در حال بارگذاری ...
نشریه تخصصی تئاتر ویژه اسفند 95 و فروردین 96

تازه‌ترین شماره ماهنامه «نمایش» منتشر شد

تازه‌ترین شماره ماهنامه «نمایش» با مقالات، یادداشت‌ها و گفتگوهای علمی و اختصاصی منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر نشریه تخصصی «نمایش» ویژه اسفند 95 و فروردین 96 را با بخش‌های متنوع ورودیِه، نگاه ویژه، نقد تئاتر، مقاله، در گستره تئاتر جهان، نکوداشت و کتاب گزاری منتشر شد.
انجمن هنرهای نمایشی شماره دویست و ده و دویست و یازدهمین شماره ماهنامه «نمایش» را در یک مجلد و 168 صفحه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرارداد
بخش‌ها، عناوین و نام نویسندگان این شماره از «نمایش» به این شرح است:
ابتدای سخن این شماره از «نمایش» با عنوان «تجلی باورها و طلیعه آیین‌ها» به قلم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی
در بخش «نوروزنامه» مطالبی به‌عنوان بهاریه از هنرمندان تئاتر سراسر کشور منتشرشده است. در این بخش افرادی چون قادر آشنا، محمود عزیزی، حسین مسافر آستانه، یدالله آقاعباسی، یونس آبسالان، ناصح کامکاری، محمدعلی لطفی‌مقدم، احمد بیگلریان، هادی مرزبان، حسن قرائی، رضا گشتاسب، حسین فرخی، منوچهر اکبرلو، نوید جعفری، شکوه شریفی، عبدالرضا فریدزاده، سیروس همتی، امیرمحمد حسنوند، رضا حسینی، سلمان صالح‌زهی، فرهاد ارشاد، علی غابشی، محمود عطار، حمیدرضا سلیمانی، امید الماسی، امیر نوروزی، فرشید ابراهیمیان، رضا کیانی، محمدجواد بخشی‌زاده، مجید امرایی، مهدی فقیهی، مهرداد رایانی‌مخصوص، رضا صابری، فریبا چوپان‌نژاد، عزت‌الله مهرآوران، سیاوش عالی‌پور پایان زمستان و فرارسیدن بهار را مغتنم شمرده‌اند.
«در فراق یاران» عنوان بخشی است که با عنوان «چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان» به هنرمندان درگذشته در سال 1395 می‌پردازد.
«به یاد کرد» به «سرکسیان و هنر او» و «گروه تئاتر آرمن» می‌پردازد.
«روی خط خبر» که طبق روال معمول به مهم‌ترین اخبار حوزه نمایش اختصاص دارد.
در بخش «نیم نگاه» گفتگوهایی با هنرمندانی چون فرید کیامرثی و محسن موسوی خواه در عرصه تئاتر انجام گرفته است.
«گزارش» این شماره نمایش به موضوعات متنوعی پرداخته است.
گزارش اول «اخلاق در بازیگری» و نظر مهدی فقیه و محمدجواد بخشی‌زاده را منتشر کرده است. گزارش دوم، گزارشی کوتاه از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.
گزارش سوم به مستر کلاس گروه تئاتر اودین به سرپرستی یوجینو باربا می‌پردازد.
«دیدار یاران» گفتگوهایی با استاد مازیار (جواد) بازیاران با عنوان «هنوز هم عاشقم» و طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده تهران در مجلس دهم با موضوع «اقتصاد فرهنگ، مقوله‌ای تازه» است.
پرونده این ماه با عنوان «نگاه ویژه» به کارگردان و بازیگر شهیر لهستانی «ریشارد چیشلاک» می‌پردازد. یادداشت مترجم، مطالبی از پیتر بروک و فردیناندو تاویانی، مقاله «کارگاهی با ریشارد چیشلاک» نوشته دن رونن، مقاله «نقدی بر آخرین اثر اجرا شده از گرتوفسکی» به قلم یان کات، مقاله‌ای منتشر نشده از ریشارد چیشلاک که با همکاری سیمونا مورینی در 1983 با عنوان «معدن چیان»، خود نوشته‌ای از زندگی چیشلاک و بالاخره مصاحبه با چیشلاک موضوعات متنوع پرونده چیشلاک را تشکیل می‌دهد.
در بخش نقد تئاتر نقد نمایش‌های «گالیله»، «کابوس حضرت اشرف»، «ریحانه»، «سیرک سیار»، «ترن»، «کمدی الهی جلد چهارم»، «مارکس و کوکاکولا»، «پنجره شکسته»، «تنها راه ممکن» توسط منتقدین نام‌آشنای کانون ملی منتقدان و انجمن منتقدان خانه تئاتر به رشته تحریر درآمده است.
در بخشی با عنوان «در جهان نقد» مطالب متنوعی گنجانده‌شده در ابتدا و به‌منظور آشنایی با شیوه نقدنویسی درگذشته، نقد نمایش «حسن کچل» به قلم مرحوم اکبر رادی از سال 1348 آورده شده است. در ادامه «جامعه‌شناسی تئاتر جدید»، «نگاهی به نمایش پیک‌نیک بر صحنه‌های معلق» و «او مرا دوست دارد» به‌منظور آشنایی با نقد در خارج از مرزهای کشور آورده شده است.
یک نیم پرونده دیگر نیز در تازه‌ترین ماهنامه «نمایش» گردآوی شده است. پرداختن به «رابرت ویلسون» با ترجمه مقاله‌ای با عنوان «خطوط هندسی یک جادو»، گفت‌وگو با رابرت ویلسون، گفت‌وگو با هاینر مولر درباره رابرت ویلسون صورت گرفته است.
«صحنه‌پردازی جادویی» عنوان مقاله‌ای است که به زندگی حرفه‌ای «یوزف سوبودا» طراح صحنه اهل جمهوری چک می‌پردازد.
«سایه‌هایی بر فراز ایرلند» مقاله ترجمه‌شده‌ای از فینتال اتول است که به محبوبیت نمایشنامه نویسان ایرلندی در نیویورک و لندن پرداخته است.
پرونده «در گستره تئاتر جهان» این ماه به تئاتر در «آفریقا» اختصاص دارد. «پیشینه تئاتر در آفریقا»، «نمایش در آفریقای جنوبی»، «نسل نوین نویسندگان در آفریقا»، «ماسک‌های آیینی در آفریقا» ازجمله مطالب مرتبط با این پرونده را تشکیل می‌دهند.
مروری بر فعالیت‌های هنری تاجبخش فنائیان در بخش «نکوداشت» ماهنامه نمایش گردآوری‌شده است. مروری بر زندگی‌نامه فنائیان، یادداشت‌هایی از محمود عزیزی و محمد ابراهیمیان و سرانجام یک گفتگوی مفصل با تاجبخش فنائیان مطالب بخش «نکوداشت» را تشکیل می‌دهند.
«تازه‌های انتشارات» به معرفی دو کتاب «تاریخ تئاتر مشهد (فرهنگنامه 100 سال تئاتر مشهد)» و «تئاتر گیلان (پس از پیروزی انقلاب)» اختصاص‌یافته است.
«انتهای سخن» به قلم نصرالله قادری سردبیر «نمایش» به بهانه نوروز و بهار به تئاتر در بهار پرداخته است.
نمایه مجله نمایش از سال 1394 تا 1395 پایان بخش مجله نمایش است. در این نمایه عناوین مختلف به تفکیک آمده است. این عناوین عبارتند از: ابتدای سخن، پروازهای بی بازگشت، گزارش، خبر، سخن خوانندگان، گفت‌وگوی آزاد، نگاه ویژه، مقالات نگاه ویژه، گفت‌وگوی نگاه ویژه، مقد تئاتر، نقد و بررسی نمایشنامه، مقالات آزاد، در جهان نقد، در گستره تئاتر جهان، نکوداشت، یادداشت، معرفی کتاب، انتهای سخن
ماهنامه تخصصی «نمایش» شماره 210 و 211 در 168 صفحه به مدیرمسئولی مهدی شفیعی و سردبیری نصرالله قادری ویژه اسفندماه 1396 و فروردین 1397 توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران منتشرشده است.

 

 




نظرات کاربران