در حال بارگذاری ...
دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی در گفت‌وگو با ایران تئاتراعلام کرد

فتحعلی‌بیگی: 54 متن پذیرفته شده در دو مرحله بازبینی می‌شوند

داوود فتحعلی‌بیگی از دو مرحله‌ای شدن بازبینی آثاری که متون آنها بدون خوانش پذیرفته شدند، خبر داد.

به گزارش ایران تئاترداوود فتحعلی‌بیگی دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی درباره روند بازخوانی متون ارسالی به این جشنواره با بیان اینکه امسال در بخش صحنه‌ای 226 متن به دبیرخانه جشنواره رسید، گفت: از میان این آثار که متقاضی حضور در بخش صحنه‌ای بودند به این نتیجه رسیدیم که 54 نمایشنامه لزومی به بازخوانی ندارند، چراکه این متون جزو آثاری بودندکه پیش از این چاپ شدند یا اینکه از متون نویسندگان شناخته شده و مطرح تئاتر بودند. تعدادی هم جزو نمایشنامه‌های  برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی دوره پیش بودند.

فتحعلی‌بیگی افزود: علاوه بر این متون، چند طرح هم توسط تعدادی از دوستان هنرمند که سابقه هنری آنها برایمان روشن بود ارائه شده که با توجه به شناختی که از آنها داشتیم، قرار است متون اصلی را به ما برسانند. به همین دلیل اسامی این متون را زودتر اعلام کردیم تا این گروه‌ها بتوانند تمرینات‌شان را زودتر آغاز کنند.

او همچنین درباره روند بازبینی این آثار توضیح داد: بازبینی آثاری که عناوین آنها را اعلام کردیم دو مرحله‌ای می‌شود، به این شکل که ابتدا یک بازبینی 20 تا 30 دقیقه‌ای از کار انجام خواهیم داد. چنانچه کارها قابل قبول بود که ادامه می‌دهند و همراه و همزمان با دیگر آثار پذیرفته شده بازبینی نهایی می‌شوند. و چنانچه در مرحله اول کارها از کیفیت مورد قبولی برخوردار نبودند که دیگر وضع مشخص است.

فتحعلی‌بیگی خاطر نشان کرد: فعلا بر اساس آنچه در فراخوان برای بخش صحنه‌ای در نظر گرفتیم، انتخاب 30 نمایش است، اما من پیش‌بینی می‌کنم آثار قابل قبولی که بتوانند همه آرا هیات داوران را جلب کنند، بیش از این تعداد خواهد بود. و چنانچه آثار قابل قبول بیش از آنچه که ما پیش‌بینی کردیم باشند آن‌وقت باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

لازم به یادآوری است بر اساس خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی از بین 226 متن و طرح رسیده به دبیرخانه 54 متن که شامل نمایشنامه‌های برگزیده دوره قبل، برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی و یا طرح بودند بدون خوانش متن به اولین مرحله ارزیابی اجرا راه پیداکرده‌اند.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری داوود فتحعلی بیگی در شهریورماه 1396 و در تهران برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که این شب‌ها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه می‌رود، سال‌ها قبل توسط استاد داوود فتحعلی‌بیگی ...

|

نظرات کاربران