در حال بارگذاری ...

زمان برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اعلام شد

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۶ و در ۱۰ بخش تخصصی برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی زمان برگزاری این جشنواره را هم‌زمان با اعیاد قربان تا غدیر، از 10 شهریورماه 1396 اعلام کرد.
هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در 10 بخش تخصصی به شرح زیر برگزار می‌شود:
 نمایش‌های تخت حوضی (جایزه ویژه استاد علی نصیریان)، مجالس شبیه‌خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض)،نمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره استاد کاکا محمد شیرازی)،مرور نمایش‌های آیینی – سنتی اجراشده در سال‌های 1394 تا 1396،بخش نقالی و روایت‌های ملی (یادواره مرشد ولی‌الله ترابی)،معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی ،جوانه‌های نمایش ایرانی ،نمایش‌های سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش‌های سنتی)، پنجمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی (ویژه شبیه‌خوانی و نقالی)
، چهارمین دوره جایزه ویژه دکتر جلال ستاری
بخش نمایش‌های تخت حوضی که باهدف حفظ و ترویج نمونه‌های اصیل نمایش‌های تخت حوضی شکل‌گرفته در دو بخش ویژه و بخش موضوعات آزاد برگزار می‌شود.
بخش شبیه‌خوانی نیز دو زیر بخش مجالس نو و مجالس غریب را شامل می‌شود که مهلت ارسال آثار به آن 29 فروردین‌ماه 1396 اعلام‌شده است.
در بخش نمایش‌های عروسکی سنتی نیز که برای حمایت از فعالان عرصه نمایش‌های عروسکی سنتی طراحی‌شده، آثار دو بخش نگاه نو، الگوی کهن و بخش اجراهای اساتید تقسیم‌بندی می‌شوند. بخش اساتید نیز تا 5 تیرماه 1396 پذیرای آثار متقاضی خواهد بود.
در بخش مرور این جشنواره اجراهای آیینی و سنتی که در محدوده زمانی 11 شهریورماه 94 تا 30 خرداد 96 دریکی از تالارهای تئاتر کشور حداقل 7 اجرا داشته‌اند را می‌پذیرد. مهلت ارسال درخواست حضور و مدارک موردنیاز 13 تیرماه 1396 اعلام‌شده است.
بخش نقالی نیز که در دودسته نگاه نو، الگوی کهن و اجراهای اساتید تقسیم‌بندی می‌شود تا 5 تیرماه 96 پذیرای فرم درخواست شرکت به جشنواره خواهد بود.
بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی نیز تا 30 خردادماه 1396 پذیرای تقاضای شرکت، لوح فشرده اجرا خواهد بود.
بخش جوانه‌های نمایش ایرانی که ازجمله بخش‌های جدید در جشنواره هجدهم است نیز باهدف پشتوانه سازی برای نمایش‌های آیینی و سنتی و در رده سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان در رشته‌های نقل و روایتگری، شبیه‌خوانی، قصه‌گویی و نقالی و تکه کاری، سیاه‌بازی می‌توانند نمونه کار خود را به همراه فرم تقاضای حضور تا پایان تیرماه 1396 به دبیرخانه ارسال کنند.
هنرمندان و گروه‌های نمایشی می‌توانند بامطالعه دقیق فراخوان این جشنواره و تکمیل فرم تقاضای حضور، مدارک موردنیاز را به دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها ارسال کنند. شماره‌های 66710702 – 66705101 داخلی 319 پاسخگوی هنرمندان در خصوص این جشنواره است.
هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی از 10 شهریورماه 1396 در تهران برگزار می‌شود.
 
 




نظرات کاربران