در حال بارگذاری ...

مراسم یادبود پرویز بشردوست در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود

مراسم یادبود پرویز بشردوست با عنوان «خزان باغ آرزوها» ۹ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با چهلمین روز درگذشت این هنرمند، در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر«خزان باغ آرزوها» عنوان ویژه برنامه پاسداشت پرویز بشردوست است که به همت انجمن هنرهای نمایش استان تهران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر 9 اردیبهشت ماه ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج برگزار می‌شود.

در این مراسم بخش‌ ویژه‌ای برای یادبود پرویز بشردوست در نظرگرفته شده که شامل برگزاری نمایشگاهی از عکس و پوسترهای کارهای این نمایشنامه‌نویس و کارگردان است. همچنین در این بزرگداشت ضمن سخنرانی هم‌گروهی‌ها و دوستان پرویز بشردوست درباره این هنرمند، آثار و نگرش وی به تئاتر بررسی و معرفی می‌شود.

در حاشیه این مراسم خانواده‌های هنرمندان تئاتر استان تهران که در سال 1395 به دیار باقی شتافته‌اند نیز تجلیل خواهند شد.

پرویز بشردوست متولد سال ۱۳۲۹ در تبریز است. وی  فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۴۶ با نمایشنامه نویسی آغاز کرد. باغ آرزوها و عمو زنجیرباف دو نمایشی است که بشردوست در دهه ۱۳۵۰ منتشر کرد. در سال ۱۳۵۳ باغ آرزو به کارگردانی محمد صالح‌علا و بازیگری بشردوست روی صحنه آمد که مطرح‌ترین اثر این هنرمند شد. سال ۱۳۵۴ گروه هنری «آژیده» را تأسیس کرد و ضمن سرپرستی، به تدریس عملی تئاتر پرداخت. عمو زنجیرباف نخستین نمایش این گروه است که مدت یک ماه در انجمن فرهنگی ایران و آمریکا اجرا شد. در سال ۱۳۵۵ به دعوت علی نصیریان به اداره تئاتر رفت و نمایش انفارکتوس را نوشت که شش ماه در «خانه نمایش» روی صحنه بود. برخی دیگر از نمایش نامه هایی که به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان در آنها شرکت داشته، عبارتند از: خبرهای روز، تحویلدار، انفجار، افسانه ماشاالله‌خان و درخت انگور. او همچنین تعدادی فیلمنامه برای مجموعه‌های تلویزیونی نوشته است. پس از بازی در تعدادی مجموعه تلویزیونی در سال ۱۳۷۲ سینما را با بازی در همه دختران من به کارگردانی (اسماعیل سلطانیان) تجربه کرد. آخرین حضور او در صحنه تئاتر، بازی در باغ آرزوها در سال ۱۳۶۶ است که او نمایش را دوباره بازنویسی کرده بود.

بشر دوست در سال‌های پایانی عمر خود ساکن شهرستان شهریار شد و با برگزاری کارگاه های اموزشی و تربیت هنرجو وهنرمندان در شکل گیری تئاتر شهریار نقش مهمی داشته و در سالهای ۸۷ و۸۸ هم به عنوان مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شهریار فعال بوده است.

او صبح روز 29 اسفند 1395 درگذشت و در 2 فروردین 1396 در تالار وحدت تشییع و سپس به سمت آرامگاه ابدی بدرقه شد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

نظرات کاربران