در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مهران امام بخش بازیگر نمایش:

شخصیت گورکن در هملت همان دانای کل است

ایران تئاتر:مهران امام بخش بازیگر با سابقه تئاتربیش از دو دهه است که حضور مستمری در صحنه دارد و در سمت هایی نظیر مدیر تولید و کارگردانی در تئاتر فعالیت داشته است و استاد ایفای نقش های چند لایه و چند وجهی است و در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل شده است.

 امام بخش در یکی از نقش های محوری نمایش هملت تصویر درست و موفقی از شخصیت گورکن که در خوانش آرش دادگر تبدیل به یک دانای کل است ،ارائه می کند. امام بخش در نمایش های "دو حکایت از چندین حکایت رحمان"،"فرود سیاوشان"،"تعقیب سایه ها"،"هذیان"،"طوفان روح"،"هفت کردار"،"کرانه دل"،"چهار حکایت از چندین حکایت رحمان"،شب مهتابی نادر"،"آرامش در حضور دیگران"،"سراب"،"عروسک فرانسوی"،"داستانهای کارور"،"فرات"،قضیه تراخیس"،"دوشیزه و مرگ"،"غزل کفر"،"آخرین جشن"،"کالون و قیام کاستلیون"،"در میان ابرها"،"در قاب ماه"،"حلقه بازی ، لیرشاه و حضرت والا ایفای نقش کرده است. همچنین کارگردانی نمایش های "آنتیگون"،"بانوی سپیده دم"،"پیش از صبحانه"و"خدا را هجی کن" به عهده داشته است و مدیر تولیدی نمایش «کوکوی کبوتران حرم» را انجام داده است. امام بخش جوایزی زیادی در دوران بازیگریش به دست آورده است. از جمله در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش دوحکایت از چندین حکایت رحمان» در سال1381 برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. وی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک است . نمایش هملت کاری از گروه تئاتری تاتر کوانتوم است و  توسط شهرام احمدزاده از هملت شکسپیر مورد بازخوانی قرار گرفته و با رویکرد اجرایی مدرن به روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: مهران امام بخش، حسام منظور، بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشاد جو، پانته آ پناهی ها، مونا فرجاد، امیر رجبی، رسول مکوندی، نامیرا حفیظی، افشین صفرى هستند. این نمایش که از ۱۷ فروردین در سالن اصلی مجموعه تاترشهر به روی صحنه رفته‌ است، با مهران امام بخش درباره ابعاد شخصیتی گورکن و همکاریش با آرش دادگر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

از اعضا ثابت گروه تئاتری کوانتوم هستید.  همکاری با این گروه و آرش دادگر چه ویژگی هایی داشته است؟

گروه ما چند سال است که به صورت پیوسته مشغول به کار است . یکی از ویژگی های کاری آرش دادگر شیوه هدایت بازیگران است . با توجه به کار مستمر در طول سال ها به شیوه و نوع کاری همدیگر شناخت داریم و به همین دلیل در تمرینات با کار ساده تری روبه رو هستیم . تئاتر یعنی تمرین و تمرین تا فضا و نقش درست از کار دربیاید و در گروه ما در یک پروسه چند ماهه این مسئله شکل می گیرد . به نظرمن پروسه های تمرینی گروه کوانتوم خیلی جذاب تر از پروسه اجرا بوده است . همیشه با آمادگی کامل جسمی و روحی سر تمرینات حاضر می شوم. زیرا تمریناتمان سخت و دشوار است .

 

به نظر می رسد با تغییرانی که نویسنده و آرش دادگر در متن نمایش هملت داده اند. شخصیت گورکن مهم تر در درام پردازی حضور دارد؟

آرش دادگر در دراماتوژی کارهایی که روی صحنه اجرا کرده است یک شخصیت را پلی میکر قرار می دهد و در هملت هم شخصیت گورکن چنین ویژگی دارد.

 

آیا به جای پلی میکر می توانیم از دانای کل استفاده کنیم؟

می شود از این تعبیر هم استفاده کرد . البته پلی میکر عموماً شخصیت محوری نیست . در حدود یک سال و نیم بازنویسی و خوانش متن توسط شهرام احمدزاده و آرش دادگر به طول انجامید و بتدریج شخصیت گورکن شکل گرفت و کامل شد و یک بعد فلسفی پیدا کرد و نگاه ویژه ای به مرگ در بطن نمایش به وجود آمده است و یک مرگ بی معنا شده .

 

این بی معنا شدگی مرگ در صحنه فینال نمایش نمود برجسته ای دارد؟

بله، در صحنه پایانی اغلب شخصیت های نمایش مرگی ساده ای دارند.

 

آیا به دلیل دانای کل بودن شخصیت گورکن است که در بزنگاه های مهم نمایش روبه تماشاگر حرف می زند؟

بله، در اصل گورکن شرایط و مختصات فضا را به مخاطب عرضه می کند.

 

به نظر می رسد علی رغم شغل گورکن که قبر کنی است ،آدم فیلسوفی است و جهان بینی خاصی دارد؟

گورکن مرگ را طور دیگری می بیند . این شخصیت یک پیشینه ای دارد که در پروژه بعدی گروهمان مکبث هم ادامه دارد . نگاه فلسفی به مرگ و دنیای پیرامون توسط گورکن خیلی مهم است .

 

آیا شکل گیری نگاه فلسفی به مرگ نزد گورکن به دلیل مواجه دائمی او با مرگ است؟

کارش رویارویی با مرگ و مرده است . او تلاش می کند مرگ را خیلی سهل و آسان نشان بدهد و به عبارتی ساده مرگ را جزیی از زندگی می داند.

 

جایی در نمایش گورکن در باره اندازه شدن فیزیک مختلف  آدم ها در قبرهای یک اندازه حرف می زند و مدام ذهنیش به این سمت است؟

گور تنها چیزی است که اندازه و مقایس ثابتی دارد. آدم ها هرچقدر بزرگ و کوچک باشند در همان اندازه قبر جای می گیرند. روزی در تمرینات به آرش دادگر گفتم که چه تفاوتی دارد برای نشان دادن قبر به مخاطب از جعبه های کوچک  سفید رنگ  استفاده کنیم و یا به شیوه دیگری عمل کنیم.

 

جنس بازیتان در نمایش بر اساس چه ویژگی هایی شکل گرفت ؟

 یکی از علاقمندی هایم در نمایش های آرش دادگر این است شخصیت هایی وجود دارد که مابه ازایی ندارند. نظیر سگ دوزخی در نمایش کالون و یا همین گورکن نمایش هملت  و کلنجار رفتن و بازی کردن این شخصت ها برای من خیلی جذابند . شخصیت هایی که باید آفریده و خلق بشوند و باید ساحت درونی و بیرونی برایشان خلق کرد و نمونه و الگویی برای نزدیک شدن به آن ها وجود ندارد. در نمایش های آرش دادگر بازیگران وظیفه دارند نقششان را شکل و هویت بدهند . ما فضای خالی و با دکور ساده و محدودی روبه هستیم و تلاش کردیم با استفاده از یک سری آکسسوار  ساده جهان نمایش را خلق کنیم . در این وضعیت اجرایی اهمیت و کارکرد بازیگر خیلی مهم است . ما اینگونه تئاتر آموخته ایم که برای برای روح تئاتر ارزش قائل شویم و وقت صرف کنیم و در یک پروسه چند ماهه نمایشی را برای اجرا آماده کنیم. اما با توجه به شرایط موجود امروز تئاتر مقداری این نوع کار کردن سخت شده است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران