در حال بارگذاری ...
حسین سلیمانی بازیگرنمایش ترن به ایران تئاتر گفت :

نقش یاسر برایم یک بازگشت با شکوه است

در فیلم مهر مادری بازیگر نوجوانی یا قیافه ای قلدرماب، شیرین و تا حدی خشن بازی قابل قبولی ارائه کرد و درخشش در سال های بعد هم به خصوص در تلویزیون راهش را ادامه پیدا کرد. نام این بازیگر حسین سلیمانی است . بازیگری که با تئاتر بیگانه نیست و درگذشته با کارگردان هایی نظیر محمد یعقوبی حسین عاطفی همکاری داشته است.

سلیمانی در نمایش ترن به شایستی نقش یاسر جوانی که دچار اضطراب های دروحی و رونی شده است را ایفا می کند.حسین سلیمانی بازیگر جوان و مستعد در دوران فعالیت کاریش در مشاغل مختلف هنری مثل بازیگردانی ، دستیار کارگردانی ، کارگردانی و ترانه سرایی فعالیت کرده است و در کارش استمرار نشان داد . تنهایی ، پژمان ، آقا و خانم سنگی، رد کارپت ، پایان خدمت ، میگرن ،پنج کیلومتر تا بهشت ، نردبانی به آسمان ، پزشکان ، نهنگ عنبر و عقاب صحرا از جمله آثار مهم دوران بازیگری سلیمانی هستند. سلیمانی در طول این سالها با کارگردان های مختلفی مثل رضا عطاران ، افخمی ، کمال تبریزی ،داود میرباقری ، مانلی شجاعی فر، مرضیه برومند، مازیار میری و غیره  همکاری داشته است و در نقش های متفاوتی ظاهر شده است .با او در باره نقش یاسر در نمایش ترن بازی کرده است گفت وگویی انجام داده ایم.

 

از روندی که در این دو دهه اخیر در بازیگری در پیش گرفته اید چقدر راضی هستید؟

چند سالی است که به بازیگری هدفمندتر نگاه می کنم

 

یعنی قبل از این بازیگری را زیادی جدی نمی گرفتید؟

جدی می گرفتم . منظورم بحث هدفمندی و برنامه ریزی و دقت در انتخاب نقش ها است . دوست دارم بتوانم پیشرفت کنم وخوشبختانه در این دو سه ساله در آثارخوبی بازی کرده ام . دراین میان علی رغم پرکاریم خیلی از پیشنهادات را قبول نکردم و این امر برایم سخت  بود و به لحاظ مالی دشواری هایی تحمل کردم .

 

بازیگری را از کودکی و با همکاری با فیلمسازی مثل کمال تبریزی آغاز کردید و برای بازی در فیلم دفاع مقدسی اروند درسال قبل درخشش خوبی داشتید؟

از سینما بازیگری را شروع کرده ام  ،اما به تلویزیون مدیونم و چرخ زندگیم با بازی در سریال های تلویزیونی چرخیده است و دلیل مهم شهرتم بین مخاطبان و مردم حضورهایم در سریال ها در ژانرهای مختلف کمدی ، اجتماعی و پلیسی بوده است و بازی در کارهایی که حال مردم را خوب می کند و با دیدنشان بعد از یک روز پر کار در کنار خانواده خستگی را از تنشان خارج می کند فوق العاده ارزشمند است.. برای من خیلی مهم بود در فیلم ارزشمند اروند بازی کنم و اولین بازیگری  بودم که برای این فیلم قرارداد امضا کردم. در ابتدا قرار بود نقش یک سرباز رابازی کنم و من مطرح کردم که نقش سرباز زیاد بازی کرده ام و کارگردان نقش یونس رزمنده دوران دفاع مقدس را برای بازی به من ارائه کرد.

 

در این حرفه چقدر مهم است نقش های متفاوت بازی کنید؟  

 برایم تفاوت نقشی بسیارمهم است تا به حال در بیش از پانزده – شانزده سریال بازی کرده ام و این کارها تجربیاتم را افزایش داده و مدام نقش های متفاوت بازی می کنم . سربازی که در سریال رهایی بازی کردم کاملا جدی است .اما سرباز شاهگوش شیرین و کمدی و یا شخصیتی که درهاری بازی کردم یک جوان کاملا عادی و به ظاهر بیمارو فلج  با ویژگی های خاکستری است .در سریال آقا وخانم سنگی هم اغلب شخصیت ها ویژگی های کمدی و طنزدارند. در فیلم 360 درجه  درنقش خاکستری جوانی را بازی می کنم که با باند مواد مخدر همکاری می کند.درفیلم نهنگ عنبر نقش یک افسرشهربانی قبل ازانقلاب را بازی کردم که یک آدم جدی با کمی بامزگی است و جدی بودنش موقعیت کمدی ایجاد می کند و این آدم به لحاظ سن و سالی ازمن بزرگتر بود و با گریم متفاوت تلاش شد سن و سالم به این شخصیت نزدیک شوم.بنابراین تلاش می کنم ازکلیشه شدن دور باشم.

 

 صحنه تئاتر برایتان چه ویژگی داشت که در نمایش ترن بازی کردید؟

 نیاز داشتم به لحاظ بازیگری روی خودم کار کنم و به همین دلیل بازی در نمایش ترن را پذیرفتم و در مدت تمرین نمایش چند پیشنهاد بازی را رد کردم. تئاتر به من کمک می کند تا از فضای سینما و کات دادن و برداشت های طولانی سر صحنه فاصله بگیرم.تئاتر و صحنه تمرکزم را زیاد می کند.اعتبار وحال تئاتربرایم ستایش برانگیز است . دوازده سال و شاید هم بیشتر بود که در تئاتر بازی نکرده بودم .

 

آخرین نمایش تان کدام بود؟

 در حدود 13 سال قبل با محمد یعقوبی در نمایش تنها راه ممکن همکاری کردم و این روزها بازتولیدش روی صحنه است.البته در این سالها دوستان تئاتری به من لطف داشتند و پیشنهاد بازی ارائه می کردند . اما ترجیح دادم تا با یک کار خوب حضور مجددم را روی صحنه اعلام کنم وبازی در نمایش ترن این موقعیت را فراهم کرد.

 

پر شخصیت بودن ترن برایتان یک چالش نبود؟

نه، این جوری نگاه نکردم. دوست داشتم کاری شایسته با کسانی انجام بدهم که توانایی هایی آنها را می شناختم.

 

آیا قبلا با حمید آذرنگ سابقه هکاری داشتید؟

 بله، سالها قبل در نمایشی از حسین عاطفی با آذرنگ همبازی بودم که کار فقط در جشنواره اجرا شد.

 

موضوع و تم نمایش ترن با سال های دفاع مقدس گره خورده است. این فضا را چگونه دیدید؟

من پدری داشتم که زمان جنگ مرتب در جبهه ها بود و به مخالفت های مادرم برای نرفتن توجهی نمی کرد. همانطوریکه اشاره کردم تا به حال در سه چهار فیلم دفاع مقدسی هم بازی کرده ام . نکته مهم نوشته های ارزشمند آذرنگ است که بوی خالص  آن دوران را می دهد و با هوشمندی تبعات و اثرات جنگ را در روابط انسانی نشان داده است.

 

یاسر را چگونه شخصیتی دید؟

 به نظرم آدم مظلومی است  و چالش های این نوعی که در زندگی یاسر وجود دارد را در زندگی برخی از خانواده شهداء دیده بودم

 

عمل یاسر را در جهت ازدواج با زن برادر شهیدش چگونه ارزیابی کردید ؟

به نظرم کار درستی انجام داد تا زن برادرش در خانه آنها و زیر سایه اش باشد.البته یاسر در مورد این ازدواج به واسطه حرف مردم دچار چالش هایی شده است و پچ پچه های درگوشی مردم در کوچه و خیابان بیمارش کرده است و شاید به همین دلیل باشد با خودش حرف می زند و به تعبیری یک بیمار دوقطبی شده است.به نظرم تکلیف یاسر با خودش مشخص نیست.

 

از حضور در این نمایش چه حالی دارید؟

هرشبی  که روی صحنه می روم و یاسر را بازی می کنم با خودم می گویم ای کاش یاسر چنین وضعیت شکننده ای نداشت. بارها پیش آمده در تمرینات دونفره با نسیم ادبی و در حضورحمید آذرنگ گریه مان گرفت و با فضای کار درگیر شدیم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسمعیلی




نظرات کاربران