در حال بارگذاری ...
  • موزه ای که با بیش از 600 عروسک در روز ملی هنرهای نمایشی افتتاح شد

    غریب‌پور: افتتاح موزه اپرای عروسکی نوید یک سال خوب برای تئاتر است

    بهروز غریب‌پور در مراسم افتتاح موزه عروسک‌های تئاتر راه‌اندازی این موزه را حاصل تلاشی عاشقانه و دست در دست هم دادن مدیران فرهنگی و هنرمندان عنوان کرد.

    به گزارش ایران تئاتر همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر طی مراسمی با حضور علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ، علی‌اصغر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی،ارمغان بهداروند میرانجمن هنرهای نمایشی ایران و جمعی از هنرمندان شناخته شده عرصه تئاتر، موزه اپرای عروسکیگروه تئاتر «آران» به سرپرستی بهروز غریب‌پور در تالار فردوسی افتتاح شد.

     

    مهدی شفیعی :

    ارتقاء جایگاه اجتماعی تئاتر

    در این مراسم ایتدا مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در سخنان کوتاهی ضمن تبریک سال نو و روز ملی هنرهای نمایشی و ابراز خرسندی نسبت افتتاح این موزه در آغاز سال، گفت: به نظر من تصویب روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم و همچنین نامگذاری ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر به نام تئاترشهر، دو اتفاق مهمی بودند که در سال 95 برای تئاتر افتاد. اتفاقاتی که نشان از ارتقاء جایگاه اجتماعی تئاتر در کشور دارد و درباره آنها می‌توان بسیار سخن گفت.

    شفیعی در ادامه با اشاره به سفر علی مرادخانی معاون امور هنری به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کشور تونس، پیام معاون امور هنری وزارت ارشاد را قرائت کرد.

     

     پیام علی مرادخانی معاون امور هنری  

    آینه‌گردان هنری باشیم که می‌تواند هویت و اصالت ایرانیان را آرش وار به فراسوی مرزها رهنمون باشد

    هنگام خجسته‌ای‌ست که در عطربهار و نسیم نوروز با شما در شادی نخستین جشن ملی روز هنرهای نمایشی شریک باشم. امروز هفتم فروردین است، میعاد جان‌های جویایی که نیکبختی و نیک‌فرجامی مردم را در هر کجای جهان بر صحنه‌های نمایش آرزو می‌کنند. انتخاب روزی به نام تئاتر نه صرفا یک انتخاب و رویداد نمادین که نتیجه تاکید بر نقش اجتماعی و اثرگذار تئاتر و ثمره ممارست هنرمندانی است که به امید بهبود امروز و به شوقی فردایی بهتر دست از تلاش نکشیدند. فرصت به هنگامی است که در موسم بهار و در روزگار بلوغ تئاتر، آینه‌گردان هنری باشیم که می‌تواند هویت و اصالت ایرانیان را آرش وار به فراسوی مرزها رهنمون باشد. این ذوق و شوق حتما از مژده افتتاح موزه اپرای عروسکی دو چندان خواهد شد چرا که حفظ میراث دیروز و امروز تئاتر همواره از دغدغه‌های جدی اینجانب و مطالبه به حق هنرمندان بوده است. با اعتقاد و ایمان قلبی تئاتر را گنجینه‌ای می‌دانم که بیش از مخاطبان روزگار خویش، روشنگر و راهنمای شاهدان و ناظران فرداست. با شادباشِ افتتاح این موزه، که محصول زمان اندیشی و تدبیر هنرمندانه استاد بهروز غریب‌پور است دیگر رویداد ارزشمند این روزها یعنی تمهید و  راه‌اندازی موزه ملی تئاتر را شاکر هستم که قطعا در روزهای آتی عملیات طراحی و اجرای آن آغاز خواهد گردید و فروتنانه آن را پاسخی اندک به همت بسیار هنرمندان صدیق تئاتر و نیاز موکد هنر نمایش این سرزمین می‌دانم. شایسته است از اهتمام همکاران کوشای خود در مرکز هنرهای نمایشی، خانه تئاتر، انجمن‌های هنرهای نمایشی ایران، بنیاد رودکی، موسسه توسعه هنرهای معاصر سپاسگزاری نمایم و با امید به توجه جدی به هنر ارزنده تئاتر از درایت و لطف اعضای شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی نمایم. تا باد چنین بادا. علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

     

    بهروز غریب پور :

    افتتاح موزه اپرای عروسکی نوید یک سال خوب برای تئاتر ایران است

    پس از قرائت پیام معاون امور هنری، بهروز غریب‌پور کارگردان و نمایشنامه‌نویس شناخته شده و مطرح تئاتر کشورمان و طراح  موزه اپرای عروسکی برای حاضران درباره روند شکل‌گیری این موزه سخن گفت.

    غریب‌پور در آغاز سخنان خود با بیان اینکه در روزهایی که همه پای سفره هفت‌سین بودند، همه یاران گروه تئاتر عروسکی آران و کارکنان بنیاد فرهنگی هنری رودکی مشغول آماده‌سازی و کارهای پایانی این موزه بودند، گفت: به نظرم افتتاح این موزه نوید یک سال خوب برای تئاتر است.

    غریب‌پور در ادامه خطاب به علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به نیابت از وزیر در این مراسم حضور داشت، گفت: اگر می‌بینید ما امروز سر پا هستیم به دلیل عشق به تئاتر است و امیدوارم در سال 96 به خانواده تئاتر توجه بیشتری شود. چراکه ظرفیت‌های زیادی در خانواده تئاتر وجود دارد و با وجود موانع مالی و موانع دیگری نظیر امکانات، ما با نیروی عشق چنان وانمود می‌کنیم که اوضاع خیلی خوب است.

    او با تاکید بر اینکه افتتاح این موزه بدون حمایت‌های مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و همچنین علی‌اکبر صفی‌پور مدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی ممکن نبود، گفت: حضور آقای شفیعی در این مدت گشایشی در حوزه تئاتر ایجاد کرد و با وجود تنگناهای مالی فراوان واقعا تمام تلاش‌شان را کردند و به این حوزه توجه زیادی داشتند. همچنین آقای صفی‌پور هم در طول هشت ماهی که به بنیاد رودکی آمدند با کمک‌هایشان کاری را که مدیرعاملان قبلی در طول هشت سال نتوانسته بودند انجام دهند را به سرانجام رساندند. که این نشان می‌دهد وقتی مدیران دست به دست هم دهند، می‌توان کارها بسیاری انجام داد.

    کارگردان اپرای عروسکی «رستم و سهراب» همچنین با اشاره به حضور هنرمندانی همچون؛ هما جدیکار، مرضیه برومند، کاظم هژیرآزاد، زهرا صبری، رضا بابک، اصغر همت و... در این مراسم گفت: حضور این دوستان نشان می‌دهد قلب‌های ما هنوز با هم است. ما یک خانواده‌ایم و نشان داده‌ایم که در بزنگاه‌ها به داد هم می‌رسیم.

    این کارگردان تئاتر و مدیر هنری در ادامه درباره ظرفیت‌های این موزه با اشاره به اینکه قرار بود این موزه در بهمن‌ماه گذشته افتتاح شود اما لنا به دلائلی میسر نشد، توضیح داد: آشنایی با عروسک و شیوه عروسک‌گردانی و حفظ عروسک‌ها مانند یک گنجینه، دو عملکرد اصلی و مهم این موزه هستند و در حال حاضر بیش از 600 عروسک در این موزه برای ارائه به شهروندان آماده کرده‌ایم.

    کارگردان «رستم و سهراب» با بیان اینکه برای هنر عروسک‌گردانی هنرجوی بسیاری داریم تصریح کرد: در جامعه تئاتری ما افرادی هستند که شایستگی بسیاری دارند و با توانمندی‌های خود چوب تئاتر را به نسل بعد منتقل می‌کنند.

    او همچنین گفت: با افتخار می‌گویم 14 سال پیش این هنر در حد بسیار کم در سطح کشور وجود داشت، اما امروز ما 600 عروسک داریم که توسط هنرمندانی مانند مریم اقبالی و علی پاکدست ساخته شده و هنگامه سازش سناریوهای آنها را می‌نویسد و کسان دیگری هستند که دکورش را می‌سازند، بنابراین همه دست به دست هم می‌دهند تا امروز مکتب‌هایی مانند مکتب آران افتتاح شود.

    کارگردان اپرهای عروسکی «حافط» و «مولانا» با بیان خاطره‌ای از دوران حضورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: سال 58 زمانی‌که به ایران آمدم پروفسور تن تنو نامه‌ای به جشن هنر شیراز نوشته بود و از هنرمندان ایرانی خواسته بود که به او اجازه دهند تا با خریداری وسایل هنرهای عروسکی در ایران موزه‌ای را در یکی از کشورهای اروپایی راه‌اندازی کند و عنوان کرده بود که در این انقلاب عروسک‌ها و هر چه مربوط به فرهنگ ایرانی است از بین می‌رود و پایمال می‌شود. در آن زمان نامه رابه من نشان دادند اما من به آن‌ها تاکید کردم که فکر او اشتباه است و می‌توانیم این را ثابت کنیم. بلافاصله به باغ فردوس رفتم و متاسفانه با صحنه‌ای دردناک مواجه شدم. عده‌ای با پهن کردن سفره‌هایی اشیاء موزه را به حراج گذاشته بودند و من هم که خیلی عصبانی شده بودم به آنها گفتم می‌خواهید با این کارتان به آن نامه مهر تائید بزنید. سپس آن وسایل را جمع کردیم و به سعدآباد منتقل کردیم.

     

    علی اصغر کاراندیش  معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :

    ایجاد موزه تئاتر یک ضرورت است

    پس از سخنان بهروز غریب‌پور، علی‌اصغر کار اندیش  معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه کمبودهای بسیاری در حوزه تئاتر داریم و نیازها در این حوزه بسیار است و به همین میزان مشکلات زیادی هم داریم، گفت: در حال حاضر ما در سطح کشور 800 مجتمع فرهنگی هنری فعال و نزدیک به 300 مورد در حال ساخت داریم اما با وجود 1100 مجتمع باز هم با کمبود فضا به ویژه در پایتخت روبه‌رو هستیم.

    کاراندیش با اشاره به اینکه علیرغم کاهش درآمدهای دولت در حدود چهار سال گذشته اعتبار وزارت ارشاد دو برابر شده، افزود: ما در این مدت تلاش کردیم تا اعتبارات فرهنگی را دوبرابر کنیم. هر چند هنوز با تامین نیازها فاصله داریم اما با این وجود امیدواریم بتوانیم در این شرایط هم بهترین خدمات را بدهیم و با حمایت زمینه آموزش و فراگیری هنر را برای دانشجویان فراهم سازیم تا کمبود نیروها را جبران کنیم.

    او با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته بسیاری از هنرمندان موفق از شهرستان به تهران آمدند و در زمینه هنر خود رشد کرده‌اند، بیان کرد: معتقدم هنوز نیروهای مستعد زیادی به خصوص در هنرهای نمایشی داریم، که از جمله وظایف ما فراهم کردن زمینه آموزش و حمایت از آنهاست تا بتوانیم این افراد را به خوبی تربیت کنیم. به همین خاطر سعی کردایم با تلاش بیشتر در این زمینه اعتبارات‌مان را به سمت استان‌ها سوق دهیم و تاکنون نیز تقریبا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

    کاراندیش همچنین با ابراز خرسندی از ایجاد موزه اپرای عروسکی، گفت: هر چند موزه سینما یا موزه هنرهای دیگر را داریم اما هنوز موزه‌ای برای تئاتر نداریم. ولی در بحث موزه تئاتر نیز اقدامات اولیه انجام شده و پیگیری آن  ضروری است که امیدوارم با پیگیری‌ها در معاونت هنری بتوانیم در خصوص راه‌اندازی موزه تئاتر نیز اقدامات خوبی داشته باشیم.

    پس از سخنان علی‌اصغر کاراندیش، حاضران در این مراسم با توضیحات بهروز غریب‌پور از بخش‌های مختلف این موزه بازدید کردند.




    مطالب مرتبط

    بهروز غریب‌پور از  اپرای عروسکی خیام به ایران تئاتر گفت :

در پرداختن به شخصیت خیام نسبت به شعرای دیگر متعهدتر بودم
    بهروز غریب‌پور از اپرای عروسکی خیام به ایران تئاتر گفت :

    در پرداختن به شخصیت خیام نسبت به شعرای دیگر متعهدتر بودم

    ایران تئاتر:عاقبت انتظارها به سر آمد و پنجمین اُپرا از اُپراهای عروسکی دکتر بهروز غریب‌پور با محوریت چهره‌های فرهنگی و ادبی ایران‌زمین آماده شد و اجراهای خود را از روز یکشنبه 25 تیرماه در تالار فردوسی آغاز کرد.

    |

    مهدی شفیعی در آخرین نشست همایش «چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» تاکید کرد:

ضرورت توجه به کارکرد فرهنگی و اجتماعی تئاتر در استان ها
    مهدی شفیعی در آخرین نشست همایش «چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» تاکید کرد:

    ضرورت توجه به کارکرد فرهنگی و اجتماعی تئاتر در استان ها

    مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه روند رو به رشد و بالنده در تئاتر استان‌ها باعث تاثیرگذاری بیشتر تئاتر در جامعه می شود، گفت: هدف تشکیل از دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی استقلال تئاتر در جامعه است .

    |

    مدیر کل هنرهای نمایشی در افتتاحیه نشست چشم انداز تئاتر استان ها :

انجمن هنرهای نمایشی  اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت­  هنرمندان در استان هاست
    مدیر کل هنرهای نمایشی در افتتاحیه نشست چشم انداز تئاتر استان ها :

    انجمن هنرهای نمایشی اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت­ هنرمندان در استان هاست

    در روزگار فعلی شاید به جرات بتوان ادعا کرد کمتر حوزه فرهنگی هنری در کشور همانند تئاتر به این اندازه دارای تنوع مضمون و شکل است... وتئاتر استان ها اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت­ هنرمندان در استان هاست .

    |

    نظرات کاربران