در حال بارگذاری ...
گفت وگو با خیام وقار کاشانی مدیر تماشاخانه باران به مناسب فعالیت های آموزشی برون مرزیش

تلاش می کنیم اتفاقات خوب فرهنگی در سطح بین المللی درتئاترمان رخ بدهد

ایران تئاتر:خیام وقار کاشانی بیش از آنی که یک مدیر تئاتری محسوب شود. یک بازیگر توانمند سیما ، تئاتر و تلویزیون محسوب می شود . بازی در فیلم و نمایش های نظیرتابو، «هفت طبقه»،«روزی روزگاری پامنار»،«چوپان دروغگو»، «مسافرخونه»،«فرکانس» و «لامپ» و همچنین کارگردانی نمایش های «محرمانه» و «نخودی» از جمله های مهم فعالیت های بازیگریش محسوب می شوند

وقار کاشانی از سال 76 کار تئاتر را در شهر محل تولدش کاشان  شروع کرد و ضمن تحصیل در دانشگاه مدتی عضو هیئت امنای انجمن نمایش در کاشان و مسئول روابط عمومی در شهر کاشان بود و درکنارش را به عنوان نماینده انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در شهرستان تهران به فعالیت پرداخته است ودر سال های بعدتر به تهران آمد و با تاسیس سالن باران در خیابان ویلا به تئاتر به صورت جدی تر پرداخت و در سال93 با تاسیس تماشاخانه باران نشان داد صرفا برای اجرای چند نمایش درطول سال به سراغ تماشاخانه داری نرفته او  بتدریج ضمن دعوت از حرفه ای های تئاتر برای اجرای نمایش به سرغ کارهای زیر بنایی و آموزشی رفت وجشن تئاتر باران اولین جشن خصوصی تئاتر را برگزار کرد. در این جشن آثار نمایشی شاخصی که در تئاتر باران به اجرا در آمده‌اند، به صورت سالانه معرفی می‌شوند. در نخستین دوره این جشن آثار برگزیده سال 1394 مشخص  شدند و آثار منتخب تندیس جشنواره را به دست آوردند.جشن تئاتر باران در 10 رشته برگزار می‌شود که شامل نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری زن و مرد، طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم، طراحی پوستر و بروشور، طراحی نور و موسیقی است.وقار کاشانی معتقد است . " تئاتر باران با هدف حمایت از هنرجویان آموزشگاه‌ها و علاقه‌مندان به هنر والای تئاتر در فضایی رقابتی و ایجاد فرصت حضور برای همه علاقه‌مندان یاد شده فراخوان جشنواره آموزشگاه هنری باران را به صورت عمومی منتشر کرده است و به منظور تشویق و حمایت از آموزش تئاتر و پشتیبانی و معرفی نسل جوان به بدنه تئاتر حرفه‌ای، مجموعه تئاتر باران اقدام به برگزاری نخستین جشنواره آموزشگاه‌های سینمایی و هنرهای نمایشی از میان هنرجویان و فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های سینمایی و هنرهای نمایشی می‌کند.". وقار کاشانی در بهار  و تابستان امسال کیومرث مرادی را به عنوان مدیر بخش آموزش و بین‌الملل و ستاره اسکندری نیز به عنوان یکی از مدیران این مجموعه با هدف تمرکز و حمایت از تئاتر دانشگاهی معرفی کرد . تئاتر باران و مدیریتش در تازه ترین حرکت آموزشی خودشان اقدام به اعلام فراخوان دومین کارگاه بین‌المللی بازیگری و ورک شاپ بین المللی بازیگری، کارگردانی در جشنواره “بینافرهنگی و آزمایشگاهی تئاتر ایتالیا و با همکاری گروه تئاتر بین‌المللی پوتلج برگزار می کند. با خیام وقار کاشانی در باره راهبردهای مدیریتش و اهداف کلی تماشاخانه باران و کارگاه مشترک بازیگری در کشور ایتالیا گفت وگویی انجام داده ام.

 

از ابتدای راه اندازی تماشاخانه باران با اعلام برنامه اجراهای سال بعد ، پرورش و حمایت از استعدادهای جوان ، اجراهای مشترک و غیره تلاش کردید با برنامه و هدفمند در حوزه تئاتر فعالیت کنید. این روند برای شما چه ویژگی هایی دارد؟

از شروع کارمان در تماشاخانه باران قصد نداشتیم فقط تمرکزمان روی اجرای نمایش متمرکز باشد. به همین دلیل با مشارکت فهمیه امن زاده و سایر دوستان که در ادامه راه به ما ملحق شدند . تلاش کردیم به کمبودها و خواسته های تئاتر و جوان ها بپردازیم. در همین راستا برنامه هایی را تهیه و تدوین کردیم. برنامه هایی که در برخی از موارد بر اجرای نمایش هم اولویت پیدا می کرد . در بحث شکل گیری بخش بین المللی تئاتر باران از خیلی وقت پیش روی این قضیه تمرکز داشتیم.سال قبل اولین دوره این ورک شاپ را در ایتالیا برگزار کردیم و مورد استقبال هم قرار گرفت .

 

 آیا هنرجویان از حضور در این ورک شاپ رضایت داشتند؟

 بله، این رضایت همه جانبه باعث شد تا با این کمپانی ایتالیایی قرارداد دوساله ای منعقد کنیم و بر اساس آن هر دوره تعدادی هنرجو به ایتالیا بفرستیم و درکنارش گروه های تئاتری این کمپانی برای اجرای نمایش به ایران بیایند و ضمن اجرای نمایش کلاس آموزشی هم برگزار شود. بهرحال مطمن هستیم با تداوم چنین کارهای فرهنگی اتفاقات خوب فرهنگی در تئاتر رخ خواهد داد.

 

آیا این تبادل فرهنگی در عرصه آموزش می تواند در سال های بعد روی کیفیت آثار نمایشی ما اثر گذار باشد؟  

 ما در این فرآیند هنرجویان را با جریان روز تئاتر در اروپا آشنا می کنیم . اغلب این ورک شاپ ها پشتوانه خوب علمی و کار بردی دارد . در این ورک شاپ ها یوجینو بارابا هم حضور دارد .

 

آیا در این ورک شاپ های آموزشی فقط از ایران هنرجو حضور دارد ؟

 نه، از کشورهایی نظیر هند،وژاپن و دانشجویان دانشگاه هنرهای دراماتیک رم حضور دارند و در این ورک شاپ کمدی دلارته آموزش داده  می شود. درکلیت اگر این ورک شاپ ها تداوم داشته باشد برای تئاتر ما اتفاقات خوبی رخ می دهد.

 

در تابستان امسال هم نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا از ایتالیا در تئاتر باران روی صحنه رفت؟

 بله، استقبال خوبی در حد و اندازه تئاتر خصوصی که بنیه قوی مالی ندارد  از کارانجام شد و با این بضاعت مالی نمی توانیم تئاترهای پر هزینه اروپایی را به ایران بیاوریم . این نمایش را با یک قرارداد خوب توانستیم در ایران اجرا کنیم و ضمن اجرای نمایش کلاس آموزشی هم به موازاتش برگزار شد. قرار است در اردیبهشت ماه سال بعد میزبان گروه نمایشی از ژاپن و ایتالیا باشیم.

 

آیا در اردیبهشت ماه فقط این گروها اجرای نمایش دارند و یا ورک شاپ آموزشی هم برگزار می شود؟

ورک شاپ با رویکردهای مختلف در مدت دو هفته برگزار و درکنارش سه اجرای متفاوت نمایش هم خواهیم داشت و هر نمایش چهار شب اجرا دارد.

 

آیا برای هنرجویانی که این کلاس های آموزشی را گذرانیده اند .برنامه ای برای اجرای نمایش در ایتالیا دارید؟

کیومرث مرادی مدیر این بخش در این خصوص برنامه هایی دارد و قرار است بچه ها اجرایی را برای حضوردر فستیوال آموزشی ایتالیا آماده کنند. در این فستیوال رسم بر این منوال است که از همه کشورهایی که حضور دارند . در روز اختتامیه با حضور کارگردان های خودشان باید یک پروفرمنس پانزده دقیقه ای اجرا کنند و پارسال هم بچه های ما این پرفورمنس را در مراسم اختتامیه اجرا کردند و مورد توجه هم قرار گرفت .

 

آیا برای هنرجویانی که در این کلاس ها حضور دارند مدرکی هم اعطا می شود؟

بله، به هنرجویان از سوی کمپانی ایتالیایی مدرک پایان دوره داده می شود .

 

چقدر به اجراهای مشترک بین ایران و سایر کشورها فکر کرده اید؟

به این اجراهای مشترک فکر کرده ایم. اما کار سختی است . زیرا تولید مشترک هزینه بر است و برای کار مشترک انجام دادن و تمرینات چند ماهه یا ما باید به آنجا برویم و یا آن گروه به ایران بیایند. با تامین منابع مالی این کار را انجام خواهیم داد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران