در حال بارگذاری ...
با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو، ایرج راد و رحمت امینی

کارگروه بازنگری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تئاتر تشکیل شد

کارگروهی برای بازنگری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تئاتر و پیوست الحاقیه‌هایی به این مصوبه تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر: محمدحسین ایمانی خوشخو رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه این کمیسیون در سال 1395 گفت: در حوزه تئاتر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال‌ها پیش تصویب شده است وجود دارد و ضرورت دارد امروز با بازنگری این مصوبه و افزودن الحاقیه‌های لازم زمینه مناسب‌تری برای فعالیت‌های تئاتر فراهم شود.

ایمانی خوشخو افزود: به منظور مطالعه و بازنگری مصوبه موجود و تدوین الحاقیه‌های لازم متناسب با حوزه تئاتر و شرایط حال حاضر کارگروهی با حضور هنرمندان و کارشناسان تئاتر در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی اوایل سال آینده تشکیل خواهد شد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان گزارشی از فعالیت های این کمیسیون در سال 1395 گفت: سند معماری که در این کمیسیون تدوین شد به عنوان از کارگشاترین ابناء هنری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ میشود. سند سینما نیز در کمیسیون مراحل نهایی قبل از ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌گذراند و پس از آن سند موسیقی پیگیری خواهد شد. کمیسیون سعی می‌کند در حد اختیار و توان مسایل هنری را بررسی کند و ضرورت‌های هنر را مورد توجه قرار دهد که به این منظور 80 جلسه در کمیسیون برای بررسی رخدادها و مسایل هنری و یا تدوین اسناد در سال جاری برگزار شده است.

ایمانی خوشخو با اشاره به دشواری مدیریت هنری گفت: مدیریت هنری بسیار دشوار است و با توجه به اینکه در مواردی برخی مسایل شفاف نیست مدیریت هنری می‌بایست با حُسن تدبیر و با در نظر گرفتن شرایط موجود بدون اینکه آسیبی به هنر و هنرمندان وارد شود، امور را پیش ببرد و برنامهریزی کند.

ایرج راد بازیگر و مدیر هنری نیز در این جلسه گفت: فرصت مناسبی است که مصوبه قانونی تئاتر طرح و بررسی شود تا به یک ساماندهی در تئاتر برسیم و در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند بسیار کمک کند. خوشبختانه در برنامه پنج ساله ششم توسعه، هنر به عنوان شغل تعریف شده و بحث نظام جامع هنر هم در شورای عالی خانه هنرمندان ایران مطرح شده است.

راد افزود: در مصوبه‌ای که در زمینه تئاتر وجود دارد عنوان شده تئاتر مقوم فرهنگی جمهوری اسلامی است و به زمینه‌های شغلی و امنیت شغلی تئاتر نیز اشاره شده، تئاتر خصوصی و دولتی عنوان شده و مسایل و نحوه نظارت و شورای قانونی برای نظارت بر تئاتر مشخص شده اما این مصوبه اجرا نشده است.

ایرج راد در ادامه اضافه کرد: شرایط امروز به گونه‌ای است که تئاترهایی که زمینه فرهنگی و بر اجتماع تاثیر دارند کمتر مورد توجه هستند و به خاطر گیشه نوع تئاتری رواج می‌یابد که ظاهرسازی است و ما از تئاتر به معنای واقعی فاصله می‌گیریم.

راد گفت: انواع تئاتر دولتی، مستقل، خصوصی و تجاری در کشورهای دیگر وجود دارد اما آنچه به عنوان تئاتر خصوصی در ایران مطرح شده، تئاتر خصوصی نیست چون همه مراحل نظارت، مجوز، بازبینی و... را طی می‌کند و فقط دولت از آن حمایت نمی‌کند.

رحمت امینی؛ عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: در بازنگری و پیوست الحاقیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است که موضوع نظرات با توجه به شرایط امروز تئاتر و نحوه حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتر خصوصی بررسی شود.

در ادامه دیگر اعضای کمیسیون هنر و معماری نیز در خصوص اصلاح قوانین نظارتی تئاتر، موضوع فراگیری تئاتر و وظایف نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش و... در حوزه تئاتر و کاهش تصدی‌گری دولت در تئاتر در بازنگری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تئاتر و الحاقیه آن نکات را مطرح و پیشنهاداتی را ارائه کردند.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

قدردانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از هنرمندان و مسئولان تئاتر

هنر تئاتر از ابزارهای مولد در مسیر ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه است
قدردانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از هنرمندان و مسئولان تئاتر

هنر تئاتر از ابزارهای مولد در مسیر ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه است

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با ارسال پیامی خطاب به هنرمندان و دست‌اندرکاران تئاتر، تشکر و قدردانی خود را از تلاش ارزشمند آن ها در مسیر ارتقای سطح فرهنگ جامعه، اعلام کرد.

|

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد
با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد با عنوان «بانوی مهر» به‌پاس هشت دهه فعالیت هنری این چهره پیشکسوت روز یکشنبه 28 آبان با حضور هنرمندان مطرح تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

|

نظرات کاربران