در حال بارگذاری ...
از ابتدای اردیبهشت‌ماه 96

میزبانی مجدد تماشاخانه ارغنون از «کارنامه بُندار بیدخش» بیضایی

«کارنامه بُندار بیدخش» نوشته بهرام بیضایی برای دومین بار با کارگردانی آرش اشاداد در تماشاخانه ارغنون روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر نمایشنامه «کارنامه بندار بیدخش» از متن های مطرح و برجسته بهرام بیضایی که سال گذشته پس از حدود بیست سال توسط آرش ارشاداد روی صحنه رفت و با استقبال قابل توجه مخاطبان تئاتر مواجه شد، برای دومین بار از روز 1 اردیبهشت ماه جاری به مدت یک ماه در تماشاخانه ارغنون اجرا می‌شود.

بُندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنانکه بر می‌آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش‌ها را به شاه می‌آموزد و جم نیز با این دانش‌ها بر جهان حکم می‌راند.اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدر می‌داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. او بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند، این دانش‌ها را به دشمنی بیاموزد، او را به زندان «روئینه دژ» که ساخته دست و دانش خود بندار است می‌افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می‌نگرد و افسوس می‌خورد که چرا آن اندازه نسبت به شاه خوش‌بین بود و هنگام ساختن روئینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادای خود هم تعبیه نکرد تا بگریزد. داستان از زبان بُندار که در زندان است و همچنین جم روایت می‌شود.

«کارنامه‌ی بُندارِ بیدَخش» برای نخستین بار با کارگردانی بهرام بیضایی و نقش‌آفرینی مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی در سال 76 در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.




مطالب مرتبط

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

نظرات کاربران