در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با داوران جشنواره مطرح شد

«تئاتر خلاق ایثار» نیازمند بهره‌مندی از وصایای شهداست

دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه خلاق ایثار در شهر گرگان در حال برگزاری است و داوران حاضر در این جشنواره در خصوص ویژگی‌ها، بایدونبایدها به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش ایران تئاتر: داوران حاضر در این جشنواره که از شخصیت‌های برجسته تئاتر و نمایش کشوری هستند معتقدند شرکت‌کنندگان در جشنواره برای ایجاد خلاقیت در رابطه با نمایش‌های مرتبط با موضوع ایثار و فداکاری علاوه بر پژوهش و مطالعات کافی باید به وصیت‌نامه شهدا و آثار برجای‌مانده شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی بیشتر توجه کنند تا به نتیجه‌ای درخور توجه برسند.

 

کوتاه بودن تئاترها و بهره‌گیری از عنصر خلاقیت
رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در رابطه با برگزاری جشنواره سراسری «تئاتر کوتاه خلاق ایثار» اظهار کرد: من دوره نخست جشنواره «تئاتر کوتاه خلاق ایثار» که به شکل منطقه‌ای برگزار شد به‌عنوان داور حضور داشتم و یکی از نکات جالب‌توجه این جشنواره کوتاه بودن تئاترها و بهره‌گیری از عنصر خلاقیت است.
دکتر مهدی نصیری بابیان اینکه امروزه درصد زیادی از تماشاچی‌های تئاتر جوانان هستند، افزود: تئاتر باید بیشتر خود را به‌روزرسانی کند چراکه ما در ساختار دچار مشکلاتی هستیم پس اگر می‌خواهیم تئاتر را به‌عنوان یک هنر فراگیر توسعه دهیم باید تعداد زیادی نمایش جذاب و باکیفیت تولید کنیم.
نصیری اظهار کرد: درزمینهٔ کار تئاتر نیازمند کار پژوهشی هستیم و اگر می‌خواهیم در تقابل با رسانه‌های مختلف که هرروز برای نشان دادن خود از ابزار و شیوه‌های جدیدی بهره می‌برند حرفی برای گفتن داشته باشیم باید خود و هنر تئاتر را به‌روزرسانی کنیم.
عضو بین‌المللی کانون جهانی منتقدان تئاتر (IATC) یکی از معضلات تئاتر دفاع مقدس را آثار تکراری و کپی شده از زمان جنگ عنوان کرد و گفت: متأسفانه شاهدیم برخی از نویسندگان نمایش‌نامه‌های شهودی و بدون تحقیق می‌نویسند که نمودهای عینی فقط در آن تکرار شده است.
نصیری گفت: راه‌حل این مشکل این است که خود هنرمندان و نهادهای مرتبط ورود پیدا کنند و با تحقیق در وصیت‌نامه شهدا و خاطرات آن‌ها به منابع خوبی در این زمینه برسند.
وی افزود: من به‌شخصه شاهدم که باوجود وصیت‌نامه‌ها و فایل‌های صوتی برجای‌مانده از دوران دفاع مقدس کمتر کسی به سراغ آن می‌رود و در نوشتن نمایشنامه مرتبط با دفاع مقدس و ایثار بهره می‌برد.

 

شناسایی و استخراج گنجینه‌های تاریخ ایران
بهرام تشکر، دیگر داور شرکت‌کننده در بخش خیابانی جشنواره تئاتر کوتاه خلاق ایثار گفت: تئاتر و جشنواره‌های این‌چنینی قطعاً می‌توانند روی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش داشته و گنجینه‌هایی که در دل تاریخ ایران وجود دارد را شناسایی و استخراج کنند و به مردم نشان دهند.
وی افزود: اگر ستاد جشنواره و گروه‌های شرکت‌کننده بتوانند برای سال‌های بعد مطالعات بیشتر و بهتری داشته باشند و ستاد جشنواره علاوه بر در اختیار گذاشتن منابع به گروه‌های نمایش فضایی را فراهم کند که گروه‌ها بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند شاهد جشنواره‌های پربارتری خواهیم بود.

 

توجه به محتوای ایثار و ازخودگذشتگی
رئیس مجموعه تئاتر شهر تهران یکی از داوران بخش صحنه‌ای جشنواره در رابطه با این جشنواره گفت: اگر ما در این جشنواره صحبت از ایثار می‌کنیم صرفاً منظورمان ایثار و ازخودگذشتگی که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم نیست، چراکه ایثار وجوه مختلفی دارد و قطع به‌یقین بخش اعظمی از آن به سرشت انسانی برمی‌گردد.
پیمان شریعتی افزود: کارهایی را در این جشنواره شاهد بودیم که مختص به فضای جنگ نبوده اما محتوای ایثار و ازخودگذشتگی داشته است که این امر قابل‌تحسین است.
شریعتی در رابطه با آثار مرتبط با دفاع مقدس اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که بحث دفاع آن چیزی که ما به شکل کلیشه‌ای در ذهن خود درست کرده‌ایم نیست و اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم بهترین آثار و ادبیات که در دنیا ماندگار شده اتفاقات و معضلات بعدازآن واقعه، جنگ یا هر چیز دیگری بوده که به آن پرداخته می‌شود و اکثر اقشار مردم درگیر آن هستند.


حضور جوانانی که فضای جنگ را تجربه نکرده‌اند
شهرام کرمی دیگر داور بخش خیابانی دومین جشنواره تئاتر کوتاه خلاق ایثار گفت: هدف بنیاد شهید از برگزاری چنین جشنواره‌هایی با موضوع ایثار حضور گروه‌های جوانی در این عرصه است که فضای جنگ را تجربه نکرده‌اند و آن چیزی که من از حضور این جوانان در این جشنواره دیده‌ام قابل‌ستایش و تقدیر است.

 

واژه‌ای به نام ایثار در فرهنگ ایران
سامان خلیلیان، نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر در رابطه با جشنواره تئاتر کوتاه خلاق ایثار گفت: ایران همیشه مورد آماج حملات مختلفی از سوی دشمن در طول تاریخ خود بوده و این حملات مردم را وادار به ایستادگی کرده که این ایستادگی موجب نمود واژه‌ای به نام ایثار در فرهنگ ایران شده است.
وی افزود: با تأمل در سال‌های جنگ و دفاع مقدس نمونه‌های بارز ایثار و دفاع را می‌بینیم، البته کلمه ایثار دارای بار معنایی بوده و ذات آن ازخودگذشتگی است و زیبایی و جلوه ایثار در هر قاب و کلمه‌ای نمی‌گنجد.
خلیلیان تصریح کرد: به نظر من برای شناساندن مفهوم ازخودگذشتگی و ایثار باید از زبان هنر بهره ببریم و آن را در قالب صحنه‌های نمایشی به تصویر بکشیم تا شاید ذره کوچکی از بار معنایی آن تحقق پیدا کند.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

مهدی نصیری:

انتخاب آثار خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران سخت بود
مهدی نصیری:

انتخاب آثار خیابانی جشنواره تئاتر استان تهران سخت بود

مهدی نصیری، عضو هیئت انتخاب بخش خیابانی بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استان تهران، آثار رسیده به این رویداد را با کیفیت ارزیابی کرد که همین ویژگی، کار ارزیابی و انتخاب نمایش‌ها را سخت ساخته بود.

|

نظرات کاربران