در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس عنوان کرد:

این قابلیت وجود دارد که جشنواره در سطح کشورهای منطقه برگزار شود

آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس، شب گذشته با حضور مدیرعامل منطقه آزاد ارس، مدیرکل هنرهای نمایشی، هنرمندان تئاتر و مسئولان منطقه آزاد ارس در تالار حکیم نباتی شهر جلفا برگزار و برگزیده‌های این دوره از جشنواره معرفی شدند.

به گزارش ایران تئاتر، مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم با اشاره به موقعیت منطقه آزاد ارس بیان کرد: موقعیت خاص ارس می‌تواند باعث شود که آثار نمایشی از سایر کشورهای منطقه نیز در این جشنواره حضور پیدا کنند.
مهدی شفیعی جشنواره تئاتر خیابانی ارس را از رویدادهای خاص هنری دانست که دارای دو ویژگی برجسته است که باعث می‌شود این جشنواره به سطح بالایی در کشور برسد.
وی اظهار کرد: یکی از این ویژگی‌ها مکان برگزاری است. منطقه آزاد ارس در نقطه صفر مرزی واقع‌شده و این قابلیت وجود دارد که جشنواره تئاتر خیابانی ارس در سطح کشورهای منطقه نیز برگزار شود.
شفیعی ویژگی دیگر این جشنواره را زمان اجرای آن دانسته و افزود: نوروز گنجینه‌ای از هنرهای ایرانی، بهترین زمان برای برگزاری چنین جشنواره ای است. مسئولان منطقه آزاد ارس با خوش سلیقگی، روز جهانی تئاتررا به عنوان روز افتتاحیه این جشنواره انتخاب کرده اند. این اقدام شایسته تقدیر است.
شفیعی خاطرنشان کرد: زمان و مکان برگزاری این جشنواره، قابلیت های خاصی به جشنواره خیابانی ارس داده است و دیگر جشنواره های مشابه کشور دارای این ظرفیت ها نیستند.
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، عنوان کرد: آذربایجان و منطقه آزاد ارس دارای فرهنگ غنی است و با استفاده از هنر تئاتر می توان این فرهنگ را به خوبی نشان داد.
وی در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد که در دوره های بعدی جشنواره، آثاری از کشورهای منطقه را نیز که در راستای اهداف این جشنواره هستند، دعوت کند تا در کنار هنرمندان بومی و ملی، به ارائه آثار خود بپردازند.

 آمار بالای گردشگران نشان دهنده موفقیت برنامه های نوروزی ارس بود
رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم گفت: آمار بالای گردشگران نوروزی ارس نسبت به سایر مناطق آزاد، نشان دهنده موفقیت برنامه های هنری و سایر برنامه های پیش بینی شده در ارس بود و مصمم هستیم که در سال های آتی نیز این برنامه ها باشکوه تر برگزار شود.
محسن خادم عرب باغی تصریح کرد: ایام نوروز، روزهای پرباری برای ارس بود و یکی از دلایل رونق نوروزی در ارس، حضور هنرمندان مختلف در این منطقه بوده است.
وی اظهار کرد: جامعه ای می‌تواند توسعه پیدا کند که دارای روحیه ای شاد باشد و برای توسعه ایران اسلامی نیاز به جامعه شاد داریم.
عرب باغی عنوان کرد: هنر ودیعه الهی است و هنرمندان امانتدار این هدیه الهی هستند. بر همین اساس با حمایت از هنرمندان در واقع به این هدیه خداوندی اهمیت داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: استعدادهای بسیار خوبی در بین جوانان وجود دارد که نیاز به حمایت دارد و وظیفه مسئولان نیز حمایت همه جانبه از استعدادهاست.
عرب باغی در پایان گفت: وجود برنامه های هنری جذاب در منطقه آزاد ارس، باعث کاهش حضور مردم در کشورهای همسایه شده است و از خروج ارز جلوگیری کرده است.

 خواسته هنرمندان شرکت کننده برگزاری جشنواره در سطح ملی است
ابراهیم نصیری دبیر جشنواره تئاتر خیابانی ارس نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: سیر صعودی طرح های ارائه شده و کیفیت این طرح ها نشان از ظرفیت بالای این منطقه در برگزاری چنین جشنواره ای است و خواسته هنرمندان شرکت کننده، برگزاری این جشنواره در سطح ملی است.
ابراهیم نصیری اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی ارس از نوروز 93 با هدف ارائه آیین های سنتی نوروزی برای گردشگران نوروزی ارس آغاز به کار کرد و امسال 72 طرح و ایده به جشنواره ارسال شد و در نهایت 17 طرح در بخش های مختلف برگزیده شده و بالغ بر 60 اجرا در طول 4 روز در نقاط مختلف منطقه آزاد ارس اجرا شد.
وی تاکید کرد: در این دوره بیش از 150 هنرمند به اجرای تئاتر خیابانی در ارس پرداختند و این منطقه آزاد میزبان هنرمندانی از 4 استان شمالغرب بود.
نصیری اظهار کرد: یکی از تفاوت های جشنواره امسال با سال های گذشته، حضور نخبه های هنرهای نمایشی به عنوان داوران جشنواره بود.
وی تصریح کرد: امیدواریم در نوروز سال آینده بتوانیم شاهد حضور هنرمندانی از استان های مختلف کشور در منطقه آزاد ارس باشیم.

پیوند هنر و تجارت یکی از اقدامات هوشمندانه منطقه آزاد ارس است
داور چهارمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس گفت: پیوند هنر و تجارت یکی از اقدامات هوشمندانه منطقه آزاد ارس به حساب می آید که شایسته تقدیر است.
قطب الدین صادقی عنوان کرد: تئاتر خیابانی این روزها کارکرد مردمی و سازنده پیدا کرده و منطقه آزاد ارس با این ابتکار، هنر تئاتر را با میلیون ها گردشگر آشنا کرده است.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: جامعه ای که با هنر آشنا شده باشد و به شادابی عمومی رسیده باشد، می‌تواند توسعه را نیز به سرعت تجربه کرده و این جامعه می‌تواند خیلی سریع تر از جوامع معمولی به رشد همه جانبه برسد.
وی افزود: ملی شدن این جشنواره در ادامه راه باعث می‌شود که کیفیت کارهای ارائه شده توسط گروه های بومی نیز بالاتر رفته و در کنار آن منطقه آزاد نیز به تمام شهرها و استان های کشور معرفی می‌شود.
داور این دوره از جشنواره در پایان، گفت: برگزاری جشنواره در سطح ملی، بدون شک سطح کمی و کیفی آثار رسیده به جشنواره را افزایش خواهد داد.

برترین های تئاتر خیابانی از منظر جشنواره ارس
در این دوره از جشنواره که در 2 بخش آیینی و بخش مسابقه برگزار شد، نفرات برتر بخش رقابتی جشنواره از نگاه داوران و مردم انتخاب شده و به برگزیدگان این جشنواره جوایز نقدی، لوح تقدیر و تندیس ویژه جشنواره اهدا شد.
بر اساس رای هئیت داوران، نمایش «پینه چی احمد جلفادا» به کارگردانی میرحمید رضائی از مرند به عنوان نمایش برگزیده دوره چهارم جشنواره تئاتر خیابانی ارس، انتخاب و معرفی شد.
همچنین نمایش «سایاچی و سامانچی» به کارگردانی وحید حصاری از ارومیه نیز به عنوان نمایش برگزیده از نگاه تماشاگران انتخاب شد.
در بخش کارگردانی نیز عنوان نخست به میرحمید رضائی برای نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند رسید. در این بخش افشین ناصری برای نمایش «سرتیر آرش» از بوکان و علیرضا قاسمی برای نمایش «مسافران ارس» از بناب به ترتیب به عناوین دوم و سوم دست پیدا کردند.
مقام اول بازیگر مرد این دوره از جشنواره به امین حاجی اکبری به خاطر بازی در نمایش «باجاناقلار» از تبریز تعلق گرفت. غلامرضا رزاقی نیز برای بازی در نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند شایسته عنوان دوم شناخته شد. در این بخش وریا شاکری، بازیگر نمایش «سرتیر آرش» از بوکان نیز عنوان سوم را نصیب خود کرد.
در بخش بهترین بازیگر زن نمایش های چهارمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس نیز عنوان نخست به نازیلا امینی برای نمایش «سرتیر آرش» از بوکان رسید. در همین بخش، الهه اکبری بازیگر نمایش «بال آیی» از مرند و سمیه حاتمی کیا، بازیگر نمایش «سرزمین عجایب» از بناب نیز عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش طرح و ایده برتر نیز عنوان نخست به موسی احمدی برای نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند رسید. افشین ناصری به خاطر نمایش «سرتیر آرش» از بوکان و آرزو نوبری به خاطر نمایش «باجاناقلار» از تبریز، شایسته دریافت عناوین دوم و سوم شدند.
در سایر بخش ها نیز میرحمید رضائی برای نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند به عنوان برگزیده بخش طراحی فضا انتخاب شد. عنوان برتر بخش موسیقی نیز به وحید نادردل و مجید ذوالفقاری برای همین نمایش تعلق گرفت. عفت رحیم زاده نیز به خاطر همین نمایش توانست عنوان برتر بخش طراحی لباس را نصیب خود کند.
قطب الدین صادقی، استاد دانشگاههای داخل و خارج کشور و کارگردان تئاتر به همراه سامان خلیلیان، از اساتید مطرح تئاتر خیابانی کشور و عهده دار مسوولیت بخش تخصصی تئاتر خیابانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرزاد تقی لر، داوران این دوره از جشنواره بودند.
گفتنی است که آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس که طی 4 روز در نقاط مختلف این منطقه آزاد، اجرا شده بود، با حضور مسئولان سازمان منطقه آزاد ارس، مدیرکل هنرهای نمایشی، برخی از مسئولان تئاتری کشور و هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره در سالن حکیم نباتی سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شد.
 




نظرات کاربران