در حال بارگذاری ...
علی مرادخانی در بازدید از موزه عروسکی مطرح کرد:

وظیفه ماست که این گنجینه غنی را گردآوری کنیم

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موزه عروسکی آران در تالار فردوسی بازدید کرد.

 به گزارش دریافتی ایران تئاتر در بازدید علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعدادی از پیشکسوتان و هنرمندان عرصه تئاتر و موسیقی، با همراهی علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی حضور داشتند.
در این دیدار بهروز غریب‌پور بنیان‌گذار این موزه نیز به شرح اقدامات انجام شده برای برپایی موزه پرداخت و قسمت‌های مختلف آن را که شامل پشت صحنه اجرای عروسکی و کارگاه ساخت می‌شد به علاقه‌مندان معرفی کرد.
 در ادامه بازدیدکنندگان به تالار فردوسی رفتند تا از نزدیک شاهد عروسک‌گردانی هنرمندان گروه آران باشند.
غریب‌پور در ادامه این رویداد، به روی صحنه رفت و درباره ضرورت شکل‌گیری این موزه و همچنین اقدامات انجام شده توضیحاتی ارائه کرد.
وی ضمن تشکر از مرادخانی به عنوان یکی از حامیان اصلی این موزه گفت: این موزه شامل مجموعه‌ای از عروسک‌های گروه تئاتر عروسکی آران است که طی 14 سال کار ساخته شده‌ و گرد آمده‌اند.
 غریب‌پور در ادامه افزود: پیش از این، عروسک‌ها در جای نامناسبی بایگانی شده بودند که با عنایت دوستانم در وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی از جمله آقای مرادخانی، شفیعی و افضلی و با تلاش‌های مجدانه‌ آقای مهرجردی زمینه‌ تاسیس موزه عروسکی در مجموعه‌ بنیاد فرهنگی هنری رودکی فراهم آمد که جا دارد صمیمانه بابت این دلسوزی تشکر کنم.
 این فعال هنرهای نمایشی همچنین به حمایت های مجموعه بنیاد رودکی اشاره کرد و گفت: من با دکتر صفی‌پور از زمانی که ایشان تصدی کتابخانه ملی فارس و بنیاد فارس‌شناسی را بر عهده داشتند آشنا شدم. در آن زمان ما اپرای حافظ را در شیراز به روی صحنه برده بودیم. زمانی که قرار شد موزه عروسکی برپا شود ایشان با روی باز از این ایده استقبال کردند و در واقع حمایت‌های دکتر صفی‌پور نیز همانند سایر دوستان نقش بسزایی در برپایی این موزه داشت.
مجموعه ای با 600 عروسک
 غریب‌پوردرباره گنجینه عروسک‌ها توضیح داد: در این مجموعه حدود 600 عروسک موجود است به علاوه لوازم و آلات مخصوص نمایش و دکور صحنه که برای اپراهای عروسکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این موزه برای علاقه‌مندان نمایش‌های عروسکی و هنرجویان این حوزه جنبه آموزشی دارد و هنرجویان می‌توانند از ابتدایی‌ترین مراحل ساخت عروسک که شامل قالب‌گیری می‌شود تا مرحله پایانی را به شکل واقعی و از نزدیک ببینند.
غریب‌پور ادامه داد: من همیشه معتقد بودم ما باید الگویی برای تمام علاقه‌مندان نمایش‌های عروسکی داشته باشیم تا آیندگان هم از آن استفاده کنند؛ امیدوارم به زودی موزه تئاتر هم برپا شود و شاهد جمع‌آوری گنجینه‌های این هنر دیرین باشیم.
گنجینه تئاتر ایران را حفظ کنیم
در ادامه این بازدید علی مرادخانی ضمن تشکر از بهروز غریب‌پور به خاطر همت بالایی که برای برپایی این موزه داشت گفت: من بهروز غریب‌پور را از سال‌های بسیار دور می‌شناسم و همیشه گفته‌ام هربار پای صحبت‌های او نشسته‌ام چیزی از او آموخته‌ام. خصلت برجسته آقای غریب‌پور این است که بسیار مصر هستند و اگر کاری به ایشان محول شود خیال ما راحت است که آن کار به هر قیمتی انجام خواهد گرفت. مثال‌های زیادی برای این حرف دارم از جمله اپرای رستم و سهراب که با حضور هنرمند خوبمان شهرام ناظری اجرا شد و البته سختی‌ها و مسائل زیادی پیش روی گروه بود اما چون مسئولیت امور بر عهده بهروز غریب‌پور بود مطمئن بودم که کار به انتها می‌رسد.
مرادخانی با اشاره به دیگر ویژگی‌های مثبت غریب‌پور افزود: یکی دیگر از خصلت‌های بهروز غریب‌پورکمال‌گرایی و دوری از شلختگی در انجام کارهاست همچنانکه در امور هنری پالایش و پیراستگی جزو اصول مهم این حوزه است ایشان هم چنین خصوصیاتی دارد و چه خوب است از هنرمندانی که ویژگی‌های برجسته مدیریتی دارند برای بهبود امور این حوزه کمال استفاده را ببریم.
 مرادخانی با اشاره به تاسیس موزه تئاتر گفت: هنر تئاتر و نمایش بیش از صد سال در کشور ما قدمت دارد و وظیفه ماست که این گنجینه غنی و ارزشمند را که به شکل پراکنده نزد پیشکسوتان این حوزه حاضر است گردآوری کنیم و آن را در اختیار هنرمندان این عرصه و پژوهشگران بگذاریم.
وی در ادامه افزود: در این راستا تلاش کردیم ساختمانی برای تاسیس موزه خریداری کنیم. اگرچه مکان وسیعی نیست اما معتقدم اگر قرار به انجام کاری باشد نباید منتظر بهترین‌ها بمانیم چون ممکن است هیچ‌وقت به آن نرسیم. در هرحال ما در این زمینه هم بسیار زیاد به مدیریت بهروز غریب‌پور امیدواریم و با توجه به حسن سلیقه ایشان امیدواریم این کار هم به سامان برسد.
گامی شایسته در حوزه تقویت پایه‌های هنر
در ادامه این بازدید شهرام ناظری نیز به تجلیل از زحمات بهروز غریب‌پور پرداخت و حرکت او را گامی شایسته در حوزه تقویت پایه‌های هنر در کشور دانست.
وی تئاتر را  یکی از موارد مهم هنر خواند و افزود: این هنر، فرهنگی را به مخاطب نشان می دهد که سینما نمی تواند چون در تئاتر بیننده با هنرمند خیلی نزذیک در ارتباط است. بنده در سال های قبل که ارادت ویژه به هنرمندانی چون بهرام بیضایی داشتم می دیدم که چه تلاش های خوبی از سوی هنرمندان تئاتر این سرزمین برای ارتقای فرهنگ و هنر کشورمان انجام گرفته است.
ناظزی خواستار  توجه بیشتر به بزرگان فرهنگی کشور شد.
اکبر عالمی از پیشکسوتان و مدرسان باسابقه عرصه هنرهای نمایشی و ایرج راد بازیگر تئاتر و سینما  نیز طی سخنانی از تاسیس موزه تئاتر عروسکی و همچنین تلاش‌های دلسوزانه بهروز غریب‌پور در عرصه هنرهای نمایشی تجلیل کردند.
رونمایی از عروسک نخی شخصیت خیام در اپرای عروسکی خیام و اهدای لوح تقدیر بنیاد فرهنگی هنری رودکی و معاونت هنری وزارت ارشاد به بهروز غریب پور از جمله برنامه های این رویداد بود.
لازم به ذکر است در این بازدید فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیر خانه سینما، غلامحسین شاه‌علی مدیر تالار وحدت، شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و هنرمندانی چون آتیلا پسیانی، قباد شیوا، طاهر شیخ‌الحکمایی، محمدرضا درویشی، داوود فتحعلی‌بیگی، محمود فرهنگ، فرزاد طالبی، مجید ملانوروزی، حسین پارسایی، پیمان شریعتی، حسین سروی، مریم اقبالی، علی پاکدست و حسین مهرجردی حضور داشتند.
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران