در حال بارگذاری ...
شهروندان تهرانی و مسافران نوروزی از تجربه روز ملی هنرهای نمایشی می گویند

تبلیغات برای روزی با این اهمیت در رسانه‌ها کم است

گزارش مردمی ایران تئاتر از دومین روز اجرای آیین های نوروزی همزمان با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی در محوطه تئاتر شهر.

به گزارش ایران تئاتر دومین روز از اجرای آیین‌های نوروزی، خیمه‌شب‌بازی، و نمایش‌های خیابانی عصر روز گذشته دوشنبه هفتم فروردین ماه همزمان با روز جهانی تئاتر و روز ملی  هنرهای نمایشی با حضور جمع کثیری از مردم در محوطه تئاتر شهر برگزار شد.

درحالی‌که بساط خیمه‌شب بازی و هنرمندان آماده اجرای نمایش می‌شوند مردم کم‌کم در محوطه تئاتر شهر تجمع می‌کنند تا برنامه شروع شود. هنوز دومین روز از اجرای آیین‌های نمایشی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی آغاز نشده که جمعیت زیادی دور بساط خیمه‌شب‌بازی جمع شده‌اند.

شراره طیار و امیرحسین انصافی به همراه عروسک مبارک اولین بخش از برنامه را آغاز می‌کنند و بلافاصله پس از آن برنامه‌های متنوع دیگری از جمله سیاه‌بازی و اجرای موسیقی گیلکی و اجرای موسیقی نواحی و نمایش‌های متنوع خیمه‌شب‌بازی و آیین‌های نوروزی برگزار می‌شود.اما کمی آنطرف‌تر نیز مانکن‌های زنده «سیلور من» توجه عده‌ای از همشهریان و رهگذران محوطه تئاتر شهر را جلب کرده و تماشاگران با آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند.

اجرای آیین‌های نوروزی که در محوطه تئاتر شهر و در فضایی شاد و سرگرم‌کننده توسط سامان خلیلیان در روز ملی نمایش برگزار شد موجب تجمع جمع کثیری از همشهریان و مسافران نوروزی در این محوطه شده و ساعات خوش عصر گاهی را در روزهای نوروز برای همشهریان و مسافرانی که از محوطه تئاتر شهر عبور می‌کردند، رقم زده است.

در این گزارش نظرات برخی از شهروندان را درباره روز ملی نمایش و اجرای آیین‌های سنتی و نوروزی را جویا شدیم.

 

تئاتر هنری که بسیار اثرگذار است

خانم کرمی کارشناس ارشد زمین‌شناسی یکی از مخاطبانی است که از ابتدای اجرای نمایش در محوطه به تماشای این برنامه نشسته است. او درباره اجرای این برنامه‌ها و روز ملی هنرهای نمایشی می‌گوید: به نظرم خیلی جذاب بود بویژه اینکه محتوای این نمایش‌ها خیلی خوب بود و به موضوعات مهمی را در قالب نمایش می‌پرداختند.

او با بیان اینکه به تئاتر دیدن بسیار علاقه‌مند است اما به دلیل کمبود وقت فرصت دیدن نمایش را ندارد، می‌افزاید: تئاتر یکی از هنرهایی است که در مخاطب بسیار تاثیرگذار است و استمرار چنین نمایش‌هایی می‌تواند در اشاعه فرهنگ ما بسیار موثر باشد و ما می‌توانیم از طریق نمایش سنت‌ها و آیین‌هایی که دیگر این‌روزها خبری از آن نیست را زنده کنیم.

 

نمی دانستم روز ملی هنرهای نمایشی است

آقای ترابی کارشناس بیمه یکی از مسافران نوروزی است که به همراه خانواده‌اش در محوطه تئاتر شهر حضور دارند. او درباره این برنامه و روز ملی هنرهای نمایشی اظهار می‌کند: نمی‌دانستم امروز روز ملی نمایش است و به طور اتفاقی به همراه خانواده از این محدوده عبور می‌کردیم که حضور این مردم و صدای سیاه‌بازی که شنیده می‌شد توجه‌مان را جلب کرد.

او ادامه می‌دهد: اجرای این برنامه‌ها در روز ملی نمایش بسیار عالی است و ای کاش از این برنامه‌ها در شهرستان‌ها هم اجرا می‌شد تا اهالی شهرها نیز از طریق این برنامه‌ها با نمایش‌های آیینی و سنتی ما آشنا شوند همچنین از این طریق می‌توان مردم را با تئاتر و نمایش آشنا کرد.

 

این گونه اجراها باعث آشنایی بیشتر مردم با هنر است

محمد علی رحمانی کارشناس ارتباطات است و دوران سربازی‌اش را در تهران می‌گذارند. او در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانی امروز چه روزی است می‌گوید: نه نمی‌دانم.

از او می‌پرسم درباره روز ملی نمایش چیزی شنیده‌است ادامه می‌دهد: نه، اما الان که به این جا آمدم متوجه شدم این برنامه‌ها برای روز ملی هنرهای نمایشی در محوطه تئاتر شهر برگزار شده و از دیدن آن‌ها بسیار لذت بردم. به نظرم باید در رسانه‌ها بیشتر به این موضوع پرداخته می‌شد و اطلاع‌رسانی بهتری در این باره انجام می‌شد تا مردم با آن آشنا شوند.

او می‌گوید: مخاطبان تئاتر و نمایش محدود هستند و به علت گرانی بلیت اغلب مردم کمتر به تماشای تئاتر یا نمایش می‌روند اما برنامه‌های اینچنینی که در محوطه باز برگزار می‌شود باعث می‌شود مردم نیز با این هنر بیشتر آشنا شده و به آن علاقه‌مند شوند اما ای کاش اطلاع‌رسانی بهتری در این باره می‌شد.

 

از این طریق با آیین های گذشته خود بیشتر آشنا می شویم

فرناز سلاحی‌زاده فوق لیسانس معماری و شهرسازی و مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت صنایع که به طور اتفاقی از محوطه تئاتر شهر عبور می‌کرده و متوجه اجرای این برنامه‌ها شده می‌گوید: به نظرم اجرای این برنامه‌ها خیلی جالب است چراکه مردم ما با این سنت‌ها خیلی آشنا نیستند و از طریق این نمایش‌ها با سنت‌ها و آیین‌های گذشته‌مان بیشتر آشنا می‌شوند اما بهتر است  این برنامه‌ها وسیع‌تر باشد.

او اظهار می‌کند: متاسفانه بچه‌های ما کمتر با این برنامه‌ها و عروسک مبارک و نمایش‌های شاد نوروزی آشنایی دارند. اگر رسانه‌های عمومی نیز به اجرای چنین برنامه‌هایی که به مناسبت روز ملی نمایش برگزار می‌شود بیشتر اهمیت بدهند مخاطبان بیشتری می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

این شهروند تهرانی خاطرنشان می‌کند: خیلی از مردم ما با روز ملی هنرهای نمایشی آشنا نیستند و اصلا نمی‌دانند چنین روزی وجود دارد بهتر بود که اجرای این برنامه‌ها که به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی و ایام نوروز است در پارک‌های بیشتری برگزار می‌شد تا مردم بیشتری با این برنامه‌ها آشنا شوند.

او با بیان اینکه گهگاهی برای دیدن تئاتر به سالن‌های نمایش می‌رود، ادامه می‌دهد: تبلیغات تئاتر بسیار کم است و مردم نمی‌دانند چه نمایش‌هایی اجرا می‌شود اگر در تلویزیون همانطور که از فیلم‌های سینمایی تبلیغ می‌شود از تئاتر هم تبلیغ می‌شد مردم بیشتری جذب سالن‌های نمایش می‌شدند اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

 

 




مطالب مرتبط

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

سیدمحمدجواد طاهری:

هیچ‌کس توان تخریب تئاتر شهر را ندارد
سیدمحمدجواد طاهری:

هیچ‌کس توان تخریب تئاتر شهر را ندارد

مدیر تئاتر شهر درباره عکس منتشرشده از تخریب محوطه تئاتر شهر در فضای مجازی گفت انتشار عکس مذکور و صحبت‌های ایجادشده درباره آن خیلی شوخی بدی است. تخریب تئاتر شهر کذب است و اصلاً چنین چیزی امکان ندارد و نخواهد داشت. تئاتر شهر متعلق به یک‌ زمان نیست؛ بلکه متعلق به زمان‌ها و جزئی ...

|

نظرات کاربران