در حال بارگذاری ...
مسعود روستا در گفت‌وگو با ایران تئاتر

حال و هوای «سیزیف و کمدی مرگ» به جامعه امروز ما نزدیک است

مسعود روستا کارگردان و بازیگر نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» فانتزی بودن متن و نزدیکی فضای آن به جامعه امروزی ما را از دلائل اجرای این اثر نمایشی عنوان می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» برگرفته از نمایشنامه «سیزیف و مرگ» اثر روبر مرل با ترجمه احمد شاملو و کارگردانی مشترک علی ضیایی و مسعود روستا این روزها در تماشاخانه باران اجرا می‌شود.  نمایشی که مسعود روستا کارگردان و بازیگر این اثر علت انتخاب آن را برای اجرا فضای فانتزی متن و نزدیکی آن به فضای امروزی جامعه ما بیان می‌کند.

مسعود روستا کارگردان و بازیگر نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» درباره روند انتخاب و اجرای این اثر با بیان به ایران تئاتر گفت: نخستین بار فیلمی از اجرای این متن که در کانادا اجرا شده بود را به همراه علی ضیایی دیدیم و برایمان آنقدر جذاب بود که پس از اینکه متن اصلی آن را پیدا کردیم درصدد اجرای آن برامدیم.

روستا ادامه داد: پس از بازنویسی چهار شخصیت از متن حذف شدند و به جای آنها یک شخصیت که را برگرفته از دل نمایشنامه است به متن اضافه شد. شخصیتی که در واقع روح کلی کار را نمایندگی می‌کند. ضمن اینکه در بازنویسی، متن را تا حدی به محاوره نزدیک کردیم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر همچنین درباره ویژگی‌های توضیح داد: این متن علاوه بر اینکه به دلیل فانتزی بودن آن به فضای ذهنی خودمان خیلی نزدیک بود، حس ‌کردیم به حال و هوای ذهنی امروز جامعه هم خیلی نزدیک است. در واقع از این جهت می‌توانم بگویم که اجرای آن ضرورت داشت چراکه خیلی با جامعه امروز ما عجین است و نشان‌دهنده روند دو تفکر متفاوت و چالش‌هایی آنها با یکدیگر است.

مسعود روستا همچنین با بیان اینکه بازنویسی انجام شده برای بهتر مخاطب ایرانی با متن انجام شده، درباره سادگی دکور و طراحی صحنه نیز گفت: ساده بودن دکور و طراحی صحنه در این اجرا کاملا آگاهانه بوده و روی آن فکر کردیم. در واقع دلیل اینکه ما صحنه را کاملا سفید انتخاب کردیم به این دلیل که معتقدیم زندگی سفید است و این انسان‌ها هستند که آن را کثیف می‌کنند و ردپای انسان‌ها بر زندگی است که باقی می‌ماند.

نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» کاری از گروه تئاتر ماکت با بازی محمدرضا مالکی، فرامرز قلیچ خانی، شیما لطیفی، مسعود روستا و محمدعلی حسینعلی‌پور روایت سیزیف است که قلم ویژه جناب مرگ را برداشته و حالا نظام دنیا به هم خورده و المپ‌نشینان نامیرا به کمک آدم‌های میرا در فکر بازپس گیری قلم مبارک می‌باشند.

نمایش «سیزیف و کمدی مرگ» با کارگردانی مشترک مسعود روستا و علی ضیائی هر روز ساعت 18:30 به مدت 70 دقیقه در تماشاخانه باران اجرا می‌شود.




نظرات کاربران