در حال بارگذاری ...
پیام ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی تئاتر

تئاتر می تواند پرسش های مهم بشری را مطرح کند

ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی را منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر همزمان با فرا رسیدن 27 مارس (هفتم فروردین‌ماه) روز جهانی تئاتر ایرینا بوکووا سیاستمدار سرشناس بلغاری و مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) پیامی را منتشر کرد. در پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی تئاتر آمده:

«تئاتر یکی از کهن‌ترین و پُرتکاپوترین اشکال هنری در تاریخ بشریت است و انستیتو بین‌المللی تئاتر از سال 1961 هر سال روز 27 مارس را به عنوان روز جهانی تئاتر جشن می‌گیرد.

پیشینه تاریخ تئاتر به زمان به وجود آمدن زبان‌های مختلف در دنیا بازمی‌گردد و تجلی متنوع آن انعکاسی است  از تنوع فرهنگی مشترک بین همه انسان‌ها.

یونسکو از گونه‌های مختلف تئاتری ثبت شده مانند «کومی دوری» (تئاتر موزیکال سنتی اوکیناوا - ژاپن)، «رمز و راز بازی الچه» (اسپانیا) و «ماک یونگ تیاتر» (کامبوج) و همچنین تئاترهایی که تاکنون نامشهود مانده‌اند محافظت و به عنوان میراث بشریت به آنها ارج می‌نهد.

تئاتر چیزی بیش از یک سرگرمی است. در تئاتر می‌توان با استفاده از یک کمدی یا یک درام بدون واسطه اهرمی منحصربه‌فرد بین مردم و صحنه برای بیان و انعکاس اندیشه‌ها ایجاد کرد.

تئاتر به عنوان یک هنر متعالی در زندگی می‌تواند حقایق را به تصویر بکشد و در یک درام پرسش‌های مهم انسان درباره ساختار جوامع را مطرح کند و حتی سرنوشت‌ساز باشد.

تئاتر می‌تواند حتی در شرایط جنگ و درگیری برای از سرگیری گفت‌وگو و سرعت بخشیدن به صلح به کمک جوامع بیاید؛که در سال 2014 در کشور چاد در پروژه‌ای که توسط ITI و با حمایت سازمان یونسکو انجام شد، آن را دیدیم.

در همین راستا ما متعد می شویم به همراه انستیتو بین‌المللی تئاتر که در سال 1948 توسط یونسکو با توجه به ضرورت ترویج تئاتر در زندگی مردم جهان، تشویق دولت‌ها به اتخاذ سیاست‌های خلاقانه و حمایتی از تئاتر، توسعه تولیدات و فعالیت‌های تئاتری هنرمندان و گروه‌ها تاسیس شده، به کمک خانواده جهانی تئاتر همواره این هنر را زنده نگه داشته و در جهت توسعه صلح  بکوشیم.»




مطالب مرتبط

با حضور اسرافیل فرج‌‎اللهی

آیین گرامی‌داشت روز جهانی تئاتر در تبریز برگزار شد
با حضور اسرافیل فرج‌‎اللهی

آیین گرامی‌داشت روز جهانی تئاتر در تبریز برگزار شد

آیین گرامی‌داشت روز جهانی تئاتر با حضور مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و جمعی از پیشکسوتان، اساتید و هنرمندان استان آذربایجان شرقی در خانه پروین اعتصامی در تبریز برگزار شد.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران