در حال بارگذاری ...
شیوا مسعودی کارگردان نمایش :

«مسئولیت شکستن سکوت مطلق»نتیجه پژوهشی دو ساله است

ایران تئاتر: شیوا مسعودی استادیار دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران چند روزی است که نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» اثر مونا احمدی و حسین معارف را در سالن اصلی تماشاخانه مولوی با شکلی متفاوت به روی صحنه برده است.

در شب اول اجرای این نمایش  مصاحبه ای با شیوا مسعودی کارگردان نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق»: انجام دادیم که نظر خوانندگان گرامی را بدان جلب می کنیم:

 

- «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» به دنبال چیست و قرار است چه دغدغه ای از تماشاگران را پاسخ دهد؟

نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» یک نمایش سه اپیزودی است که بیشتر تمرکز خود را بر مراسم عروسی قرارداده و در تلاش است دغدغه های دخترانی که قصد ازدواج دارند را قبل از برگزاری، حین برگزاری و بعد از پایان مراسم عروسی به نمایش گذارد و بیشتر بر حاشیه هایی تمرکز دارد که بر عروس تحمیل می شوند.

همانطور که می دانید ما در فرهنگی سنتی خود یک مراسم ویژه ای به نام عروسی داریم که در طول تاریخ تلاش کردیم به آداب آن احترام بگذاریم. در عصر حاضر این مراسم به سبب ورود به مدرنتیه با تغییراتی همراه شده و تا حدودی آن را با یک چالش روبرو ساخته است لذا  سعی کردیم  مخاطب را با برخی حواشی ماحصل آن آشنا سازیم.

این کار ماحصل یک تجربه پژوهشی است که اولین ایده اش، سر کلاس درس با دانشجویانم کلید خورد. یک کار تمرینی با دانشجویان داشتیم که به مرور احساس کردم در اجرا می تواند جذاب باشد و با توجه به اینکه اعتقاد دارم تئاتر باید تمرکزش را بر مخاطب بگذارد و بتواند با تماشاگران ارتباط خوبی ایجاد نماید لذا با مونا احمدی و حسین معارف که دانشجویان تازه فارغ التحصیل ما بودند صحبت کردیم. حدود دو سال درباره این موضوع بررسی کردیم تا در نهایت شمایل یک نمایشنامه را طراحی و آماده اجرا نمودیم.

 

- نمایش«مسئولیت شکستن سکوت مطلق»  بیشتر بر اجرا تاکید داشت تا متن، آیا هدف خاصی را دنبال می کردید؟

ما به دنبال یک کار فرمالیستی بودیم و از ابتدا هم با همین نگاه کار را شروع کردیم. اعتقاد من بر این بود که مراسماتی مثل عروسی بیشتر متکی بر تصویر و حرکت هستند، و بیشتر اجراست تا دیالوگ، مثلا شما وقتی اسم عروسی می آید ناخوداگاه تصویر لباس عروس به ذهنتان متبادر می شود لذا بیشتر بر اجرا متکی بودیم. البته ما در هر سه اپیزود مونولوگهایی داریم که در جهت درک بیشتر تصویر است. در حقیقت کار ما تلفیقی از مونولوگ ها و تصویر است که بار اجرا در آن بیش از دیالوگ می باشد.

 

- چرا تمرکزتان بیشتر بر روی عروس بود و سعی کردید دغدغه های او را مطرح کنید؟

فرهنگ سنتی ما یک فرهنگ مردم سالاری است و دختر در آن از یک موقعیت خاصی برخوردار است. به عبارتی واضح تر عروس مسئله مناقشه پذیرتری نسبت به داماد دارد و این به دلیل شرایطی است که بر او حاکم می باشد. دختر وقتی از خانه پدر با آن امنیتی که برای او فراهم شده به خانه شوهر می رود یک ترس و وحشتی ناخودآگاه در او وجود دارد و مدتها طول می کشد تا آن امنیت دوباره بر گردد و این دغدغه برای پسرها نیست.

از طرفی یکی از آرزوهای هر دختر ایرانی از گذشته های دور پوشیدن لباس عروسی است و حتی امروز هم که خیلی از دخترها در ظاهر ادعا می کنند عروسی گرفتن برایشان مهم نیست اما پوشیدن لباس سفید عروس را دوست دارند. دغدغه و رویای پوشیدن لباس عروس به عنوان آرزوی دیرینه در دخترها غیر قابل انکار است.

یکی دیگر از مسائلی که پرسوناژ عروس را اولی می کند این است که وقتی دختر در سه ثانیه مجبور می شود سکوتش را بکشند و در محضر عاقد بله بگوید موقعیت اجتماعی اش تغییر می کند و انتظارات و مسئولیت های جدیدی پیدا می کند و ... و ما سعی کردیم این دغدغه ها را در کار به نوعی به نمایش گذاریم و همانطور که دیدید ما هیچ بحثی از داماد نکردیم و داماد یک پرسوناژ خنثی در نمایش بود و قضاوتی در مورد آن نکردیم.

 

- شما در این نمایش تمرکز خود را بیشتر بر نقاط منفی مراسم عروسی قرار دادید و سعی کردید از این زاویه موضوع را کنکاش کنید. دلیل خاصی در این خصوص داشتید؟

ما به دنبال تلنگر بر مخاطب بودیم و توجه اش را به سمت مسائلی جلب کردیم که شاید زیاد به آنها اهمیت نمی دهد.

مثلا پیش از عروسی هیچ کس خواسته های دختر را زیاد نمی بیند و خانواده عموما درگیر وام و جهزیه و ... هستند ما برآن تاکید کردیم و یا در حین مراسم عروسی بیشتر توجهات بر تشریفات بیهوده مثل آرایشگاه و آتلیه عکاسی و غذاها و دسرهای متعدد و ... است و اصل مسئله عروسی به حاشیه می رود.

بعد از عروسی نیز اطرافیان عموما تلاش می کنند تا افکار و سلیقه های خود را بر دختر تحمیل کنند و این مسئله را در جامعه داریم و در این نمایش نیز بدان تاکید کردیم و در نهایت نشان دادیم که این زندگی می تواند با آرامش ادامه پیدا کند و عروس و داماد با هم پیر شوند و یا خیلی ساده به طلاق بیانجامد.

 

گفتنی است نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» نوشته مونا احمدی و حسین معارف، بازی نگین کشفی، متین گودرزی، سارا شاهرودیان، اسماعیل کمالی دهقان، بهداد بلیغ‌فر و ساینا سراج و تهیه‌کنندگی رضا صمدپور، از ۱۷ فروردین در تالار مولوی به روی صحنه رفته است تا اردیبهشت ماه به اجرا در می آید.

 

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران