در حال بارگذاری ...
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه :

تلاش هایی برای بهبود وضع پناهجویان انجام گرفته است

دکتر عباس عراقچی با حضور در سالن قشقایی به تماشای نمایش مانوس نشست.

به گزارش ایران تئاتر دکتر عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه به همراه مهدی شفیعی مدیر کل هنر های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه شب 27 اسفند ماه با حضور در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر از نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی زاده دیدن کرد.

مهدی شفیعی پس از پایان اجرای نمایش با تقدیر از اجرای این اثر نمایشی و با ذکر این نکته که در حال حاضر دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در حال تماشای نمایش ترن هستند، رو به مخاطبان گفت: ازینکه دولت مردان را در سالن های تئاتر می بینم به شدت خوشحال هستم. امشب در خدمت بزرگ مردی هستیم، که با کارهای سیاسی ارزشمندشان توانستند کشور ما را به شان و شخصیت اصلی خودش در حوزه بین الملل نزدیک کند.

وی در ادامه افرود: این تئاتر مستند طی روزهایی که در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. در تئاتر رسم بر این است که در آخرین اجرا یک نمایش دسته گلی را به پاس زحمات گروه اجرایی به آن ها تقدیم کنیم، از دکتر عراقچی و استاد اصغر همت خواهش می کنم که این کار را انجام دهند.

نازنین سهامی زاده کارگردان نمایش مانوس با خواندن شعری از الیاس علوی شاعر افغانی رو به تماشاگران گفت: الیاس علوی پناهجویی است که زمانی در ایران زندگی می کرد و حال به استرالیا پناه برده است. در این اجرا نیز تعدادی پناه جو افغانی مهمان ما هستند، که امیدوارم وضع برای آن ها روز به روز بهتر شود.

وی در پایان یادآور شد: در این 30 شب افرادی زیادی در صندلی های سالن قشقایی نشستند و نمایش ما را تماشا کردند ولی افرادی نبودند تا به تماشای این نمایش بیایند. جمعه آخر سال است و به همین دلیل آخرین اجرای این نمایش را به پدر و برادرم  تقدیم می کنم.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه نیز با قدردانی از گروه اجرایی نمایش «مانوس» توضیح داد: لازم است از گروه اجرایی این اثر برای به صحنه بردن این نمایش بسیارتاثیر گذار و عالی تشکر کنیم که اجرای ارزشمند و درجه یکی را به صحنه بردند و من به شخصه با آن ارتباط بسیار خوبی برقرار کردم. به هر حال موضوع این نمایش به شکلی بود که من طی زمان حضورم در کشورهای فنلاند و ژاپن با آن به طور کامل در ارتباط بودم.

وی در ادامه افزود: من طی دورانی که در کشور ژاپن حضور داشتم شاهد این موضوع بودم که هموطنان ما مسیرهای سختی را برای حضور در این کشور طی می کردند و بعضی از آن ها بعد از آن که ازین مراحل عبور کردند، به دلیلی گرفتار شده بودند. وقتی در زندان های ژاپن با آن ها صحبت می کردم می دیدم که با چه شکنجه های روحی وحشتناکی روبه رو هستند. به همین جهت دوست دارم روزی این شرایط نیز در یک اثر نمایشی به کار گرفته شود زیرا این شرایط هم مانند سوژه مطرح شده در نمایش «مانوس» می تواند سوژه خوبی برای هنرمندان تئاتر باشد.

 معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه همواره با این شرایط روبه رو هستیم و به سهم خود تلاش هایی را برای بهبود اوضاع پناهجویان ایرانی در کشورهای دیگر انجام دادیم البته که هیچ ادعایی هم نداریم که وظیفه مان را به نحو احسن انجام دادیم اما امیدواریم با شرایط جدیدی که بعد از برجام ایجاد شده، شرایط تغییر کرده و ما دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

عراقچی در پایان صحبت های خود گفت: برای همه هنرمندان عزیز تئاتر سال خوبی را آرزو می کنم و امیدوارم سال آینده سال خوب و پربرکتی برای هنرمندان تئاتر ایران باشد.

نمایش «مانوس» به نویسندگی لیلا حکمت نیا و کیوان سررشته ، کارگردانی نازنین سهامی زاده و بازی احسان بیات فر، ابراهیم عزیزی، السا فیروز آذر، احسان کرمی، صبا گرگین پور، حمیدرضا محمدی، نسرین نکیسا، نرگس نیک سیرت، که هر شب ساعت 20 برای مخاطبان به روی صحنه می رفت، به اجرا های خود در این سالن پایان داد.




نظرات کاربران