در حال بارگذاری ...
گفت وگو با سپند امیرسلیمانی بازیگرنمایش ریش فیدل، غبغب مرکل

کارگردانان ریسک پذیری سپردن نقش های جدی به من را ندارند

ایران تئاتر:سپند امیرسلیمانی از یک خانواده هنری و در دوران کودکی وارد فعالیت های هنری و بازیگری شده است. پدرش سعید امیر سلیمانی از جمله بازیگران با تجربه تئاتر و سینما است . امیر سلیمانی در چند سال اخیر در تئاتر حضور موثری را تجربه کرده و در نمایش هایی نظیر دورهمی زنان شکسپیر ، فراموش نامه و آرسینک و تور کهنه حضور داشته است

سپند امیر سلیمانی که بازی در اخراجی ها، مظفرنامه،خروس ، نان وعق وموتور هزار، چک، دندان طلا، کلاه پهلوی ، درحاشیه، قهوه تلخ ، من یک مستأجرم، شب های برره، در حاشیه، معمای شاه  را به عنوان کارهایی موفق درکارنامه خود دارد در نمایش ریش فیدل، غبغب مرکل در نقش ژیگولو بازی برون گرایانه و با احساسی ارائه می کند و با درک درست نقش این شخصیت را ملموس و شیرین برای مخاطب عرصه می کند .

نمایش ریش فیدل ، غبغب مرکل برپایه نمایش های آئینی و سنتی اجرا شده ودر خلاصه داستان این نمایش آمده است: شبی از شب‌ها یک لولو به دهی در ناکجا می‌رود و دست به سرقت می‌زند. فردای آن شب، اهل ده در می‌یابند که هرچه از آن ها دزدیده شده عاریه بوده است و آن ها فقط ادعای مالکیت داشته‌اند. در این بین پسر کدخدا هم مفقود شده است. هدایت هاشمی، مسعود کرامتی، سپند امیر سلیمانی، بهرنگ بقایی، روزبه مهر، مهشید ناصری، رامونا شاه، فرزین محدث و بهار نوروز پور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند . نمایش ریش فیدل، غبغب مرکل به کارگردانی امیر علی نبویان و تهیه کنندگی بهار نوروز پور، در سالن پالیز  روی صحنه است . با سپند امیر سلیمانی در باره حضورش در تئاتر و نمایش ریش فیدل ، غبغب مرکل گفت وگویی انجام داده ایم.

 

این روزها همزمان  نمایش ریش فیدل ، غبغب مرکل و فیلم سینمایی خوب ، بد، جلف را در اکران دارید. این مسئله چه جذابیت هایی برایتان دارد؟

  اتفاق خوب و جذابی است . سال ها بود که قاسم خانی مترصد ساخت فیلمش بود و سال قبل چنین شرایطی فراهم شد و خوشحالم که سهمی اندکی در ساخته شدن فیلمش دارم. من به واسطه آشنایی که با پیمان قاسم خانی و بهاره رهنما دارم ، پیشنهاد بازی در فیلم خوب ، بد ، جلف را قبول کردم.درکلیت این دو نفر باعث شدند من در کار بازیگری قدم های روبه جلوی بردارم و همیشه خودم را قدردان آن ها می دانم .  

 

به نظر می رسد بازی در تئاتر در این سال ها جدی تر از قبل دنبال می کنید؟

در گذشته هم تئاتر را جدی دنبال می کردم. اما در مقطعی تصمیم گرفتم که از تئاتر فاصله بگیرم . زیرا مدام ایراد می گرفتند که سپند امیر سلیمانی چرا از سینما و تلویزیون وارد تئاتر شده است. از طرف دیگر دستمزد تئاتر با دستمزد بازیگری در سینما و تلویزیون قابل قیاس نبود و من هم ترجیح دادم مدتی از تئاتر و این درگیری و چالش ها دور شوم . خوشبختانه حالا شرایط فرق کرده است  و این حرف ها در میان نیست و دوسال قبل دوباره با حضور در نمایش آرسینک و تور کهنه به تئاتر برگشتم.

 

بیشتر حضورهایتان در تئاتر در نمایش و شخصیت های کمدی است. آیا بیشتر به ایفای این نوع نقش ها علاقه دارید؟

مهم ترین دلیلش این است که بیشتر این نوع نقش های کمدی به من پیشنهاد می شود و دوستان کارگردان شهامت و قدرت ریسک سپردن نقش های جدی را به من کمتر دارند . در تئاتر هم فکر می کنم باید زمان بیشتری سپری شود تا اعتماد کارگردان ها به من جلب شود . خودم هم دوست دارم نقش جدی را در تئاتر مثل سال های گذشته تجربه کنم .

 

در نمایش فراموش نامه به کارگردانی پدرتان نقش متفاوتی ایفا کردید؟

تجربه خوبی برایم بود . البته اجرای نمایش در تهران به واسطه انتخاب سالن نامناسب چندان موفق نبود. اما در اجرای شهرستان ها کار با موفقیت کامل روی صحنه رفت . در شهر اصفهان درسه شبی که شش اجرا داشتیم . ظرفیت سالن پر بود . بعد از عید هم قرار است نمایش را در چند شهر دیگر اجرا کنیم. البته در شهرستان ها مقداری جبهه گیری نسبت به نمایش هایی که از تهران می آید وجود دارد و باید این نگاه های نادرست از بین برود .

 

یکی از ویژگی های مهم نمایش ریش فیدل ، غبغب مرکل رجعت نویسنده به الگوهای نوشتاری متن های قدیمی و تخت روحوضی ایرانی است ؟

امیر علی نبویان خیلی زیبا و پخته متن می نویسد و کار ساختار درست اجرایی داشت و بلافاصله بعد از خواندن ده صفحه ای ابتدایی نمایش موافقتم را برای بازی اعلام کردم .

 

نمایش در نیمه دومش از فضای شاد و پر ریتم نیمه اولش فاصله می گیرد و شاهد ریتم آرامی هستیم و به نظرم این روند باعث دوپاره شدن نمایش می شود؟

این مسئله ای که عنوان کرده اید بیشتر سلیقه ای است . من خودم نیمه دوم نمایش را خیلی دوست دارم و موقعی که نوبت به اجرای این صحنه ها در گورستان می شود . در هر شب اجرا بغض می کنم و با فضایش درگیر می شود . کارگردان به عمد به این سمت می رود تا ورای سرگرمی مخاطب بعد از خارج شدن از سالن نمایش با آن همراه باشد و به  مضمون و حرف نمایش فکر کند.

 

نقش ژیگولو که شما ایفایش می کند یکی از شخصیت های جذاب نمایش است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند و مشخص است روی آن کار و تمرین زیادی انجام داده اید. آیا استفاده از برخی از ویژگی های شخصیتی متل توک زبانی حرف زدن در متن بود و یا شما آن را پیشنهاد دادید؟

من تمرینات را با صدای عادی شروع کردم . از یک جایی به بعد فکر کردم بهتر است در صدای ژیگولو تغییری بدهم و صدایم را نازک کردم و توک زبانی حرف زدم. نبویان هم از این قضیه خیلی استقبال کرد .

 

آیا با استفاده از این شیوه می خواستید مقداری وجوهات زنانگی را در ژیگولو پر رنگ تر نشان بدهید؟

 نه، قصد چنین کاری نداشتم . منتهی نباید فراموش کنیم بنا به ملاحضات اخلاقی نمی شد خیلی روی ارتباط ژیوگولو با خانم ها در نمایش مانور داد  و الگوی این نوع حرف زدنم را ،از روی حرف زدن یکی از دوستانم انتخاب کردم .

 

این خصلت رفتاری و فیزیکی ژیوگولو که مدام در صحنه شلوارش را بالا می کشد هم پیشنهاد شما بود؟

من تلاش کردم برای ایستادنم در صحنه دست به کمر باشم و یک جورهایی در این بخش بازیم فیگوراتیو باشد . نکته بامزه دیگر در باره این وضعیت این بود که در یکی از اجراها شلوارم در حین بازی جر خورد و من تا پایان نمایش مجبور شدم  رو به تماشاگران و پشت به بازیگران بازیم را ادامه بدهم و بتدریج این ویژگی شلوار بالا کشیدن هم در اجراهای بعدی به کاراکتر ژیگولو اضافه شد .

 

چقدر از روندی که در بازیگری طی کرده اید احساس رضایت دارید؟

از روند کاریم راضی هستم . البته در طول دوران کاریم، مجموعه ها و یا فیلم هایی بوده که به خاطر پول و گذران معاش بازی کردم و بعد پشیمان شدم اما هیچوقت به زبان نیاورده ام چرا که معتقدم زیر سوال بردن یک گروه کار درستی نیست ، چون برای بدترین کار هم زحمت کشیده شده است وباید تا حدی مراعات کرد .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران