در حال بارگذاری ...
  • داوود فتحعلی بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

    اضافه شدن بخش کودک و نوجوان به هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

    داوود فتحعلی بیگی دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ، برگزاری چنین جشنواره‌هایی را بستری برای رشد، معرفی و احیای نمایش‌های آیینی و سنتی می‌داند.

    به گزارش ایران تئاتر، داوود فتحعلی بیگی درباره این دوره از جشنواره گفت:‌ «بااینکه هنوز برنامه‌های هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به‌طور کامل مشخص نیست، اما از ابتدای شکل‌گیری رویکرد این جشنواره احیای نمایش‌های آیینی و سنتی به‌منظور بسترسازی برای شکل‌گیری تئاتر ملی بود. خوشبختانه در سال‌هایی که برگزارشده است، یکی از تأثیرات جشنواره این بوده که توجه عده زیادی از هنرمندان به این‌گونه از نمایش‌ها جلب شده است».

    او گفت: «در مقطعی در سال‌های اولیه برگزاری، بیشتر کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کردند، خودشان از گروه‌های فعال در زمینه تئاتر آیینی و سنتی بودند. در بین تحصیل‌کردگان تئاتر به‌ندرت افراد در این حوزه به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کردند. رفته‌رفته از بین فارغ‌التحصیلان تئاتر افراد زیادی در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کردند و بعضی از آن‌ها حتی پایان‌نامه‌های خود را با چنین محوریتی نوشتند».

    فتحعلی بیگی افزود:‌ «یکی از تأثیراتی که برگزاری جشنواره تا امروز داشته، توجه دادن به‌ضرورت و اهمیت زنده نگه‌داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی بوده که به طبع آن در دانشکده‌های مختلف برخی استادان همت کردند و دانشجوها را به سمت تحقیق پیرامون نمایش‌های آیینی و سنتی سوق دادند که خودش اتفاق میمون و مبارکی بوده و هست».

    او در ادامه گفت:‌ «در این دوره یکی از رویکردهای نوین ما که جلوه‌هایش از چند سال قبل پدیدار شده بود، تمرکز به بخش کودک و نوجوان است و با افزودن چنین بخشی به جشنواره دیدیم برحسب سنت خیلی از کسانی که مبادرت به ساخت نمایش‌ها سنتی کرده‌اند، از بچگی در این حوزه فعال بوده‌اند. از طرفی در چند دوره اخیر می‌دیدم نوجوانان زیادی علاقه‌مند هستند و نقالی و... اجرا می‌کنند؛ بنابراین حس کردیم این بخش بسیار مهم است و خوب است از طفولیت افراد در حوزه نمایش‌های سنتی کار کنند. در غیاب یک هنرستان یا دانشکده درزمینه چنین رشته‌ای، عدم توجه تلویزیون به این هنرها و نداشتن مرکز گسترده‌ای برای حفظ نمایش‌های آیینی و سنتی، جشنواره می‌تواند کمی کمک کند».

    داوود فتحعلی بیگی افزود: «ما نه‌تنها در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی خودمان که در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی کشورهای دیگر مثل کشورهای آسیایی می‌توانیم تلاش و تحقیق کنیم. ما با این کشورها مشابهت‌های فرهنگی داریم».

    او در ادامه گفت:‌ «دفتر نمایش‌های آیینی و سنتی و جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای حفظ و اشاعه این هنر تلاش می‌کند، اما امکانات و فضا بسیار محدود است. من مطمئنم اگر روزی البته تا دیر نشده، رشته‌ای در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی دایر شود، بدون شک فارغ‌التحصیلان این رشته در فاصله زمانی نه‌چندان دور همه عرصه‌های هنرهای نمایشی را تصرف می‌کنند».

    او در مورد تمدید ارسال درخواست به جشنواره گفت: «به دلیل درخواست افراد از شهرستان‌ها و گروه‌های علاقه‌مند برای تمدید مهلت ارسال درخواست و کامل نبودن متن‌ها و تمرینات و... ما تا 10 اسفند ارسال درخواست‌ها را تمدید کردیم».

    فتحعلی بیگی در مورد حضور هنرمندان برجسته تئاتر در جشنواره گفت: «در زمینه نمایش‌های تخت حوضی شاید دیگر واقعاً کسی را نداریم که جدی کار کند، اما از هنرمندان پیشکسوت دانشگاهی و غیردانشگاهی علاقه‌مند به این‌گونه نمایشی برای همکاری ابراز علاقه کرده‌اند. تا این لحظه احتمالاً صدرالدین حجازی، امیر دژاکام، دکتر رحمت امینی، عبدالرضا اکبری، هنگامه مفید، افشین هاشمی با ما در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی همکاری خواهند کرد که امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد و افراد بیشتری در این زمینه حضورداشته باشند».

    هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری دکتر داوود فتحعلی بیگی در تابستان 1396 برگزار می‌شود.




    مطالب مرتبط

    در گفت وگوی  ایران تئاتر با عبدالرضا اکبری مطرح شد

ادای دین به مهدی مصری در نمایش شال و انگشتر
    در گفت وگوی ایران تئاتر با عبدالرضا اکبری مطرح شد

    ادای دین به مهدی مصری در نمایش شال و انگشتر

    ایران تئاتر:عبدالرضا اکبری بدون تردید جزو بزرگان بازیگری تئاتر ، سینما و تلویزیون است وسالها است که در سطح اول بازیگری فعالیت می کند. همکاری با فیلم سازانی نظیر رسول ملاقلی پور، بهروز افخمی و سیف الله داد نشان دهنده توانایی او در عرصه بازیگری است.

    |

    اهمیت شبیه خوانی به روایت هنرمندان تئاتر

تعزیه سرمایه امروزی هنر ایران است
    اهمیت شبیه خوانی به روایت هنرمندان تئاتر

    تعزیه سرمایه امروزی هنر ایران است

    مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» درباره اهمیت برپایی تعزیه توسط هنرمندان تئاتر گفت: اگر تعزیه به شکل امروزی آن حفظ نمی‌شد، خیلی از گوشه‌های موسیقی ما به نسل امروز منتقل نمی‌شد و ما سرمایه امروزی هنر را نداشتیم.

    |

    سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» از نگاه سازندگان و مخاطبان

تعزیه؛ هنری که باید قدر آن را دانست
    سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» از نگاه سازندگان و مخاطبان

    تعزیه؛ هنری که باید قدر آن را دانست

    تلفیق و ترکیب منطقی پرده‌خوانی و شبیه‌خوانی و اجرای آن توسط بازیگران کار بلد، سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» با کارگردانی سیاوش طهمورث را به یکی از جذاب‌ترین رویدادهای نمایشی به مناسبت ماه محرم امسال تبدیل کرد.

    |

    با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»

«فتحعلی بیگی» در مجلس «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد
    با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی در سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»

    «فتحعلی بیگی» در مجلس «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد

    شب گذشته با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی در سوگوراه «رکعت به رکعت عاشقی» داوود فتحعلی بیگی کارگردان، بازیگر و پژوهشگر تئاتر در چهارمین شب از سوگواره به کارگردانی سیاوش طهمورث در مجلس تعزیه «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد.

    |

    نظرات کاربران