در حال بارگذاری ...
  • گفت وگو با ندا شاهرخی کارگردان تئاتر و مدیرمسئول تماشاخانه فانوس

    ارتباطات بین المللی می تواند متضمن درآمدزایی برای تماشاخانه های خصوصی باشد

    تئاتر در سال های اخیر با برنامه ریزی هایی که انجام شده بتدریج گام هایی آهسته به سمت خصوصی شدن بر می دارد و یکی از این گام های موثر راه اندازی تماشاخانه های خصوصی است . یکی از این تماشاخانه های خصوصی که سوای اجرای نمایش در حوزه های اجرای مشترک و آموزش هم فعالیت می کند. تماشاخانه فانوس به مدیریت ندا شاهرخی است

     

    ندا شاهرخی فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه پاریس؛ کارگردان، مدرس تئاتر و مدیر تماشاخانه فانوس سال‌ها است در حوزه اجرای نمایش و تئاتر و آموزش جوان‌ها فعالیت می‌کند. شاهرخی تابه‌حال  نمایش‌هایی همچون «آدم، آدم است»، «مار و پله»، «دژاوو»، «دریچه را اجرا کرده است. او اجراهای موفقی در کشورهای اروپایی با نمایش‌هایش  مثل آنتیگونه داشته است. آخرین حضور بین‌المللی ندا شاهرخی با نمایش مده آ بوده است و در سپتامبر تور نمایش مده‌آ را از یونان آغاز کرد و پیش از آن نیز در فرانسه اجراهای موفقی داشت.  این نمایش تولید موسسه فرهنگی و هنری هنر پارس فانوس است. نمایش مده‌آ محصول هشت کارگاه بازیگری تخصصی است که توسط مرکز برگزاری کارگاه‌های مستمر بین‌المللی موسسه فانوس هنر پارس برگزار شده است. با شاهرخی درباره  مسائل مختلف ایجاد تئاتر خصوصی و سالن داری در شرایط فعلی تئاتر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

     

     به نظر شما تماشاخانه‌های خصوصی چقدر می‌توانند در بحث بازاریابی اجراهای مشترک و گسترش تئاتر خصوصی مؤثر عمل کنند؟

    در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و امیدوارم اتفاقات خوبی هم در این سمینار رخ بدهد. در ایران متأسفانه تعریف تئاتر خصوصی چندان درست انجام نشده است. واژه تئاتر خصوصی مطرح شد و تصور کردیم همه چیز تمام شد. در تمام دنیا تئاتر خصوصی مورد حمایت بخش دولتی قرار می‌گیرد. من سال‌ها در فرانسه اقامت داشتم آنجا در شروع کار یک موسسه خصوصی تئاتری، دولت کمک‌های مالی پرداخت می‌کند. در ایران و مدیریت تئاتر هیچ حمایت مالی از تئاتر خصوصی در سال‌های اخیر انجام نشده  است.

     

    شما اعتقاد دارید تئاتر بخش خصوصی نیازمند یارانه دولتی است؟

    بله اما نمی‌دانم چرا دوستان از الگوهای موفق شکل‌گیری تئاتر خصوصی درکشورهای اروپایی استفاده نمی‌کنند. در شرایط فعلی نمی‌توانیم برای داشتن درآمد مخاطب را به زور به سالن ببریم. در کشور فرانسه هر تماشاخانه‌ای که کمک دولتی دریافت می‌کند، موظف است که در انتهای سال میلادی  تراز، بیلان مالی و کارکردهایش را به دولت ارائه کند. در ادامه نیز دولت بر اساس این بیلان تصمیم می‌گیرد که کمک مالی در سال بعد به چه نحوی باشد. موقعی که تئاتر خصوصی در ایران شروع به فعالیت کرد، تئاتر خصوصی به مکانی برای مبارزه با چنگ و دندان صاحبانش برای ادامه حیات تبدیل شد، اما این مبارزه به چه قیمتی انجام شد؟ این شیوه، بقا انگیزه‌ها را در مدیران تئاتر خصوصی از بین می‌برد و مدام در تشویش هستیم که در ادامه راه با چه سرنوشتی مواجه خواهیم بود.

     

    در تماشاخانه فانوس برای رسیدن به تراز مالی درست چه کارهای انجام می‌دهید؟

     ما چون به نام موسسه فرهنگی هنری فعالیت می‌کنیم، درآمدهایمان متکی به گیشه نیست و به‌طور حتم از طریق گیشه و فروش بلیت هیچ سودی نداریم. عمده درآمد موسسه که باعث بقایش می‌شود از طریق فعالیت‌های بین‌المللی است.

     

    بنابراین اجراهای مشترک با سایر کشورها تا حدی می‌تواند برای تئاتر خصوصی درآمد زا باشد؟

     بله در کنار اجرای نمایش‌های مشترک به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز می‌پردازیم و با کشورهایی مثل یونان و فرانسه در طول سال به این نوع تبادل فرهنگی و اقتصادی مشغول هستیم.

     

    آیا مدیران تئاتر خصوصی می‌توانند با داشتن قدرت تصمیم‌گیری درست و اقتصادی و پیدا کردن راهکارهای درآمدزایی، فقط متکی به کمک‌های دولتی برای بقا نباشند؟

    هر نوع طرحی نیازمند حمایت‌های ابتدایی است. من در انتهای سال گذشته برای فعالیت تماشاخانه با مدیر داخلی تماشاخانه تصمیم گرفتیم که نمایش‌هایی را با کارگردان‌های زن با محوریت موضوعات اجتماعی برای فعالیتمان انتخاب کنیم و با ایجاد یک ژانر خاص تعداد زیادی مخاطب ثابت به دست بیاوریم. کاری که علمی و منطقی بود اما در عمل به نتیجه مؤثری نرسیدیم.

     

    آیا با عملیاتی شدن این طرح می‌توانستید مثل ورزشگاه‌های فوتبال که سالانه تماشاگران را آبونمان می‌کنند به درآمد قابل‌توجهی برسید؟

    بله این طرح‌ها در صورت موفقیت می‌تواند منبع درآمد قابل‌توجهی برای تماشاخانه‌های خصوصی باشد.

     

    به چه دلیل این طرح تان در تماشاخانه فانوس به موفقیت نرسید؟

    چون تعداد نمایش‌هایی که کارگردان‌های زن تولید می‌کنند اندک است و نمی‌توانند خوراک یک‌ساله تماشاخانه فانوس را تأمین کند.

    گروه‌های نمایشی که در تماشاخانه فانوس نمایش اجرا می‌کنند، چه انتظاراتی از شما دارند و نحو تعاملات به چه نحوی است؟

    ما تلاش کردیم فانوس را تبدیل به خانه گروه‌های نمایشی کنیم تا موقعی که برای تمرین و اجرا در کنار ما حضور دارند احساس کنند در محیط خانه‌شان قرار دارند و اغلب گروه‌ها با توجه به جو خوبی که برایشان فراهم کرده‌ایم تمایل دارند اجراهای بعدی‌شان را در کنار ما برگزار کنند. سامان ارسطو، مهشید حسینی و سایرین بارها در فانوس نمایش اجرا کرده‌اند. در کنارش هیچ‌وقت تلاش نکرده‌ایم که برای درآمد بیشتر مالی سالن را برای چند اجرای همزمان در روز برنامه‌ریزی کنیم و تک اجرا و نهایتا خیلی محدود دو اجرا در طول روز داشته‌ایم.  

     

    گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




    مطالب مرتبط

    آسیب شناسی تئاتر خراسان رضوی در گفت و گو با صاحب نظران

نیازهای کودک نوپایی به اسم تئاتر خصوصی
    آسیب شناسی تئاتر خراسان رضوی در گفت و گو با صاحب نظران

    نیازهای کودک نوپایی به اسم تئاتر خصوصی

    تئاتر مشهد در چند سال گذشته با رفتن به‌سمت خصوصی‌سازی و بلیت‌فروشی، رونق گرفته است. این اتفاق، فارغ از انگیزه مالی هنرمندان، تئاتر را به‌سمت صنعتی شدن پیش می‌برد اما این کودک نوپا هنوز آن‌قدر قدرت ندارد که بدون حمایت و پشتیبانی روی پای خود بایستد.

    |

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

آیین‌نامه سالن‌های خصوصی تئاتر به‌زودی اجرا می‌شود
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

    آیین‌نامه سالن‌های خصوصی تئاتر به‌زودی اجرا می‌شود

    خبرگزاری ایلنا صحبت‌های سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را روی خروجی خود قرارداد. بخشی از صحبت‌های وزیر به حوزه تئاتر و بحث آیین‌نامه تماشاخانه خصوصی بازمی‌گشت که این بخش را در زیر می‌توانید بخوانید:

    |

    واکنش مدیر‌کل هنرهای نمایشی به تئاتر لاکچری

شهرام کرمی: از سالن‌ها و گروه‌های مستقل باید حمایت کنیم تا کم‌تر رویکردی تجاری داشته باشند
    واکنش مدیر‌کل هنرهای نمایشی به تئاتر لاکچری

    شهرام کرمی: از سالن‌ها و گروه‌های مستقل باید حمایت کنیم تا کم‌تر رویکردی تجاری داشته باشند

    مدیرکل هنرهای نمایشی از تلاش برای جلب حمایت مالی بیشتر برای تئاتر هنری، گروه‌های مستقل و سالن‌های خصوصی با همکاری صنوف هنرمندان و نهادهای فرهنگی، خبر داد.

    |

    به بهانه تعطیلی یک تماشاخانه منتشر شد

اما و اگرهای سالن‌های استیجاری تئاتر
    به بهانه تعطیلی یک تماشاخانه منتشر شد

    اما و اگرهای سالن‌های استیجاری تئاتر

    یکی از مشکلات اساسی سالن‌های خصوصی در تهران املاک استیجاری است که آن‌ها را مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین اجاره‌بها و انتقال هرازگاه از این سالن‌ها می‌کند، نمونه‌ای که این روزها درباره تماشاخانه پالیز شاهدیم.

    |

    با حضور میلاد مولوی ،ندا شاهرخی و امیر راد

6 اثر بخش «تجربه‌های اجرا» در جشنواره تئاتر دانشگاهی داوری می‌شوند
    با حضور میلاد مولوی ،ندا شاهرخی و امیر راد

    6 اثر بخش «تجربه‌های اجرا» در جشنواره تئاتر دانشگاهی داوری می‌شوند

    با اعلام پذیرفته شدگان و انتشار برنامه بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شش اثر این بخش توسط میلاد مولوی ،ندا شاهرخی و امیر راد داوری می‌شوند.

    |

    شهرام کرمی در دومین نشست تخصصی تئاتر خصوصی و دولتی عنوان کرد

فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی در جریان عمومی تئاتر کشور تاثیرگذار است
    شهرام کرمی در دومین نشست تخصصی تئاتر خصوصی و دولتی عنوان کرد

    فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی در جریان عمومی تئاتر کشور تاثیرگذار است

    مدیر کل هنرهای نمایشی در دومین نشست تخصصی تئاتر خصوصی- تئاتر دولتی گفت: تماشاخانه های خصوصی در ایران امروز به استانداردهای بالایی دست پیدا کرده‌اند و حتی بعضاً شاهد هستیم که فعالیت بعضی از این تماشاخانه‌ها در جریان عمومی تئاتر کشور حتی از مراکز دولتی تاثیرگذارتر است.

    |

    گفت وگو با ندا شاهرخی کارگردان ، نویسنده و مدیر تماشاخانه فانوس

مجمع پرندگان کار مشترک ایران و فرانسه در تالار مولوی روی صحنه می رود
    گفت وگو با ندا شاهرخی کارگردان ، نویسنده و مدیر تماشاخانه فانوس

    مجمع پرندگان کار مشترک ایران و فرانسه در تالار مولوی روی صحنه می رود

    ندا شاهرخی کارگردان و مدیر جوان تماشاخانه فانوس سالها است که در حوزه کارگردانی و مدیریت تماشاخانه های خصوصی فعالیت می کند و با ایجاد ارتباط با کشورهای صاحب تئاتر به اجراهای مشترک با کشورها اروپایی پرداخته است . ندا شاهرخی دارای فوق لیسانس تئاتراز دانشگاه پاریس؛ کارگردان، ...

    |

    نظرات کاربران