در حال بارگذاری ...
هر شب با حضور دو هنرمند و در حمایت از عمل کودکان ناشنوا

پرفورمنس آرت «اُریفیس» اجرا می‌شود

گروه اجرایى پرفورمنس آرت «اُریفیس» با حمایت معنوى بنیاد کمک (کیش مهر کتایون) با مدیریت کتایون ریاحی قصد دارد عواید حاصل از بلیت‌فروشی این اثر را صرف عمل کودکان ناشنوا کند.

به گزارش ایران تئاتر، گروه اجرایى پرفورمنس آرت «اُریفیس» با حمایت معنوى بنیاد کمک (کیش مهر کتایون) با مدیریت کتایون ریاحی قصد دارد عواید حاصل از بلیت‌فروشی این اثر را به‌استثناء هزینه‌های اجرا صرف عمل کودکان ناشنوا کند. علیرضا کی منش و امیر پوستى تصمیم دارند پرفورمنس آرت «اُریفیس» را از 1 تا 11 اسفندماه در پلت فرم «عمارت روبرو» اجرا نمایند.
علیرضا کی منش مورد موضوع این اثر گفت: ازآنجایی‌که موضوع این پرفورمنس آرت پیرامون صوت و گوش انسان است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم درآمدهای ناشی از فروش این اثر را به کودکان ناشنوا پرداخت کنیم. به همین سبب از موسسه خیریه خانم کتایون ریاحى که مربوط به کودکان ناشنواست خواستیم که ما را در این امر یارى کنند.
 کی منش ادامه داد: به نظر من صوت چیزى است که به‌صورت ناخودآگاه در لایه‌های زیرین انسان تأثیر می‌گذارد، بی‌آنکه حتى ما به تأثیر آن بر روى خودمان بی اندیشیم
علی‌رضا کی منش در رابطه با علت اجرای این پرفورمنس آرت گفت: ایده انتقال احساس از طریق صوت در زندگى ماشینى امروز براى من یک دغدغه بود و هست. اینکه ما چه می‌شنویم و چه تأثیری از شنیده‌هایمان می‌گیریم. اینکه شنیده‌هایمان چقدر تأثیر در هویت فردى ما دارد و اینکه صداهاى غالبى که در جامعه ما شنیده می‌شود چیست؟ به نظر من صوت چیزى است که به‌صورت ناخودآگاه در لایه‌های زیرین انسان تأثیر می‌گذارد، بی‌آنکه حتى ما به تأثیر آن بر روى خودمان بی اندیشیم. این بود که تصمیم به اجراى این پرفورمنس آرت گرفتم. در طى صحبت‌هایم با امید سلطانى نام «اُریفیس» را براى این پرفورمنس آرت انتخاب کردیم.
 وی در رابطه بانام اُریفیس گفت: «اُریفیس» در انگلیسى به معنى هفت روزنه‌ی اصلى انسان است. از دید من هرکدام از این روزنه‌ها در انتقال حس‌های مختلف نقشى اساسى دارند.
این طراح و کارگردان در رابطه با مکان اجرا گفت: به دلیل آنکه این اثر نه تئاتر هست و نه اثرى تجسمى، در عین حال که هر دو نیز است، ما با مشکل مکان اجرا روبرو شدیم. چون نه گالرى دارها و نه سالن‌های تئاتر در ایران هنوز درک درستى از پرفورمنس آرت ندارند و دائماً می‌خواهند اثر را با پیش‌فرض‌های ذهنى خودشان جلو ببرند. این اثر نباید در یک سالن تئاتر اجرا می‌رفت، چون تئاتر نبود، بلکه باید در گالرى اجرا می‌رفت، گالرى دارها هم که اکثرشان همکارى درستى نمی‌کردند. درنهایت به پلت فرم «عمارت روبرو »رسیدیم جایی که نه سالن تئاتر بود و نه گالرى و به همین دلیل آنجا را براى اجرا انتخاب کردیم.
وی در پایان گفت: در کل من سعى می‌کنم هیچ توضیح مشخصى در مورد «اُریفیس» ندهم و دوست دارم مخاطبان با حس کنجکاوی‌شان به «عمارت روبرو »وارد شوند. بنیاد نیکوکارى کمک (کیش مهر کتایون) حامى معنوى این پرفورمنس آرت است و روز یکشنبه اول اسفندماه روز افتتاحیه ماست و من از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌کنم از ساعت ١٨ تا ٢١، هر زمان که مایل بودند ما را در «عمارت روبرو »همراهى کنند.
رؤیا نونهالى، علی‌اکبر علیزاد، نادر مشایخى، هومن کیایى، على اصغر دشتى، علی باقری، خاطره حاتمی، صادق ملک، شیما مهدوى، علیرضا کی منش، بهزاد عمرانى، مهرداد مصطفوى، کتایون سالکى، سیامک فارسى، کیاسا ناظران، مسیح کاظمى و صالح تسبیحى اجراگران این پرفورمنس آرت هستند. هر شب دو هنرمند به‌عنوان اجراگر در این پرفورمنس آرت حضور دارند. از پیش اعلام نخواهد شد که آن دو نفر چه کسانى هستند. مخاطبان در لحظه متوجه می‌شوند چه کسى در اجرا حضور دارد؛ و همچنین علاوه بر اجراگرانى که در بروشور اعلام‌شده هنرمندان دیگرى نیز هر شب به‌عنوان اجراگر حضور خواهند داشت.
علیرضا کی منش (طراح)، مجید جمشیدى ماسوله (ا فضا ساز)، پیتر پیر حسین لو (طراح صدا)، الهه حاجی‌زاده (مشاور رسانه)، تارا امیدى (تبلیغات مجازى) از دیگر عوامل این پرفورمنس آرت هستند.
‎لازم به اشاره است که «اُریفیس» از 1 تا 11 اسفندماه درپلت فرم «عمارت روبرو »به آدرس خیابان انقلاب، نرسیده به چهارراه ولیعصر، بن‌بست کیانپور و از ساعت ١٨ تا ساعت ٢١ اجرا می‌شود. تماشاگران در طول اجراى پرفورمنس هر ساعتى که خواستند می‌توانند به سالن وارد شوند و در این اجرا شرکت کنند و هر ساعتى که مایل بودند می‌توانند از سالن خارج شوند.

 




نظرات کاربران