در حال بارگذاری ...
  • داوود فتحعلی بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

    اضافه شدن بخش کودک و نوجوان به هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

    داوود فتحعلی بیگی دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ، برگزاری چنین جشنواره‌هایی را بستری برای رشد، معرفی و احیای نمایش‌های آیینی و سنتی می‌داند.

    به گزارش ایران تئاتر، داوود فتحعلی بیگی درباره این دوره از جشنواره گفت:‌ «بااینکه هنوز برنامه‌های هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به‌طور کامل مشخص نیست، اما از ابتدای شکل‌گیری رویکرد این جشنواره احیای نمایش‌های آیینی و سنتی به‌منظور بسترسازی برای شکل‌گیری تئاتر ملی بود. خوشبختانه در سال‌هایی که برگزارشده است، یکی از تأثیرات جشنواره این بوده که توجه عده زیادی از هنرمندان به این‌گونه از نمایش‌ها جلب شده است».

    او گفت: «در مقطعی در سال‌های اولیه برگزاری، بیشتر کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کردند، خودشان از گروه‌های فعال در زمینه تئاتر آیینی و سنتی بودند. در بین تحصیل‌کردگان تئاتر به‌ندرت افراد در این حوزه به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کردند. رفته‌رفته از بین فارغ‌التحصیلان تئاتر افراد زیادی در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کردند و بعضی از آن‌ها حتی پایان‌نامه‌های خود را با چنین محوریتی نوشتند».

    فتحعلی بیگی افزود:‌ «یکی از تأثیراتی که برگزاری جشنواره تا امروز داشته، توجه دادن به‌ضرورت و اهمیت زنده نگه‌داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی بوده که به طبع آن در دانشکده‌های مختلف برخی استادان همت کردند و دانشجوها را به سمت تحقیق پیرامون نمایش‌های آیینی و سنتی سوق دادند که خودش اتفاق میمون و مبارکی بوده و هست».

    او در ادامه گفت:‌ «در این دوره یکی از رویکردهای نوین ما که جلوه‌هایش از چند سال قبل پدیدار شده بود، تمرکز به بخش کودک و نوجوان است و با افزودن چنین بخشی به جشنواره دیدیم برحسب سنت خیلی از کسانی که مبادرت به ساخت نمایش‌ها سنتی کرده‌اند، از بچگی در این حوزه فعال بوده‌اند. از طرفی در چند دوره اخیر می‌دیدم نوجوانان زیادی علاقه‌مند هستند و نقالی و... اجرا می‌کنند؛ بنابراین حس کردیم این بخش بسیار مهم است و خوب است از طفولیت افراد در حوزه نمایش‌های سنتی کار کنند. در غیاب یک هنرستان یا دانشکده درزمینه چنین رشته‌ای، عدم توجه تلویزیون به این هنرها و نداشتن مرکز گسترده‌ای برای حفظ نمایش‌های آیینی و سنتی، جشنواره می‌تواند کمی کمک کند».

    داوود فتحعلی بیگی افزود: «ما نه‌تنها در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی خودمان که در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی کشورهای دیگر مثل کشورهای آسیایی می‌توانیم تلاش و تحقیق کنیم. ما با این کشورها مشابهت‌های فرهنگی داریم».

    او در ادامه گفت:‌ «دفتر نمایش‌های آیینی و سنتی و جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای حفظ و اشاعه این هنر تلاش می‌کند، اما امکانات و فضا بسیار محدود است. من مطمئنم اگر روزی البته تا دیر نشده، رشته‌ای در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی دایر شود، بدون شک فارغ‌التحصیلان این رشته در فاصله زمانی نه‌چندان دور همه عرصه‌های هنرهای نمایشی را تصرف می‌کنند».

    او در مورد تمدید ارسال درخواست به جشنواره گفت: «به دلیل درخواست افراد از شهرستان‌ها و گروه‌های علاقه‌مند برای تمدید مهلت ارسال درخواست و کامل نبودن متن‌ها و تمرینات و... ما تا 10 اسفند ارسال درخواست‌ها را تمدید کردیم».

    فتحعلی بیگی در مورد حضور هنرمندان برجسته تئاتر در جشنواره گفت: «در زمینه نمایش‌های تخت حوضی شاید دیگر واقعاً کسی را نداریم که جدی کار کند، اما از هنرمندان پیشکسوت دانشگاهی و غیردانشگاهی علاقه‌مند به این‌گونه نمایشی برای همکاری ابراز علاقه کرده‌اند. تا این لحظه احتمالاً صدرالدین حجازی، امیر دژاکام، دکتر رحمت امینی، عبدالرضا اکبری، هنگامه مفید، افشین هاشمی با ما در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی همکاری خواهند کرد که امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد و افراد بیشتری در این زمینه حضورداشته باشند».

    هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری دکتر داوود فتحعلی بیگی در تابستان 1396 برگزار می‌شود.




    مطالب مرتبط

    ایران تئاتر در سال حمایت از کالای ایرانی و بر اساس آرای صاحبنظران  بررسی کرد

پیشنهادهایی در مسیر رسیدن به تولید تئاتری پایدار
    ایران تئاتر در سال حمایت از کالای ایرانی و بر اساس آرای صاحبنظران بررسی کرد

    پیشنهادهایی در مسیر رسیدن به تولید تئاتری پایدار

    ایران تئاتر: در شرایطی که آمارها و نشانه‌های بسیار از ظرفیت‌های تولیدات تئاتری در شکل گرفتن یک چرخۀ اقتصادی پر دامنه در جامعه تئاتر حکایت دارند، پیش رفتن در مسیر رسیدن به استقرار و پایداری کامل این چرخه نیازمند چه تدبیرها و چگونه حمایت‌هایی است؟

    |

    برای هوشنگ آزادی‌ور

شایسته است نام و نشانش در تاریخ تئاتر دانشگاهی بماند
    برای هوشنگ آزادی‌ور

    شایسته است نام و نشانش در تاریخ تئاتر دانشگاهی بماند

    ایران تئاتر- رحمت امینی: اگر «هوشنگ آزادی ور» تنها همین سه جلد تاریخ تئاتر جهان «اسکار براکت» را ترجمه کرده بود شایسته بود و هست که نام و نشانش در جهان و در تاریخ تئاتر دانشگاهی ایران بماند.

    |

    دهمین نشست نقد صحنه با حضور داوود فتحعلی‌بیگی و رحمت امینی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد

اجرای نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» اجرایی سالم و اصیل است
    دهمین نشست نقد صحنه با حضور داوود فتحعلی‌بیگی و رحمت امینی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد

    اجرای نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» اجرایی سالم و اصیل است

    دهمین نشست نقد صحنه با بررسی تئاتر «جعفرخان از فرنگ برگشته» نوشته حسن مقدم و کارگردانی رحمت امینی، با حضور این کارگردان و هنرمندانی همچون داوود فتحعلی بیگی، علیرضا نراقی و بهزاد صدیقی در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    |

    توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود:

نقد و بررسی «جعفرخان از فرنگ برگشته» در دهمین نشست نقد صحنه
    توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود:

    نقد و بررسی «جعفرخان از فرنگ برگشته» در دهمین نشست نقد صحنه

    دهمین نشست نقد صحنه با حضور داوود فتحعلی بیگی، رحمت امینی، علی رضا نراقی، مصطفی مرادیان و بهزاد صدیقی و با همکاری موسسه ی افرامانا در سالن ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران برگزارمی شود.

    |

    نقدی بر نمایش « جعفرخان از فرنگ برگشته» به کارگردانی رحمت امینی

مضحکۀ رودررویی‌های نافرجام
    نقدی بر نمایش « جعفرخان از فرنگ برگشته» به کارگردانی رحمت امینی

    مضحکۀ رودررویی‌های نافرجام

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: اجرای «جعفرخان از فرنگ برگشته» در هماهنگی با متن نمایشنامه موفق می‌شود در موضعی غیر جانب‌گیرانه تنها ترسیم کنندۀ موقعیتی باشد که در آن نمایندگان فرهنگ‌های مختلف هر یک در به رسمیت شناختن نگرش و تلقی ویژۀ خود هرگز جایی برای همزیستی‌های مسالمت ...

    |

    یادداشت  بهروز محمودی بختیاری بر «جعفرخان از فرنگ برگشته»

معایب دیرینه و مفاسد نوین
    یادداشت بهروز محمودی بختیاری بر «جعفرخان از فرنگ برگشته»

    معایب دیرینه و مفاسد نوین

    ایران تئاتر: دکتر بهروز محمودی بختیاری استاد دانشگاه تهران به مناسبت اجرای نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» به نویسندگی حسن مقدم و کارگردانی رحمت امینی در تماشاخانه سنگلج یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

    |

    رحمت امینی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

اجرای  «جعفر خان از فرنگ برگشته» ادای دین به کمدی نویس ایرانی است
    رحمت امینی در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

    اجرای «جعفر خان از فرنگ برگشته» ادای دین به کمدی نویس ایرانی است

    ایران تئاتر: تقابل میان سنت و مدرنیته بحث جذابی برای خلق درام است و در نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته» نیز بعنوان تم اصلی مورد توجه قرار گرفته است. رحمت امینی که در سال‌های اخیر بیشتر در حوزه مدیریت تئاتر فعالیت داشته و جزو کارگردان های با تجربه تئاتر محسوب می‌شود، در تجربه ...

    |

    نظرات کاربران