دارد: خانم رانوسکایا می‌تواند با به‌اصطلاح تغییر کاربری باغ و ساختن استراحتگاه‌های تابستانی، بدهی‌هایش را بپردازد و خانواده را نجات بدهد .خانم رانوسکایا و اطرافیانش آن‌چنان غرق در گذشته موهومشان هستند که اصلاً به زمان حال فکر نمی‌کنند. زمان می‌گذرد، فرصت از دست می‌رود و روز حراج می‌رسد. لوپاخین در حراج شرکت می‌کند و برنده می‌شود. لوپاخین کارگر سابق باغ که به قول خودش، زمانی پدر و پدربزرگ او را به آشپزخانه آن ساختمان هم راه نمی‌دادند، مالک باغ می‌شود، و خانواده رانوسکایا با اندوه باغ را ترک می‌کنند. نمایش باغ آلبالو  بهمن و اسفند  ماه با بازی پرستو گلستانی، کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، هوشنگ قوانلو، قربان نجفی، بهناز بستان دوست، محسن بهرامی، بهار نوحیان، گیلدا حمیدی، حامد زحمتکش، مهسا باقری و حمیدرضا حیات در تالار وحدت روی صحنه رفته است. با گلستانی در باره حضورش در این نمایش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

برایتان بازیگری دغدغه اصلی است یا کارگردانی ؟

من فعالیت هنریم را بازیگری شروع کرده ام و در ادامه به سمت کارگردانی رفته ام. بنابراین حرفه اصلیم بازیگری است و اولویت اصلیم برای قبول پیشنهادات بازیگری حضور در تئاتر است .

 

در سال های قبل با اکبر زنجانپور سابقه همکاری داشتید؟

بله، در نمایش های سه خواهر و دشمن مردم با اکبر زنجانپور به عنوان بازیگری همکاری کرده بودم و به خوبی به نوع سبک کاریشان شناخت دارم اکبر زنجانپور از بزرگان و پیشکسوتان تئاتر هستند.به همین دلیل هر موقع ایشان پیشنهاد همکاری بدهند با کمال میل قبول می کنم . کارکردن درکنار اکبر زنجانپور حسن های زیادی دارد که همیشه نسبت به آن تمایل دارم.

 

ویژگی و سبک کاری اکبر زنجانپور را چگونه می بینید؟

ایشان بیش از 50 سال است که در تئاتر فعالیت دارند و ملمواز دانش ، معلومات و تجربه مفید هنری هستند و از ایشان در این همکاری های مشترک فراوان آموختم. برای من حضور در کنار اکبر زنجانپور مثل یک کلاس درس می ماند .

 

زنان در آثار آنتوان چخوف نقش محوری و مهمی دارند. در این باره چه اعتقادی دارید؟

من این گونه به آثارچخوف نگاه نمی کنم . چخوف آدم ها را خوب می شناسد و آن ها را در آثارش روایت می کند. آثار چخوف خیلی به زندگی و شرایط زیست ماها نزدیک و شبیه است . در کارهای چخوف می توانیم زنان و مردانی را ببینیم که کاملا برای مردم ایران قابل باور و درک هستند .قلم چخوف همیشه نو و جذاب است و هیچ وقت کهنه نمی شود . با نگاه دقیق تر می توانیم آدم های نمایش های چخوف را در پیرامون خودمان ببینیم .  

 

آیا تمایلی نداید خودتان متنی از آثار چخوف را روی صحنه اجرا کنید؟

برای کارگردانی درتئاتردرنمایش های بزرگسالان ترجیح می دهم نمایش نامه های ایرانی را مورد استفاده قرار بدهم .

 

تیم بازیگری باغ آلبالو یک تیم حرفه ای و خوب است. بازی در کنار این گروه از بازیگران برایتان چه ویژگی های دارد؟

تیم بازیگری باغ آلبالو کاملا تئاتری است و همه کاملا حرفه ای کارشان را انجام می دهند و همه بازیگران در کلیت کار همدل و هماهنگ در راستای تفکر کارگردان و نویسنده بازیشان را انجام دادند. در تئاتر چهره بودن مهم نیست.، مهم بازیگر بودن است.

 

برخی از منتقدان اذعان دارند نمایش باغ آلبالو یک نمایش کمدی و عده ای دیگر آن را کاری تراژدی می دانند. برای شما باغ آلبالو چه تعریف ژانری دارد؟

آثار چخوف برش های از زندگی است و در زندگی شادی ، تراژدی وجود دارد.بنابراین نمی توانیم آثار چخوف را به تراژدی و یا کمدی صرف منتسب کنیم.

 

شخصیت دونیا شا را چگونه دیدید؟

آدم های باغ آلبالو از نگاه من یا قربانی شرایط هستند و یا دیگران را قربانی می کنند. .دونیاشا هم قربانی شرایط پیش آمده برایش می شود . ممکن است او با شخصیت های دیگر نمایش  مثل مادام رانوسکایا و یا دختران متفاوت باشد و دلیلش هم خاستگاه طبقاقیش است . دونیا شا مستخدم این خانواده قدیمی است .

 

در شرایط پیش آمده برای شخصیتهای نمایش که باعث قربانی شدنشان می شود بحث جبر و اختیار چه جایگاهی دارد؟

در زندگی این شخصیتها و کلا همه آدم ها هم جبرو اخیار تاثیر گذار است.درباغ آلبالو از دست دادن باغ خانوادگی توسط مادام رانوسکایا بر اثر اشتباهات و شرایط زیستش صورت گرفته و هیچ چیز مطلق نیست.

 

نمایش سیرک سیار با توجه به استقبال خوب مخاطبان اجرایش همچنان در تالارهنر ادامه دارد. اجرای نمایش برای کودکان برایتان چه جذابیت هایی دارد؟

 کار مورد توجه  خوب خانواده و کودکان قرار گرفت و در برخی از روزها نمایش دو اجرا پیاپی هم داشت.به همین دلیل اجرایش تمدید شد . پایان نامه تحصلیم مربوط به آموزش بازیگری برای کودکان ونوجوانان بود.اگربه رسالت فرهنگ سازی تئاترقائل باشیم.این رسالت وانجامش درکار کودک بیشتر اثرگذار است . کودکان دوست داشتنی و فرشته صفت هستند .بچه ها بعد از گذراز سن پنج – شش سالگی نیاز به آموزش وفراگیری دارند.تئاتر کودک وسیله ای است برای زندگی بهترکردن کودکان و کودکان می توانند با تئاتر دیدن راههای مناسب ورود به اجتماع و زندگی کردن و ارتباط با دیگران را فرا بگیرند . کودکان ضمیر و روح پاکی دارند و به همین دلیل باید با دقت برایشان نمایش انتخاب و اجرا کرد . به شخصه به بچه ها علاقه زیادی دارم و وظیفه و رسالتم می دانم که برای بچه ها کارکنم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی

حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته‌ نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی‌ و بهمن‌ 1402 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. این نمایش با ترکیبی از ...

|

نظرات کاربران