در حال بارگذاری ...
دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک‌منظوره در سمینار بین‌المللی  «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیردولتی»

موسسات تک منظوره نمایشی از مالیات معاف هستند

جلیل صادقی‌زاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک‌منظوره، معافیت مالیاتی موسسات تک منظوره نمایشی را یکی از مهم‌ترین تسهیلات ویژه دولت برای فعالان عرصه تئاتر عنوان کرد.

به گزارش ایران تئاتر: دومین میزگرد سیمنار بین‌المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیردولتی با عنوان «ضرورت‌ها، قوانین، فرصت‌ها و موانع در بخش غیردولتی» بعد از ظهر روز گذشته در حالی با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلیل صادقیزاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک‌منظوره، قاسم خسروی مدیرکل نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرتضی شیرازی معاون اداره کل تعاونیهای خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد، که از میان مدیران نزدیک به 90 تماشاخانه خصوصی فعال در شهر تهران تنها، یک نفر در این سمینار حضور داشت. مسئله‌‌ای که گلایه و واکنش شدید مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی را در پی داشت.

موسسات تک منظوره نمایشی ظرفیتی قانونی برای فعالیت در عرصه تئاتر

مهدی شفیعی مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی در این میزگرد با اشاره به اینکه عمر بخشی از تئاتر که این فرصت را پیدا کرده تا در کنار بخش دولتی فعالیت کند به سه، چهار سال بیشتر نمی‌رسد، گفت: پیش از این اصلا تصور اینکه بخش غیردولتی بتواند در بحث تولید و سایر حوزه‌هایی که به امر عرضه تئاتر برمی‌گردد، ورود کند تقریبا امری محال بود. اما طبیعی است که با افزایش دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان تئاتری در یکی دو دهه اخیر، و با توجه به عدم توسعه متناسب تالارها باید برای این مسئله چاره اندیشی می‌شد.

شفیعی ادامه داد: با توجه به اینکه ساخت تالارها و ایجاد فضاهای سخت افزاری برای عرضه تئاتر به مردم، متناسب با افزایش فارغ التحصیلان و هنرمندان تئاتر نبود، یکی از راهکارهای کوتاه مدتی که می‌توانست این عدم تناسب را جبران کند توجه به خلاقیت و توانمندی بخش غیردولتی بود. و می‌بایست برای فعالیت این بخش یک ظرفیت قانونی ایجاد می‌شد که سیاستگذاری موسسات تک منظوره نمایشی برای حل این مسئله یکی از راه های قانونی بود.

مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی افزود: تعریف موسسات تک منظوره نمایشی با به شکلی که یک فرآیند پیچیده بوروکراسی نداشته باشد با همین هدف در معاونت هنری تعریف شد. در واقع موسسات تک منظوره تئاتر با 12 فعالیت مشخص تخصصی در حوزه تئاتر که یکی از این فعالیت‌ها به امر تولید و عرضه نمایش برمی‌گردد، مشغول به فعالیت شدند.

شفیعی با تاکید بر اینکه موسسات تک منظوره نمایشی یک ظرفیت قانونی برای فعالیت در حوزه تخصصی تئاتر است، تصریح کرد: در کنار این اتفاقات، نباید فراموش کرد که این موسسات می‌توانند متناسب با سیاست‌های نظام و دولت در حوزه‌های اشتغال‌زایی و بهبود کسب و کار نیز بسیار موثر باشند.

معافیت مالیاتی موسسات تک منظوره

جلیل صادقی‌زاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک‌منظوره نیز در این میزگرد با موضوع «ضرورت‌ها، قوانین، فرصت‌ها و موانع در بخش غیردولتی»، درباره چارچوب قوانین و مقررات موسسات تک منظوره گفت: از ابتدای سال 1390 که قوانین موسسات تک منظوره نمایشی به معاونت هنری تفیض شد، برخلاف موسسات چند منظوره و بر اساس شیوه‌نامه جدید، شرایط صدور پروانه و مجوز کار بسیار راحت شد. به طوری‌که در حال حاضر کسانی‌که متقاضی پروانه و مجوز فعالیت به شکل موسسات تک منظوره هستند در حدود سه تا چهار ماه بیشتر زمان نمی‌برد.

صادقی‌زاده در ادامه با اشاره به تسهیلات ویژه دولت برای موسسات تک منظوره افزود: یکی از نکات مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که دولت برای این موسسات تسهیلات ویزه ای ر نظر گرفته از جمله مهم ترین این موارد این است که موسسات تک منظوره از پرداخت مالیات معاف هستند.

دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک‌منظوره همچنین با بیان اینکه وزارت ارشاد در صدد گسترش فعالیت این موسسات در تمام استان‌ها است، اضافه کرد: تاکنون 105 مورد پرونده در خصوص حوزه هنرهای نمایشی در تهران تشکیل شده که از این تعداد، 88 مورد پروانه فعالیت صادر شده است. و به مرور با ابلاغ این قانون به اداره کل های استان ها شاهد فعالیت این موسسات در سراسر کشور خواهیم بود.

جدیت دولت در واگذاری فعالیت‌های هنری به بخش غیردولتی

قاسم خسروی مدیرکل نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این میزگرد با اشاره به بسترسازی برای فعالیتهای نمایشی به عنوان یکی از دغدغه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در نظام اداری ما و بر اساس قانون اساسی توجه به واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی از حدود 25 سال پیش آغاز شده و بسترسازی آن نیز از همان زمان اغاز شده اما در زمنیه فرهنگ و هنر با توجه به نوع کار، این جریان در این زمنیه نسبت به سایر بخش‌ها دیرتر شروع شده است.

خسروی با اشاره به تاخیر چند ساله واگذاری فعالیت‌های فرهنگی هنری به بخش غیردولتی، افزود: یکی عدم ورود اهالی فرهنگ و هنر به ویژه اهالی تئاتر به این سمت و همچنین درآمدزا نبودن فعالیت های این حوزه از جمله دلائلی است که باعث این تاخیر شده است.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: خوشبختانه در برنامه پنجم، واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شکل عام، بسیار جدی‌تر از قبل به ان توجه شده و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست‌های خودش را که یک برنامه سه ساله است اعلام کرد. بطوری‌که ما در حال حاضر نزدیک به 680 مجتمع فرهنگی و هنری در حال بهره‌برداری و 200 پروژه نیمه‌تمام داریم که بر اساس برنامه سه ساله اعلام شده ما طی این برنامه بالغ بر 280 از این متجمع‌های فرهنگی هنری را به بخش غیردولتی واگذار کنیم. البته این واگذاری فرایندهای قانونی مختلفی دارد که قانوگذار برایهر یک پیش بینی های خاصی را انجام داده است.

مرتضی شیرازی معاون اداره کل تعاونیهای خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که در این میزگرد حضور داشت ضمن پاسخ به سوالاتی درباره چگونگی حمایت از تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر، از اعلام آمادگی این وزارتخانه برای هرگونه همکاری و حمایت در زمینه فعالیت‌های تعاونی با اهالی فرهنگ و هنر خبر داد.




نظرات کاربران