در حال بارگذاری ...
هادی مرزبان در گفت‌وگو با ایران تئاتر

سنت‌های نوروز هویت ایرانی را زنده نگه می‌دارد

هادی مرزبان (کارگردان با سابقه تئاتر) معتقد است؛ مراسم و سنت‌های نوروز در هر شرایطی باید زنده نگه داشته شود چراکه ایرانی بودن و هویت ما به حفظ این رسم و رسومات مختلفی است که در فرهنگ ما وجود دارد.

به گزارش ایران تئاتر، هادی مرزبان درباره نوروز و آیین‌های نوروزی گفت: رنسانسی که در طبعیت بوجود می‌آید و و این تغییر و تحول در طبعیت ما در گذشته چه کوچک و چه بزرگ‌مان تصور می‌کردیم از یک برهه وارد برهه دیگری می‌شویم خودمان این حس را داشتیم که کامل‌تر شدیم اما من در هر شرایطی متاسفانه آن طور که باید و شاید نتوانستیم لذت را از این تغییر و تبدیل و رنسانس ببرم.

او در ادامه این مطلب افزود: وقتی دور و برم را نگاه می‌کنم می‌بینم فقر در اطراف بسیار زیاد است و این فقر نمی‌گذارد من از چیزی لذت ببرم البته این موضوع به معنی این نیست که خودم آدم متمکنی هستم. نه، من هم از همین جامعه هستم اما دلم برای اطرافیانی می‌سوزد که با جان و کندن یکسال خانواده‌اش را اداره می‌کند و از دو ماه قبل از عید غم شب عید را دارد.

کارگردان تئاتر «تانگوی تخم‌مرغ داغ» خاطر نشان کرد: من چه عشقی می‌توانم برای عید داشته باشم درحالی که یک پدر غم نان فرزند را دارد و نمی‌توانم در برابر کودکی وقتی لباس نو بر تن همسن و سالش می‌بیند و غصه می‌خورد، بی‌تفاوت باشم البته سعی می‌کنم این اختلاف طبقاتی را در آثارم نشان دهم اما متاسفانه همیشه این وجود داشته و من در هیچ سالی نتوانستم لذت کافی را از نوروز ببرم.

مرزبان با بیان اینکه سنت‌های ما نیز نیازمندان را به ما یادآوری می‌کنند، گفت: سنت‌هایی مانند حاجی‌فیروز و عمو نوروز به ما یادآوری می‌کنند که باید به یاد کودکانی هم باشیم که این روزها شاید در آرزوی یک لباس نو باشند اگرچه بیشتر این بچه‌ها باور دارند که نباید داشته باشند چراکه می‌دانند پدرشان نمی‌تواند برای‌شان تهیه کند.

او در ادامه تاکید کرد : معتقدم مراسم و سنت‌های نوروز در هر شرایطی باید زنده نگه داشته شود چراکه ایرانی بودن و هویت ما به این حفظ رسم و رسومات مختلفی است که در فرهنگ ما وجود دارد و اگر این رسوم نباشند ما دیگر در این زمانه چیزی از فرهنگ‌مان را نداریم.

کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» افزود: حاجی‌فیروزهای امروزی بیشتر گدایی می‌کنند در حالی که فلسفه حاجی فیروز در سنت‌های ما چیز دیگری است. حاجی فیروز در فرهنگ ما پیام‌آور شادی است.

مرزبان در پایان گفت:  ما باید در حفظ سنت‌هایمان کوشا باشیم، در گذشته نیز سنت‌هایی داشتیم که متاسفانه امروز دیگر اثری از آن‌ها نیست. امروز دیگر خبری از جشن سده و جشن‌هایی امثال آن نیست پس باید برای حفظ فرهنگ و هویت ایرانی‌مان به سنت‌های درست و اصیل ایرانی پایبند باشیم و آن‌ها را به انحراف نکشانیم.




نظرات کاربران