یادداشت ناصر حسینی مهر به بهانه اجرای نمایش «بوف کور»
تنهایی انسان در دنیای امروز
کارگردان نمایش «بوف کور» به بهانه اجرای اثرش در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر از انگیزه های خود برای به صحنه بردن این نمایش سخن گفت.
به گزارش دریافتی ایران تئاتر، ناصر حسینی مهر، طراح و کارگردان نمایش «بوف کور» که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است با انتشار یادداشتی از انگیزهها و دغدغههای خود برای به صحنه بردن این اثر نمایشی سخن گفت.
در یادداشت ناصرحسینی مهر آمده است:
«در بین آثار ادبی ایران اثری که مانند «بوف کور» بتواند منشا الهام تازگی در تئاتر ایران باشد کمتر دیده میشود و متأسفانه آنگونه که بایسته است از گنجینههای ادبی خود در تئاتر کمتر بهره بردهایم و همواره در چنبرهای از قواعد قدیم نمایشنامهنویسی دست و پا زدهایم با همان ساختارها و دیالوگپردازیهای پر تصنع و با همان مضامین تکراری.
اما در داستان «بوف کور» با ساختاری زیبا و رمزگونه رو به رو هستیم آن هم با زبانی ساده که تنهایی انسان را در دنیای امروز بیان میکند. نمایش ما اقتباسی آزاد است از این داستان و نیز «سه قطره خون» که بیشتر به فضاهای خیالگونه یا آبستره آن دو میپردازد و سعی «گروه تئاتر6» این بوده تا بر صحنه عناصر بصری هر دو داستان هدایت انعکاس داده شود و نه تکرار واژه به واژه آنها.»
نمایش «بوف کور» روایتی آزاد از «بوف کور» و «سه قطره خون» صادق هدایت است که هر روز ساعت 20 با بازی بابک قهرمانی، مژگان خالقی، نیره سادات میرزایی، شاهو رستمی، عزالدین توفیق ، میثم دامن زه ، مهشید کاظمی ،وحید فریدی ، رضا شهرآ ، اسماعیل خزایی ، مرتضی مظلومی به صحنه می رود.
علاقهمندان و تماشاگران می توانند برای آگاهی از تازه ترین رویدادها و اطلاعات آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به سایت این مجموعه که در سال 96 با طراحی و امکانات جدید به مخاطبان تئاتر عرضه شده، مراجعه کنند.
یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابنعربی کار سختی است، میگوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.
سیدعلی موسویان، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش «کانلمیکن» میگوید به نظر من نویسنده هوشمند کسی است که در کنار پرداختن به موضوعات مختلف، حرف روز جامعه را به تماشاگر منتقل کند.
مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.
شهابالدین حسینپور، کارگردان «گالیله» در نشست رسانهای این نمایش که در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد، این نمایش را ادای دینی به حمید سمندریان دانست.
کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبیگونه» میگوید، بسیاری از مسائل و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشههای مرسوم است.