در حال بارگذاری ...
نامه جشنواره تئاتر دانشجویی سوره به دانشگاه‌های تئاتری

زخمِ فقدان پژوهش به بدنه مدرسان نیز نفوذ کرده است

دبیرخانه هشتمین جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی سوره طی نامه‌ای به دانشگاه‌های تئاتری، در خصوص وضعیت نامناسب پژوهش در عرصه تئاتر و تئاتر دانشجویی هشدار داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر ، پوریا موسوی دبیر بخش پژوهش هشتمین جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی سوره در نامه‌ای که برای مدیران گروه تئاتر دانشگاه‌های تئاتری ارسال‌شده است، نسبت به وضعیت نامناسب پژوهش در عرصه تئاتر و تئاتر دانشجویی هشدار داد.
در این نامه در که اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرارگرفته، چنین آمده است:


با سلام و احترام خدمت شما فرهیخته گرامی
پس از عرض سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن سال جدید، امیدوار هستیم در سال نو شاهد فعالیت بیش‌ازپیش و درخشش دانشجویان و اساتید گروه آموزشی تحت مدیریت جنابعالی باشیم.
به استحضار می‌رساند هشتمین جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی دانشگاه سوره، حالا آخرین گام خود را به یاری خداوند، دانشجویان و اساتید کوشا برمی‌دارد. گام آخر این راه برگزاری بخش پژوهش جشنواره هشتم خواهد بود. لازم به ذکر است فراخوان این بخش از جشنواره در نیمه اسفندماه سال گذشته انتشار یافت.
اما اصل غرض از نوشتن این نامه، مطلع ساختن حضرت‌عالی از برگزاری بخش پژوهش جشنواره نبوده و مطلب بسیار مهم‌تری دلیل بر آن شد.
شما اولیای دانشگاه و تئاتر دانشگاهی ایران هستید. به طبع بهتر و پیش‌تر از ما می‌دانید که وضع پژوهش، فعالیت علمی و تولید علمِ تئاتر در ایران اسف‌بار و نگران‌کننده است. شما دلایل رسیدن به این نقطه را هم بسیار بهتر از ما می‌دانید. آنچه امروز در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستیم به بیانی حتی می‌توان گریزان بودن درصد بالایی از دانشجویان از پژوهش و کار علمی دانست. شاهد مثال این امر نه میزان مشارکت دانشجویی در همایش‌های علمی، بلکه بسیار نزدیک‌تر، در پایان‌نامه‌های دانشجویان تئاتر است.
ضعف در حوزه نظری، متأسفانه حالا خود را درصحنه تئاتر دانشجویی نیز به‌وضوح نشان می‌دهد. فعالیت عملی تئاتر دانشجویی امروز مگر مواردی معدود خالی از علم تئاتر شده و متأسفانه به‌غلط بسیار از این آثار نام تئاتر تجربی را برای خود برمی‌گزینند. این در صورتی است که شاید تئاتر تجربی عمیق‌ترین پیوند را با علم تئاتر و حوزه‌های بین‌رشته‌ای داشته باشد. تأسف‌بارتر آن‌که زخمِ فقدان دانش و فعالیت پژوهشی به بخشی از بدنه مدرسان دانشگاه نیز نفوذ کرده است.
حالا به‌قول‌معروف ما قصد سیاه نمایی نداریم، چون واقعاً اوضاع سیاه است. سؤال اینجاست که در این موقعیت چه باید کرد؟
دبیرخانه هشتمین جشنواره سراسری تئاتر دانشجویی دانشگاه سوره تابه‌حال سعی داشته راه‌حل خود را از طریق انتشار فراخوان و قرار دادن محورهای پژوهشی بر پایه راه‌حل پیشنهادی، همچنین انعکاس آن در مطبوعات، به‌قدر توان، صدایش را به گوش جامعه تئاتر دانشگاهی برساند. همچنین ارتباط مفید و صمیمانه دبیرخانه جشنواره هشتم با دبیرخانه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران موجب همفکری و همراهی دو تیم بوده و امید است راه‌حل پیشنهادی ما چراغ راهی افزون برداشته های جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران باشد.
آنچه راه‌حل دبیرخانه هشتمین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه سوره است، نه آن‌قدر شگفت‌انگیز، بلکه تنها به نظر می‌آید راه‌حلی است که سال‌ها مغفول مانده است.
یکی از اصلی‌ترین مسائل در تئاتر دانشگاهی ایران فاصله و گسست عمیقی است که میان حوزه نظر و عمل به وجود آمده. نهایتاً اندک دانشجویان فعال در حوزه‌های نظری از فعالان حوزه عملی دور هستند. هرکدام کار خود را می‌کنند بی آن‌که از یکدیگر بهره ببرند. دبیرخانه جشنواره هشتم راه‌حل پیشنهادی خود را با دست گذاشتن بر همین نقطه به دست آورده، خدمتتان ارائه می‌دهد.
راهی که ما خود در پیش‌گرفته‌ایم و از شما نیز می‌خواهیم همراهمان شوید تا دانشگاه‌های تئاتر در کنار هم به یک تجربه مشترک و موفق دست پیدا کنند، این است که برای از میان بردن فاصله حوزه نظر و عمل هر آنچه می‌توانید انجام دهید. دبیرخانه جشنواره هشتم به‌صورت عملی، تعریف یک پروژه پژوهشی درروند جریان تولید یک اثر نمایشی را با عنوان «بخش پژوهش‌های مستند از جریان تولید یک اثر نمایشی» در دستور کار خود قرار داده و به جشنواره اضافه نموده است.
درنهایت باید گفت مسئله انجام این فعالیت‌ها درون دانشگاه است و اگر هزار هزار مؤسسه و بنیاد خارج از دانشگاه آن را انجام دهند بازهم نمی‌تواند جای خالی فعالیت علمی در دانشگاه‌ها را بگیرند.
شما فرهیخته بزرگوار که امروز در مسند مدیریت گروه تئاتر دانشگاه قرار دارید بیش از هرکسی دلسوز تئاتر دانشگاهی هستید و ما نیز به این امر ایمان‌داریم. چه‌بسا اعضای دبیرخانه جشنواره هشتم شاید روزی در هیئت شاگرد به حضورتان رسیده‌اند و شما ایشان را از علم خویش بهره‌مند ساخته‌اید. امید است همواره به این روند ادامه داده و به نظر دانشجویان خود بیشتر بیندیشید.
 




نظرات کاربران