در حال بارگذاری ...
یادداشتی به قلم محسن سراجی پس انتشار جدید ترین کتابش

نمایشنامه «مردهای مردم» به دو زبان فارسی و انگلیسی در فروشگاه‌های آمازون

کتاب «مردهای مردم» با عنوان The others men نوشته محسن سراجی توسط انتشارات H&S لندن در دو جلد به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشرشده و در فروشگاه‌های آمازون در کشورهای مختلف در دسترس عموم قرار دارد.

به گزارش ایران تئاتر محسن سراجی ضمن اعلام خبر فوق در یادداشتی درباره این اثر نوشته است: در جریان خروشان زندگی افتادن و در روند آن غوطه‌ور شدن، چون زورق سواری نامتعادل میان امواج سهمگین، به دنبال نقطه تعادل بودن. برشمردن یکایک آرزوها و همچون سواری در میانه دو خط موازی ریل قطاِر زندگی، عبور کردن از کنار آمال و امیدها، سر چرخاندن و پس‌وپیش را در جستجوی خویشتن نظاره کردن، با ضرب موسیقایی تیک‌تاک عقربه‌های ساعت از پشت شیشه‌های بخار گرفته این قطار، نگریستن به چشم‌هایی نگران و درخشان از آمال و آرزوهایی که گویی نزد توست...
«مردهای مردم» فاصله موازی نشستن و نوشیدن فنجانی که طعم تلخ و حس شیرین نوشیدن قهوه‌ای تلخ از پشت ابرهای به زمین نشسته است که آبستن باران چشمه‌سار لحظات ناب دیدن و دیده شدن باشد.
جهان، این گهواره گردانِ ساکنان باشعورش، بستری است متعادل در میانه تمام ناموزون‌های شکوهمند انسانی. نقطه تعادل کجاست؟ در میان شلوغی بی‌امان و جنبش بی‌سکون فکر و ایده و عمل، تنهایی امان از این اشرف مخلوقات بریده است.
در جهانی به هم تنیده در کنار یکدیگریم و به مدد شبکه‌های اجتماعی و امکانات تکنولوژیک، هر آن در اختیار، اما در میان انبوهی از کسان دور و نزدیک، تنها مانده‌ایم و تنهایی بلای خانمان‌سوز روزگارمان شده است.
«مردهای مردم»، روایتگر مرز شکسته میان کامیابی و ناکامی انسان امروز جامعه درحال‌توسعه است. دغدغه‌ای انسانی، از پس بغضی به گلو ننشسته، بغضی ندیده و نشنیده، بغضی گم‌گشته در اعماق وجود انسان که از پس تمام کامیابی‌هایش سرک می‌کشد و در لابه‌لای ناکامی‌ها غوطه‌ور است. چندان‌که وجود و حضورش فراموش می‌شود تا بزنگاهی حسی یا رفتاری که جریان زندگی را تحت تأثیر می‌گذارد و آنگاه سرباز می‌کند، سرریز می‌شود و عاشق...
روایت سرگشتگی روشنفکر ایرانی در چند راهه انتخاب و برهه‌ای از تاریخ که هویت خویش را به‌جا گذارده است، تعبیری از تردید و ماندن در میانه تدبیر و احساس و تصمیم، تصمیمی منها اثر و منبع عمل، اما مفقود در جریان خروشان زندگی... سوار بر پاندولی معلق که او را بر فراز مرزهای وجودی و آموخته‌های شناخته‌شده‌اش در فضا به پرواز درمی‌آورد و او از فراز، نظاره‌گر رؤیای خویش می‌شود و به هر سو که دست دراز می‌کند، گویی بازهم دیر رسیده است و لنگر این پاندول به دیگر سوی روان می‌شود و او را از خویش دور می‌کند.
مردهای مردم، واگویه‌های اذهان درهم‌تنیده‌ای است که در میان همه پریشانی‌های نسل نوین ایران کنونی، تنها و تنها شور زیستن و امید به بودن آن‌ها را به ماندن و ادامه دادن وامی‌دارد. «مردهای مردم» روایت آرزوهای دورودراز و امروزی که آینده دیروز است و آینده‌ای که فردا فرا خواهد رسید، است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

محسن سراجی: نمایش خیابانی باید جلوه‌گاه هویت فرهنگی و بومی باشد
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

محسن سراجی: نمایش خیابانی باید جلوه‌گاه هویت فرهنگی و بومی باشد

محسن سراجی که به همراه سعید نجفیان و ساسان قجر داوری سی‌وپنجمین جشنواره استان زنجان را عهده‌دار بوده، معتقد است تا وقتی تئاتر هویت مستقل فرهنگی خود را پیدا نکند ضرورت برگزاری جشنواره‌های مختلف احساس نمی‌شود و اگر نمایش خیابانی جلوه‌گاه هویت فرهنگی، بومی، محلی، زبانی و ...

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

نظرات کاربران (1)