در حال بارگذاری ...
حسین ریاحی کارگردان «مراقب پشت سرت باش» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

سعی کردیم از تئاتر آزاد فاصله بگیریم

ریاحی با بیان اینکه تئاتر آزاد ارثیه دوران تخت حوضی است،‌گفت: در کمدی آزاد همه چیز براساس بداهه‌گویی‌ها پیش می‌رود اما نمایش «مراقب پشت سرت باش» یک قصه مشخص دارد و ما از بکار بردن الفاظ سخیف برای خندان مردم استفاده نمی‌کنیم از همین‌رو مخاطب وقتی کار را می‌بیند قصه آن را دنبال می‌کند.

حسین ریاحی در گفت‌وگو با ایران تئاتر با بیان اینکه نمایش «مراقب پشت سرت باش» از ابتدای نوروز سال 96 روی صحنه رفته است، گفت: این نمایش در ژانر کمدی و موزیکال است و داستان نمایش مربوط به فردی نوکیسه است و با کلاهبرداری به مال و ثروت رسیده است و اصلا آن دنیا را قبول ندارد و نمی‌داند از کجا آمده و به کجا می‌خواهد برود. او ایمان به آخرت ندارد و حضرت عزرائیل به سراغش می‌آید و در همین حین تمام زندگی‌اش را مرور می‌کند.

او با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز استقبال از کار بسیار خوب بود ادامه داد: این نوع کمدی یک ساختار متفاوت دارد که به کمدی کلاسیک بیشتر شبیه است و به سمت تئاترآزاد نرفته و به گونه‌ای‌ست که مخاطب خاص و عام را در برگرفته و مورد توجه بود.

کارگردان نمایش «مراقب پشت سرت باش» خاطرنشان کرد: ما در این نمایش از کمدی های تئاتر آزاد فاصله گرفتیم چرا که در برهه‌ای از زمان تئاتر آزاد به سیر سقوط ‌رفت از همین‌رو ما کارها را ارتقا دادیم و از آنجا که در گذشته نیز آثاری در ژانر کمدی کلاسیک را کار کرده بودم ترجیح می‌دادم از فضای کمدی بازاری فاصله بگیرم.

او تاکید کرد: به طور معمول در کمدی آزاد قصه‌ای وجود ندارد و همه چیز براساس بداهه‌گویی‌ها پیش می‌رود اما این نمایش قصه دارد و از بکار بردن الفاظ سخیف برای خندان مردم استفاده نمی‌کند از همین‌رو مخاطب وقتی کار را می‌بیند قصه را دنبال می‌کند.

ریاحی بیان کرد: تئاتر آزاد ارثیه زمان تخت حوضی است اما ما در این نمایش یک متن و قصه اصلی داریم که مخاطب تا پایان داستان آن را دنبال می‌کند. طرح این قصه پیشنهاد خودم بود و سپس توسط نویسنده بازنویسی شده، در حقیقت کمدی که ما امروز کار می‌کنیم یک کمدی فکر شده و خلاقانه است.

این کارگردان تئاتر به کلیشه‌ای بودن موضوعاتی مانند مرگ اشاره کرد و گفت: محور داستان ما درباره مرگ نیست که از این طریق وارد کلیشه شویم بلکه محور داستان ما درباره فردی است که مرگ را قبول ندارد گذشته خود را فراموش کرده و هیچ فکری برای آینده‌اش نکرده است. و در ادامه داستان این انسان با عزرائیل و اعمالش مواجه می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه تحقیقات زیادی درباره موضوع این داستان انجام شده، افزود: ما برای نوشتن این داستان تحقیق‌های بسیاری انجام دادیم هنگامی که لحظه مرگ انسان نزدیک می‌شود تمام اعمال انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ در کمتر از یک دقیقه برای انسان مانند یک فیلم نمایش داده می‌شود و انسان‌ها به دلیل اعمالی که انجام داده‌اند از عزرائیل می‌ترسند ما در این نمایش این اعمال را به تصویر کشیدیم.

او با اشاره به اینکه مردم با برخی از نوع روایات دینی آشنا هستند، تصریح کرد: موضوع این نمایش مردم را به فکر فرو می‌برد و مخاطب در این نمایش هم به کمدی‌ها می‌خندند و هم داستان را دنبال می‌کند. از طرفی چون این داستان دارای مضمون مشخصی است که برای همه ما ملموس است مردم بعد از دیدن نمایش درباره آن فکر می‌کنند و ما تاکنون بازخوردهای زیادی نسبت به این نمایش دیدیم.

کارگردان نمایش «مراقب پشت سرت باش» همچنین درباره عدم استفاده از بازیگران چهره در این نمایش گفت: بازیگر مطرح سینما فقط گیشه دارد و من با این موضوع بسیار مخالفم البته بسیاریاز بازیگران از تئاتر به سینما رفتند مانند خانم پناهی‌ها، آقای آذرنگ و ... این افراد هم در تئاتر موفق هستند و هم در سینما.

او افزود: متاسفانه افرادی هستند که در سینما سوپراستارند اما در تئاتر نمی‌توانند کار کنند در حقیقت تئاتر برای کسی است که خاک صحنه را خورده باشد. مردم اگرچه به دلیل این بازیگران از تئاتر استقبال می‌کنند اما ضعف‌های بازیگران سینما را روی صحنه می‌بینند. بازیگران ما هم اگرچه شناخته شده نیستند اما اینقدر خوب کار می‌کنند که مردم جذب بازی آن‌ها می‌شوند.

نمایش «مراقب پشت سرت باش» تا پایان شهریورماه روی صحنه است. در این نمایش محمد ریاحی، رضا ریاحی، مصطفی تیموری، کاظم صادقی، پریسا راد، حسین پاکتچی، حمید‌رضا نورایی، ثمر امین‌پور بازی می‌کنند.




نظرات کاربران