در حال بارگذاری ...
آرش عباسی نویسنده ، کارگردان و بازیگر به ایران تئاتر گفت

نویسنده مرده است را بر اساس عشقم به سینما نوشتم

نمایش نویسنده مرده است یک نمایش شخصیت محور در باره چالش ها ی میان یک نویسنده جوان و بازیگر مشهور سینما است و آرش عباسی با توانمندی درام داستان را در این چالش خلق می کند . آزش عباسی بیش از یک دهه است حضور جدی در تئاتر دارد و به عنوان نویسنده ، بازیگر و کارگردان نمایش های موفقی خلق کرده است.

نمایش نویسنده مرده است تا به حال اجراهای موفقی در ایران و خارج از کشور داشته است و به نوعی نمایشی جهان شمول محسوب می شود . عاشقی، کارگردان: ایزدمهر آفرین، 1385‏ ، زیرزمین، کارگردان: امیر قربانی؛ 138 ،داستان عامه پسند، کارگردان:  شیدا سجادیان؛ 1386‏ ،زیرزمین، کارگردان: امیر قربانی؛ 1386‏ ، یک سبد فحش برای شمسی خانم، کارگردان: مینو میرشاهولد؛1385 ، خانم، 1386،حرکت خون در رگهای خشکیده، کارگردان: مینو میرشاهولد؛ 1386‏ ، قصه های غم انگیز فرنگیس خانم، کارگردان: مینو میرشاهولد؛ 1381‏، پیچ تند، کارگردان: کتایون فیض مرندی؛ 1388‏، نقل سرخ، کارگردان: اکبر قهرمانی؛ 1387‏، پدرانه، کارگردان:علی اصغر راسخ راد؛ 1387‏، ورود آقایان ممنوع، کارگردان: کتایون فیضمرندی، 1390 ، لابی، کارگردان: بیتا الهیان، 1390، بعضی وقتها خوبه آدم چشمهاشو ببنده، کارگردان: سیاوش تهمورث،1390، غریبه، کارگردان: رهام مخدومی، 1390، آفتاب از میلان طلوع می کند، کارگردان: آرش عباسی، 1390، حریم، کارگردان: آرش دادگر،  تهران ساعت 22، کارگردان: آرش عباسی؛ نامه های باد، کارگردان: آرش عباسی؛ 1385‏، همه چیز درباره آقای ف،کارگردان: آرش عباسی، 1388،زیرمین، کارگردان: آرش عباسی، بچه تابستان، کارگردان: بهزاد نفری، 1371‏، به گل نشستگان،کارگردان: مهدی امامی، 1378‏ ، امن ترین جای دنیا، کارگردان: مینو میرشاهولد؛ 1381‏،آثار مهم کارنامه نویسندگی ، بازیگری و کارگردانی آرش عباسی محسوب می شوند. نمایش نویسنده مرده است فروردین و اردیبهشت ماه در تالار حافظ روی صحنه رفته است. با آرش عباسی در باره اجرای نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

آیا می توانیم نمایش نویسنده مرده است را به دلیل توفیقات زیادی که داشته است. یک نقطعه عطف در کارنامه کاری شما بدانیم ؟

در حین نوشتن متن این کار هم می دانستم با اثر متفاوتی در کارنامه کاریم روبه رو خواهم شد . درحین نوشتن متن نویسنده مرده است یک وقفه چند ساله به وجود آمد و از یک جایی به بعد نمی توانستم ادامه نمایش نامه را بنویسم و احساس می کردم متن خیلی معمولی و دیالوگ محور شده است . به همین دلیل جذابیت ادامه نوشتن برایم کم رنگ شد . بعد از دوسال رجوع مجددی به متن داشتم و با خودم فکر کردم که حرف زدن در باره چنین فضای نوستالوژیکی که نگاه شخصی در آن وجود دارد چه چالش هایی برای من در پی خواهد داشت و ایده جدیدی به ذهنم رسید که خیلی مناسب استفاده در فضای نوشتاری اثرم را داشت و یا به نوعی ارزش دوسال صبر کردن را داشت . از نوشتن این نمایش نامه درس بزرگی هم گرفتم ، لزومی ندارد موقعی که راهی برای ادامه نوشتن کاری وجود ندارد. باید صبر کرد تا ایده مناسب در ذهن شکل بگیرد .

 

نمایش نامه های شخصیت محوری نظیر نویسنده مرده است معمولا در تمرینات سر و شکل بهتری پیدا می کند؟

 بله، بخش مهمی از کار در تمرینات به وجود آمد و برای اولین بار که متن را در سال نود با لادن مستوفی تمرین کردیم. ایده های خوبی در متن جای گرفت .

 

آیا نمایش نویسنده مرده است یک حدیث نفس است؟

بله ، من بر اساس عشقی که به سینما در دوران نوجوانی داشتم نویسنده مرده است را نوشتم . همه ما در  ذهنمان دنیاهایی را خلق کرده ایم . دنیایی که تلخی هم دارد. در دوران نوجوانی که به سینما می رفتم و نویسنده نمایش هم این ارجاع را دارد و در باره سینما رفتنش به سینما بهمن ملایر با زن بازیگر حرف می زند . برای من اولین تجربیات دیالوگ نویسیم در حین رفتن از سینما به خانه در آن دوران انجام شد. این تجربیات شخصی خیلی به من کمک کرد تا حس و حال و درونیات شخصیتها را بتوانم ترسیم کنم و درست بنویسمشان .

 

آیا نویسنده جوان نمایش نویسنده مرده است ، همان خود واقعی شما به عنوان آرش عباسی است؟

نیمی از شخصیت واقعی من در این نویسنده وجود دارد . زیرا برای دراماتیک شدن کار چیزهایی به شخصیت این نویسنده اضافه کردم که در من وجود ندارد . در متن دیالوگی وجود دارد و نویسنده می گوید " همه نویسنده ها یک جایی خودشان را لو می دهند. " بنابراین مخاطب می تواند به شخصیت واقعی خالق اثر در کارش پی ببرد. بخش مهمی از نمایش اختصاص دارد به اتفافات مستندی که در زندگیم رخ داده است و این جنبه حدیث نفس بودن کار و شخصیت نویسنده را پر رنگ می کند . نمایش نامه نویسی که در دوران نوجوانی رویای بازیگر شدن داشته است .

 

آیا هنوز هم این رویای بازیگر شدن برایتان جذابیت دوران نوجوانی را دارد ؟

آلان دیگر خیلی دغدغه این کار را ندارم و دغدغه اصلیم نوشتن و کارگردانی است. اما یک زمانی برایم خیلی مهم بود .

 

بنا به چه ضرورتی در اجرای جدید نمایش به جای ایوب آقاخانی در نمایش بازی کردید؟

 
‏‏اولین اجرای نمایش نویسنده مرده است را که برای حضورش در جشنواره تئاتر فجر آماده اش می کردیم ، من بازی داشتم . اما برای اجرای عمومی از ایوب آقاخانی در خواست کردم که بازی کند.

 

بهرحال ایوب آقاخانی مثل شما نویسنده ، کارگردان و بازیگر است ؟

 درست است و ایوب هم شیفته بازیگری است و بهترین گزینه برای ایفای نقش نویسنده نمایش بود . اما برای من همیشه این دغدغه وجود داشت که خودم این نقش را بازی کنم . به همین دلیل در این اجرای جدید از ابتدا مخالف این بودم که بازیگر دیگری این نقش را بازی کند . تصور می کردم اگر قرار است دوباره این اجرا را روی صحنه ببرم و خودم حضور نداشته باشم جذابیت کار برایم کم رنگ می شود. در حدود هشت سال از نوشته شدن متن نمایش زمان می گذرد و در این مدت به آن فکر می کردم که روزی خودم در نمایش بازی کنم . درآستانه چهل سالگی اگر جسارت انجام خواسته ام را نداشته باشم ، پس چه موقعی دیگر این جسارت را پیدا خواهم کرد .

 

واکنش ایوب آقاخانی در باره این تغییر چه بود ؟

معتقدم ایوب آقاخانی این نقش را خیلی دوست دارد و برایش دغدغه ام را توضیح دادم و ایوب هم خیلی خوب موقعیت و خواسته من را درک کرد .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




نظرات کاربران