در حال بارگذاری ...
علی پویان کارگردان نمایش «دکتراستوکمان»:

12 سال نتوانستم این نمایش را روی صحنه ببرم

دراماتورژ و کارگردان نمایش «دکتر استوکمان (دشمن مردم)» با اشاره به دشواری‌ها و مشکلاتی که برای به صحنه بردن آن مواجه بوده از انگیزه‌های و دغدغه‌های اجرای این اثر نمایشی در تالار چهارسو تئاتر شهر سخن گفت.

به گزارش ایران تئاتر، علی پویان دراماتورژ و کارگردان نمایش «دکتر استوکمان (دشمن مردم)» که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است با اشاره به انگیزه‌های خود برای اجرای این اثر نمایشی و واکنش تماشاگران بعد از تماشای این اثر نمایشی بیان کرد: بسیار خوشحالم طی روزهایی که این اثر نمایشی روی صحنه است تماشاگرانی از نمایش ما دیدن کردند که به معنا و مفهوم مطلق کلمه از مخاطبان و تماشاگران فرهیخته تئاتر هستند و من بعد از پایان نمایش از چهره تک‌تک آنها متوجه می‌شوم که چهره‌هایی اندیشمند و اهل مطالعه هستند زیرا باید بپذیریم این اثر نمایشی دربرگیرنده فضایی است که مخاطب پس از دیدن نمایش فقط به گفتن یک «خسته نباشید» ساده به کارگردان و عوامل گروه اکتفا نمی‌کند و بر خود لازم می‌بیند حتماً پیرامون کار با گروه اجرایی گفت‌وگو داشته باشد.
وی ادامه داد: در این چند روزی که از اجرای نمایش می‌گذرد تعدادی از دوستان منتقد که نمایش را دیدند به ما اظهار لطف کرده و این کار را اثری شریف در تئاتر ایران قلمداد می‌کنند و این موضوع برای ما بسیار مهم است که شایسته چنین توصیفی هستیم؛ زیرا من به‌عنوان کارگردان و گروه اجرایی تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که اثری روی صحنه برود که به تئاتر تحت هیچ شرایطی نگاه بازاری و اقتصادی ندارد و آمده تا در یک فضای که چندان از پروداکشن های فنی برخوردار نیست اثری را به مخاطب ارائه دهد که در آن اندیشه و تفکر باید حرف اول را بزند. من بر این باورم تئاتر «دکتر استوکمان (دشمن مردم)» به‌نوعی یک تئاتر بی‌چیز از نوع تئاتر گروتفسکی است که کاملاً متکی بر بازی بازیگر روی صحنه است و به‌قدری دشوار است که تماشاگر واقعی تئاتر متوجه این دشواری می‌شود.
کارگردان نمایش «دکتر استوکمان (دشمن مردم)» ضمن تقدیر از معاونت هنری وزارت ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر مجموعه تئاتر شهر در حمایت از این اثر نمایشی گفت: بسیاری از دوستداران تئاتر می‌دانند که نمایشنامه «دشمن مردم» هنریک ایبسن یکی از 10 اثر شاهکار ادبیات نمایشی جهان است که ازنظر من در حوزه محتوا به‌مثابه غزل حافظ، اشعار حماسی فردوسی، اشعار عارفانه مولوی و رباعیات رندانه خیام است که تاریخ‌مصرف هم ندارد. این نمایش اثری توأم باشعور و انسانیت است که مرز جغرافیایی ندارد و می‌تواند تا قرن‌ها به نسل آینده نیز منتقل شود. من هم به‌عنوان کارگردان اثر تلاش خود را انجام دادم که از زاویه نگاه و خلاقیتی که می‌توانم داشته باشم زمان و مکان نمایشنامه را به‌روز کنم و آن را در قالب یک میزانسن از قبل طراحی‌شده و به‌نوعی میلی‌متری به تماشاگر امروزی تئاتر نمایش دهم.
پویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من بیش از 12 سال است که روی نمایش «دشمن مردم» ایبسن فکر کردم و در این 12 سال نیز نتوانستم این نمایش را روی صحنه ببرم اما حالا که بعدازاین همه‌سال موفق به اجرای آن شدم تصور می‌کنم در جای خوبی ایستادم. کما اینکه پیش‌تر نیز می‌توانستم نمایش‌های دیگری را روی صحنه ببرم اما چون با این متن زندگی کردم و می‌دانم به قول ایبسن «قوی‌ترین، تنهاترین» است بنابراین مقاومت کردم و کارم را با تمام مشکلات به نتیجه رساندم.
نمایش «دکتر استوکمان (دشمن مردم)» نوشته هنریک ایبسن و کارگردانی علی پویان هرروز غیر از شنبه‌ها ساعت 20 با بازی ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، نادیا فرجی، عباس شادروان، علی عبادت طلب، بابک قادری، نورالدین جوادیان و آذر سماواتی در تالار چهارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

 




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

نظرات کاربران