در حال بارگذاری ...
در دومین و سومین جلسه خوانش مقالات سمینار «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیردولتی» انجام شد

ارائه 14 مقاله تخصصی از 8کشور با محوریت تئاتر خصوصی

در دومین و سومین روز برگزاری سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیردولتی»، ۸ مقاله تخصصی با موضوع تئاتر خصوصی ارائه شد.

به گزارش ایران تئاتر: در دومین روز سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیردولتی» و در بخش دوم و سوم خوانش مقالات این سمینار محمدباقر قهرمانی و مهرداد رایانی مخصوص، هنرمندان و فعالان بخش خصوصی تئاتر از کشورهای مجارستان، ایران، اسپانیا، نیجریه، گرجستان، ارمنستان، آلمان و هند، 8 مقاله تخصصی با موضوع تئاتر خصوصی و بر اساس محورهای مورد تاکید سمینار را برای حاضران  ارائه کردند.

مدرنیته: «نظام سوم»، تئاتر، عرف ونوآورى

بهزادقادرى ُسهى نویسنده، مترجم، پژوهشگر، منتقد و مدرس دانشگاه در نخستین مقاله ارائه شده در دومین روز سمینار تئاتر و ظرفیت های بخش غیردولتی با عنوان « مدرنیته: «نظام سوم»، تئاتر، عرف ونوآورى»، چنین عنوان کرد: در چند دهۀ اخیر در سراسر دنیا اصطلاح «جامعۀ مدنى» بیش از هر زمان دیگرى در محافل علمى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى سرزبان‌ها بوده است. «جامعۀ مدنى»، به مفهوم امروزى و آرمانى آن، بازیگرى است که بین قدرت دولت و شگردهاى اقتصاد و بازار نقش میانجى خیرخواهى را بازى میکند که با تلاش براى ایجاد موازنه بین این دو نیرو، مشارکت مردمى در انواع مردم‌سالارى برخاسته از «عرف» و «نوآورى» را تقویت میکند. «بخش غیردولتى» ً دقیقا در دل همین «جامعۀمدنى» جاى دارد و تلاش میکند با بخشى از قدرتى که دولت در اختیارش میگذارد، و با کمک مالى مؤسسات یا بنیادهاى اقتصادى، خیریه، و بین‌المللى، همنوایى اجتماعى به وجود آورد. اما این همنوایى همیشه به سادگى حاصل نمیشود، زیرا معمولا در کشورهاى در حال توسعه بدنۀ دولت، اقتصاد و بازار، و «جامعۀمدنى» دستکم از دو نیروى متفاوت، «ُعرف» و «نوآورى/کارآفرینى» ساخته میشود که  الزاما همنوا نیستند. بنابراین، در حالى‌که «بخش غیردولتى» را باید قلب «جامعۀمدنى» یا «نظام سوم» آن دانست، معمولا آشنا نبودن این سهبخش با عرف سیاسى، اجتماعى و ساختار نیروهاى فعال و تاثیر گذار در هر بخش، سبب بروز تعارض یک بخش با بخش دیگر میشود. این گفتار نخست نمایى کلى از «فضای سوم» در تئاتر یونان باستان به عنوان دستگاهى منظم ارائه میدهد، که در آن دولت، بازار و جامعۀ مدنى به همنوایى رسیده‌اند؛ سپس با پرداختن به دشمن مردم ایبسن، نمونه‌اى از تعارض بین عرف و نوآورى را مطرح میکند که تلاش براى ایجاد هرگونه «فضاى سوم» را بیثمر میکند.

تزلزل، جرقه‌اى براى خلاقیت یا مانعى براى تجربه‌گرایى؟ در تئاتر مستقل

پیلارگونزالز آلمانسا مدیر، تهیهکننده، نویسنده و استاد دانشگاه از اسپانیا در مقاله ای با عنوان « تزلزل، جرقه‌اى براى خلاقیت یا مانعى براى تجربه‌گرایى؟ در تئاتر مستقل» به به شکل مبسوط به وضعیت کنونى نمایشنامهنویسى در اسپانیا پرداخت و مضامین و روایتهاى تجربهگرا و نمایشنامهنویسان معاصر نظیر آلبرتو کونخرو، اینیگو گواردامینو، اوا ردوندو و یولاندا دورادو را در کنار دیگر نمایشنامهنویسان را مطرح کرد.  در ادامه به شرایط متزلزل تولید تئاتر صحنهاى، هم از نظر مالى و هم از نظر فنى پرداخت.

تمرکزگراییو استبداد، دو عامل بازدارنده تئاتر خصوصى در ایران

عنوان مقاله ارائه شده توسط اردشیرصالحپور نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مدرس تئاتر که در دومین روز سمینار ارائه شد «تمرکزگرایی و استبداد، دو عامل بازدارنده تئاتر خصوصى در ایران» بود. صالحپور در این مقاله آورده: آغاز و شکل‌گیرى تئاتر در ایران در دوران قاجار با حضور دو مقوله توأمان همراه بوده است. تمرکزگرایى یا «سانترالیزم» و استبدادگرایى یا «اتوکراسى». او همچنین این عامل را یکى از موانع ورود بخش خصوصى به تئاتر عنوان کرد و افزود: به فاصله سال‌هاى 1320 خورشیدى یعنى سقوط دیکتاتورى رضا شاه تاکودتاى 28 مرداد سال 1332 که دوره نسبتا آزادى بود، شاهد حضور و گسترش چشمگیر تئاتر و تماشاخانه‌ها در تهران هستیم که ناشى از دو عامل فوق است.

مدیریت وسرمایهگذارى تئاتر مستقل: الگوهاى نمونه در نیجریه

تایوو اوکونولا افولابى پژوهشگر و نویسنده اهل نیجریه مقالهای با عنوان «مدیریت وسرمایهگذارى تئاتر مستقل: الگوهاى نمونه در نیجریه» را ارائه کرد. او در این مقاله به این مسئله پرداخت که دانش فرهنگى، خلاقیت و مهارت‌هاى کارآفرینى به عنوان فاکتورهاى درونى و سازگارى متعارف، محیط مساعد، سیاست‌ها و مزیت رقابتى به عنوان فاکتورهاى بیرونى براى توسعه تئاترمستقل ضرورى است. او  در ادامه به این مسئله پرداخت که تا چه اندازه‌اى استراتژى‌هاى مدیریتى و کارآفرینى میتوانند براى توسعه تئاتر مستقل ظرفیت‌سازى کنند.

بررسى بازدارنده‌هاى خصوصى شدن تئاتر در ایران

«بررسى بازدارنده‌هاى خصوصى شدن تئاتر در ایران» عنوان مقاله ارائه شده توسط رضا کوچک‌زاده نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر بود. کوچکزاده دز این مقاله با اشاره به نخستین گام‌هاى پیدایش وگسترش نمایش‌هاى سنتى ایران و سپس دگرگونیهایش به خواست جامعه و در میان مردم، و تعریف کنونى آن را مهم‌ترین و پیروزترین‌ نمونه تئاتر خصوصی در ایران عنوان کرد.

تئاتر از شاعر- قهرمان تا مدیر- تهیه‌کننده

مقاله «تئاتر از شاعر- قهرمان تا مدیر- تهیه‌کننده» عنوان مقاله لِوون ِختاگورى استاد دانشگاه، مدیر، نویسنده، مترجم، مدیر پروژه و تهیه کننده از گرجستان بود. او در این مقاله با بیان اینکه هنر تئاتر از  اسطوره‌هاى مذهبى و آیینى تا نمایشنامههاى اجتماعى امروز تحول یافته، گفت: از این رهگذر به سه شکل اصلى «تئاتردولتى»، «کمپانى مستقل» و «فضاى اجرا» در هنرهاى نمایشى رسیده‌ایم. در ادامه این هنرمند گرجستانی به تشریح چندین مدل سرمایه‌گذارى مستقل که در دنیا رواج دارد پرداخت.

الگوهاى همکارى براى استفاده از فناورى‌هاى جدید در هنرهاى نمایشى

اگنس کارولینا باک مدیر فرهنگى و مدیر برنامه‌هاى جوانان از کشور مجاستان مقاله ای با عنوان «الگوهاى همکارى براى استفاده از فناورى‌هاى جدید در هنرهاى نمایشى» را ارائه کرد. او در این مقاله با اشاره به اینکه امروزه تئاترهاى آمیخته با تکنولوژى‌هاى جدید و تعاملى، در حال گسترش هستند و امکانات مالى موجود (به خصوص امکانات مالى در اروپا) نیز، این گستره را در اختیار افراد خلاق و بازیگران حوزه فرهنگى قرار میدهند و آنها را تشویق میکنند تا از این امکانات و تکنولوژى جدید استفاده کنند، به این مسئله پرداخت که با توجه به دورنماى سیستم مالى در کشورهاى اروپاى غربى و مرکزى اگر آن ها دغدغه کمک مالى دارند، چطور و چگونه میخواهند با بودجه آن از تولیدات تئاترى جدیدى که از این شیوه در کار خود استفاده میکنند، حمایت کنند.

تأثیر موج سوم علم دردانشگاه‌هاى غیردولتی بر تئاتر غیردولتى

فرزاد معافی غفارى طراح صحنه و لباس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مقاله ای با عنوان «تأثیر موج سوم علم دردانشگاه‌هاى غیردولتی بر تئاتر غیردولتى» به بررسی دو نظریه «مشارکت در تولید و توسعۀ دانش به صورت شبکۀ بینالاذهانى و تعامل در مقیاس جهانى» و «ویژگى علم و عمل و تاثیرى که علم در زیست انسانى دارد، رابطۀ عمیقى است که تولید علم با منطق زیست و کسب و کار دارد» پراخت.

نقش آموزش در شکل‌گیرى و تثبیت تئاتر مستقل در ارمنستان

نارین سرگسیان استاد دانشگاه، منتقد تئاتر، نویسنده و محقق از کشور ارمنستان با مقاله‌ای «به نقش آموزش در شکل‌گیرى و تثبیت تئاتر مستقل در ارمنستان» پرداخت. او در این مقاله به نقش موسسه دولتی تئاتر و فیلمبردارى ایروان در توسعه تئاتر مستقل پرداخت و اینکه چگونه این فرایند آموزشى بر شکل‌گیرى تئاترهاى مستقل تاثیر میگذارد.

به کارگیرى ظرفیت‌هاى علمى و عملى تئاتر دانشجویى در بدنۀ تئاتر غیردولتى

«به کارگیرى ظرفیت‌هاى علمى و عملى تئاتر دانشجویى در بدنۀ تئاتر غیردولتى» عنوان مقاله پرستو محبى نویسنده، پژوهشگر ومدرس دانشگاه بود. او در این مقاله عنوان کرد: تئاتر دانشگاهى در دو بعد میتواند از سوى بخش خصوصى به خدمت گرفته شود و هدایت شود؛ اول در جهت تولید و ترویج نظریه به منظور تقویت پشتوانه‌هاى علمی تئاتر و به روز کردن نگرش‌ها و رویکردهاى تئاتر. دوم از طریق پیگیرى پایان نامه‌هاى عملی و دنبال کردن جشنواره‌هاى دانشجویى.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

نظرات کاربران